علم ورزش | مزایا و معایب مربی بدنسازی هوش مصنوعی


آنچه در این مقاله می‌خوانید

برخی از افراد برای برنامه تمرینی تناسب اندام به ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT روی می‌آورند و کارشناسان سلامت می‌گویند که استفاده از مربی بدنسازی هوش مصنوعی به جای مربی شخصی، مزایا و معایبی دارد و پشتیبانی در لحظه ممکن است بزرگترین مزیت یک مربی شخصی فرد باشد.

ChatGPT از زمانی که در نوامبر ۲۰۲۲ راه اندازی شد، بیشتر به دلیل توانایی غیرعادی آن در استفاده از پردازش زبان برای ایجاد گفتگوی مکالمه همانند انسان، هیایویی را ایجاد کرده است. ربات چت هوش مصنوعی، از نوشتن نامه‌های نوظهور و راهنمای سفرهای شخصی گرفته تا ساخت یک آهنگ رپ تقریباً عالی که ممکن است خودتان آن را بنویسد، جهان را شگفت‌زده کرده است. اما آیا این ابزار جایگاهی در سلامت و تندرستی دارد؟ به طور ویژه، آیا ChatGPT می‌تواند به عنوان یک مربی شخصی عمل کند؟

مزایای مربی بدنسازی هوش مصنوعی

استفاده از ChatGPT به عنوان مزایا و معایب مربی بدنسازی هوش مصنوعی می‌تواند ابزار ارزشمندی برای به دست آوردن راهنمایی‌ها و اطلاعات اولیه در مورد تناسب اندام و سلامتی باشد و می‌تواند توصیه‌های کلی ارائه دهد، روال‌های تمرینی را پیشنهاد و مفاهیم اساسی را توضیح دهد و سطح متوسطی از انگیزه را ارائه دهد.

دسترسی، راحتی و توانایی پاسخگویی به سوالات شبانه روزی از مزایایی هستند که چت مزایا و معایب مربی بدنسازی هوش مصنوعی برای افرادی که به دنبال بهبود تناسب اندام خود هستند، به ارمغان می‌آورد. بسیاری از مردم به دلیل پاسخ‌های سریع و سهولت کسب اطلاعات بدون برنامه‌ریزی قرار ملاقات یا متحمل شدن هزینه، برای مشاوره تناسب اندام به ChatGPT مراجعه می‌کنند.

متأسفانه، بسیاری از مردم نمی‌خواهند برای سلامتی خود هزینه کنند. آن‌ها تا زمانی که یک وضعیت اورژانس پزشکی برای شان پیش نیاید از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند در نهایت پول بیشتری را برای مشکلات پزشکی خرج می‌کنند.

با این حال روی آوردن به ChatGPT برای کمک به شروع یک روال تمرینی می‌تواند به برخی از افراد کمک کند تا اولین گام را در تمرکز بر سلامت خود بردارند و در زمان آن‌ها برای ایجاد برنامه سلامتی خود صرفه جویی کنند.

اگر از ChatGPT برای مشاوره رژیم غذایی و برنامه ریزی وعده‌های غذایی استفاده می‌کنید، حتما احتیاط کنید.

در ماه مه ۲۰۲۳، انجمن ملی اختلالات خوردن (NEDA)  استفاده از چت باتی را که Tessa نامیده بود برای برنامه Body Positive خود متوقف کرد، زیرا هوش مصنوعی به مردم توصیه‌های مضری را ارائه می‌دهد که می‌تواند باعث تحریک یا تشدید اختلالات خوردن شود. این توصیه‌های مضر شامل اطلاعاتی در مورد کاهش وزن، شمارش کالری و اندازه گیری چربی بدن می‌باشد.

NEDA بیانیه‌ای را در اینستاگرام منتشر کرد که در زیر آمده است: نسخه فعلی چت بات تسا که برنامه Body Positive را اجرا می‌کند، ممکن است اطلاعات مضر و غیرمرتبط با این برنامه را ارائه دهد.

معایب مربی بدنسازی هوش مصنوعی

مزایا و معایب مربی بدنسازی هوش مصنوعی

در حالی که ChatGPT مزایای خود را دارد اما نمی‌تواند جایگزین عمق تجربه، تخصص و رویکرد شخصی که یک مربی انسانی به مشتریان ارائه می‌دهد، شود. مربیان دنیای واقعی اهداف فردی، وضعیت جسمانی، سابقه پزشکی و محدودیت‌های فیزیکی را در نظر می‌گیرند تا برنامه‌های متناسبی در نظر بگیرند که نتایج را به حداکثر برساند و در عین حال آسیب را به حداقل می‌رساند.

کمک و پشتیبانی لحظه‌ای که مربیان واقعی و انسان ارائه می‌دهند را نمی‌توان با هوش مصنوعی تجربه کرد. این پشتیبانی‌ها شامل راهنمایی‌های عملی، اصلاحات در فرم و تنظیمات تمرینی در زمان واقعی می‌باشد. ChatCPT فاقد توانایی ارائه توصیه‌های ظریف و ارزیابی فیزیکی وضعیت افراد یا نظارت بر پیشرفت آن‌ها است که برای طراحی برنامه‌های موثر بسیار مهم است. همچنین نمی‌تواند با تغییرات غیرمنتظره یا عوامل احساسی که ممکن است بر روند تناسب اندام فرد تأثیر بگذارد، سازگار شود.

تمرینات و برنامه‌های غذایی که ChatGPT ارائه می‌دهد ممکن است در رسیدن به اهداف خاص شما نیز موثر نباشد و برای اینکه چیزی فراتر از یک برنامه تمرینی یا وعده غذایی عمومی داشته باشید، باید در اطلاعات گرفتن از ChatGPT کاملاً ماهر شوید.

ChatGPT ممکن است به ارائه ایده‌های غذایی و برنامه‌های غذایی کمک کند. با این حال اگر برای توصیه‌های تغذیه‌ای و کاهش وزن صرفاً به ChatGPT اعتماد می‌کنید، باید احتیاط کنید.

مربی بدنسازی هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات قدیمی به شما بدهد

یک مسئله جهانی که کارشناسان با ChatGPT مطرح کرده‌اند این است که این ابزار می‌تواند اطلاعات قدیمی و اطلاعات نادرست را ارائه دهد. در واقع، در ژوئیه ۲۰۲۳، کمیسیون تجارت فدرال تحقیقاتی را در مورد OpenAI، شرکتی که ChatGPT را ایجاد کرده آغاز کرد تا از طریق جمع آوری اطلاعات شخصی و انتشار اطلاعات نادرست یا نادرست، قوانین حمایت از مصرف کننده را نقض کند.

به طور مشابه، یک مقاله منتشر شده در Frontiers in Artificial Intelligence، به مزایا، محدودیت‌ها، ملاحظات اخلاقی، چشم‌اندازهای آینده و کاربردهای عملی ChatGPT و AI در مراقبت‌های بهداشتی و تنظیمات پزشکی پرداخت.

محققان دریافتند موارد زیر محدودیت‌ها و نگرانی‌های اخلاقی ChatGPT هستند:

  • ممکن است قوانین کپی رایت را نقض کند
  • ممکن است عوارض پزشکی و قانونی ایجاد شود
  • گاهی اوقات نتایج نادرستی می‌دهد
  • گاهی اوقات نتایج مغرضانه و مضر می‌دهد
  • نمی‌تواند بین منابع معتبر و غیر قابل اعتماد تمایز قائل شود
  • گاهی اوقات ارجاعات نامربوط تولید می‌کند

از طرف دیگر، محققان موارد زیر را برخی از مزایای ChatGPT در زمینه سلامت یافتند:

  • می‌تواند به عنوان یک موتور جستجوی سریع استفاده شود
  • ادبیات موجود را جستجو و تجزیه و تحلیل می‌کند
  • برای آموزش پزشکی قابل استفاده است
  • می‌تواند برای نظارت بر بیمار و پیگیری سریع استفاده شود

چرا استفاده از مربی انسانی برای شما بهتر است؟

در حالی که ChatGPT می‌تواند در تحقیق درباره تناسب اندام و برنامه‌های غذایی مفید باشد، اگر فردی نیاز به یک رویکرد کل نگر دارد که بر شرایط منحصر به فرد و ویژه او تمرکز دارد، مورد انسانی همراه با تخصص در تناسب اندام و تغذیه بهترین گزینه است. این مورد به ویژه برای مبتدیان، کسانی که اهداف خاصی مانند افزایش یا کاهش وزن دارند و افرادی که آسیب‌ها یا شرایط سلامتی خاص دارند، مهم است.

فقط یک مربی تایید شده می‌تواند یک برنامه را بر اساس اهداف، نیازها، توانایی‌ها و محدودیت‌های شما شخصی‌سازی کند.

علاوه بر این، برنامه‌ای که توسط یک مربی خصوصی ایجاد شده است می‌تواند به شما کمک کند از اتلاف وقت با تمریناتی که منجر به نتایج ناکافی می‌شود جلوگیری کنید. یک مربی شخصی شما را مسئول اجرای برنامه خود برای رسیدن به اهدافتان می‌کند. زمانی که می‌خواهید ورزش را کنار بگذارید، او شما را برای ادامه راه با انگیزه نگه می‌دارد. شما هیچ کدام از اینها را از یک برنامه کامپیوتری دریافت نخواهید کرد.

نتیجه گیری در مورد مربی بدنساز هوش مصنوعی

در حالی که برخی از افراد برای دریافت برنامه تناسب اندام به ابزارهای مربی بدنساز هوش مصنوعی روی می‌آورند، کارشناسان بر این باورند که استفاده از این فن آوری جوانب مثبت و منفی دارد.

با این وجود استفاده از ChatGPT به‌عنوان یک مربی شخصی می‌تواند ابزار ارزشمندی برای به دست آوردن راهنمایی‌ها و اطلاعات اولیه در مورد تناسب اندام و سلامتی باشد اما همچنین می‌تواند اطلاعات منسوخ شده یا نادرست ارائه دهد. همچنین می‌تواند راهنمایی‌هایی را ارائه دهد که ممکن است منجر به آسیب شود.

مربیان شخصی انسانی می‌توانند راهنمایی‌های لحظه‌ای ارائه دهند و به تنظیم یک روال تناسب اندام کمک کنند که بهتر به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید و در عین حال از ورزش‌هایی که ممکن است سودمندتر هستند اجتناب کنید.

تهیهو ترجمه: diet.com




Source link