علم ورزش | نحوه ی استفاده صحیح از شیکر ورزشی


آغاز فعالیت جدی و مداوم در هر رشته ورزشی علاوه بر آموزش، نیازمند ملزومات، تغییر در سبک زندگی و عادات تغذیه است. در برخی از رشته‌های ورزشی مانند بدنسازی، رعایت موارد بیشتری از این دست مورد نیاز است. تمرین‌های مداوم این رشته بدن ورزشکار را نیازمند به دریافت مواد مغذی و نیروزای بیشتری می‌کند. مصرف پروتئین و انواع قرص مکمل از ضروریات حین تمرین یا پس از آن است.

با مصرف شیک‌های پروتئین، دریافت این مواد مغذی در بدن ورزشکار سهولت بیشتری می‌یابد. تهیه روزانه و مداوم شیک پروتئین و مصرف آن در باشگاه یا محل کار، ورزشکاران را نیازمند استفاده از مخلوط‌کن‌های سبک یا شیکر می‌کند. شیکر‌ها وسیله مناسبی برای تهیه شیک‌های پروتئینی موردنیاز ورزشکاران بدنساز محسوب می‌شوند؛ علاوه بر بدنسازان شیکر از وسایل کاربردی طبیعتگردان و ورزشکاران سایر رشته‌های ورزشی نیز به شمار می‌آید.

 

شیکر ورزشی

شیک چیست؟

شاید برای آشنایی با شیکر، بهتر باشد نخست با شیک ورزشی آشنا شویم. به طور کلی، شیک را می‌توان نوشیدنی ترکیبی از شیر و بستنی با افزودنی‌های دیگر دانست که بیشتر افراد با انواع میلک شیک آشنا هستند. در شیک‌های پروتئینی یا ورزشی مواد ترکیبی اصلی شامل پودر پروتئین، قرص‌های مکمل آمینو اسید، ویتامین‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی، آب و گاه شیر است. شیک‌های پروتئینی به سبب داشتن مواد مغذی و نیروزا در ساختن و تقویت عضلات و حجم دادن به ماهیچه‌های بدنسازان تاثیر می‌گذارند. نوشیدن شیک علاوه بر حفظ انرژی و تامین کالری چند برابر در بدن ورزشکار، به تامین آب از دست رفته ناشی از تعرق بدن حین تمرین نیز کمک می‌کند.

شیکر چیست؟

شیکرها بطری‌های مخلوط‌کننده مواد شیک هستند که برای استفاده در باشگاه، محل کار و حتی منزل گزینه مناسبی به شمار می‌روند. در نگاه اول، شیکر مشابه بطری‌های معمولی آب به نظر می‌رسد، اما اجزای شیکر آن را به نوعی مخلوط کن سبک تبدیل کرده است. انواع شیکر با تنوع در طرح، رنگ، حجم و کارایی در بازار موجود هستند که گزینه‌های مختلفی را برای خرید در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. مکانیسم اصلی شیکر را می‌توان در اجزای همزن آن دانست که بیشترین تاثیر را در کارایی آن دارد.

ویژگی‌های شیکر:

بدنه:

بدنه بیشتر شیکرها از پلاستیک مات یا شفاف ساخته شده است. مواد به‌کاررفته در ساختار شیکر اغلب از مواد مرغوب است که ضربه‌پذیری بالایی دارند؛ همچنین بو نمی‌گیرند و شست‌وشوی آنها نیز راحت است. از همین رو، تنوع بالایی از طرح و رنگ در میان انواع شیکر بدنه پلاستیکی وجود دارد. از نکات مهم در انتخاب شیکر بدنه پلاستیکی، توجه به برچسب BPA Free یا عاری از مواد سمی (بیس فنول A) است. این ماده در ساخت بسیاری از کالاهای مصرفی همچون ظروف نگهداری غذا به کار می‌رود؛ سپس، از طریق بدنه ظروف جذب محتویات ظرف و بدن انسان می‌شود.

شیکر همچنین از جنس فلز نیز ساخته می‌شود که در بدنه آن استیل ضد زنگ یا فولاد ضد زنگ به کار می‌رود. این جنس از شیکر اغلب دوجداره است و با عایق‌بندی خوب، قابلیت حفظ دمای دلخواه را تا مدت زمان بیشتری دارد. شست‌وشوی آنها راحت‌تر است و معمولا بو نمی‌گیرند.

شیکر ورزشی

دسته‌ای دیگر از شیکرهای شیشه‌ای نیز موجود هستند که به سبب شفافیت کامل، شست‌وشوی بهتر و ضد لکه و ضد بو بودن، حفظ دمای مطلوب، طرف‌داران زیادی دارد. برای افزایش مقاومت نسبی در برابر ضربه‌‌ها و جلوگیری از شکستگی، بدنه این‌گونه شیکر اغلب با لایه سیلیکونی محافظ پوشیده می‌‌شود.

درب و درپوش:

از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع شیکر کیفیت درپوش و ضدنشت بودن آن است. درب شیکرها مجهز به واشر ضد نشت است و برای راحتی استفاده ورزشکاران به صورت لوله‌ای یا نی‎‌دار طراحی می‌شود. همچنین، در بسیاری از شیکرها درپوش محافظی نیز برای درب تعبیه شده است تا امکان هرگونه نشت آب از شیکر در کیف باشگاه یا کوله‌پشتی به حداقل ممکن برسد.

اجزای همزن:

مهم‌‌ترین ویژگی و وجه تفاوت شیکر با سایر بطری‌های آب، اجزای همزن آن است. شیکرها اغلب مجهز به توپک یا فنرهای همزن هستند که محتویات درون شیکر مثل پودر پروتئین، قرص مکمل و مانند آن را مخلوط می‌کنند. در شیکرهای موتوردار برقی و شارژی، تیغه‌های پروانه‌ای شیکر در کف مخزن، مواد افزودنی به شیکر همچون مغزها، کره مغزها، پودرهای پروتئینی متراکم، عسل و قطعات میوه را به‌خوبی مخلوط و میکس می‌کنند.

 

شیکر ورزشی

امکانات جانبی شیکر:

افزون بر مواردی که گفته شد، برخی از شیکرها قابلیت‌های دیگری نیز دارند.

محفظه‌های نگهدارنده مواد شیک:

وجود محفظه‌های مجزای درون شیکر برای نگهداری مواد جامد شیک مانند پودر پروتئین یا قرص مکمل، ورزشکار را از حمل چندین ظرف جداگانه برای میکس مواد در باشگاه بی‌نیاز می‌کند.

شیکر با سیستم دو بخشی:

گاهی در حین تمرین یا پس از آن، ورزشکار نیاز به نوشیدن دو نوع شیک با ترکیبات متفاوت دارد. شیکرهای مجهز به دو محفظه میکس جداگانه، امکان تهیه دو شیک مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند. به این ترتیب، ورزشکاران نیازی به بردن هم‌زمان دو شیکر به باشگاه ندارند.

برخی از نکات جالب توجه هنگام خرید شیکر:

گفتیم که شیکر از ملزومات ورزش بدنسازی محسوب می‎‌شود. در مقایسه با سایر وسایل ورزشی خاص این رشته، شیکر قیمت پایین‌تری دارد. قیمت شیکرها با توجه به جنس و کیفیت و کارایی آنها متفاوت است. با این ‌همه، توجه به برخی از نکات هنگام خرید، لازم به نظر می‌رسد:

گنجایش شیکر:

از آنجا که شیکر وسیله‌ای است که در باشگاه، محیط کار و اغلب خارج از منزل حمل و استفاده می‌شود، توجه به مقدار حجم و وزن آن در وسایل روزمره مهم است.

طراحی شیکر:

توجه به این نکته نیز اهمیت دارد؛ داشتن شیکر با طراحی مطلوب که به‌راحتی در دست جای بگیرد، حمل و استفاده از آن را هم لذت‌بخش می‌سازد.

ضد نشت بودن:

از مهم‌ترین معیارهای هنگام خرید شیکر ضد نشت بودن آن است؛ از این رو، به خرید شیکر‌های دارای ضمانت عدم نشت توصیه می‌شود یا در صورت امکان هنگام خرید ، حتما شیکر از این نظر امتحان شود.

کیفیت مواد سازنده شیکر:

از نکات ضروری هنگام خرید، توجه به جنس بدنه شیکر است. ضربه‌پذیری، بو نگرفتن، شست‌وشوی راحت و عدم استفاده از BPA در محصول اهمیت دارد.

اطمینان از کیفیت عملکرد قطعات همزن شیکر:

مهم‌ترین ویژگی شیکر قابلیت میکس مواد است. بهتر است هنگام خرید از کیفیت عملکرد توپک و فنر در شیکرهای معمولی و پره‌های میکسر در شیکرهای شارژی اطمینان یافت.

برای مشاهده، کسب اطلاع از کیفیت انواع شیکر و خرید آنها سایت‌های جانبی بسیاری فعالیت دارند که می‌توان برای خرید آنلاین به آنها مراجعه کرد. برخی از این سایت‌ها عبارتند از فروشگاه اینترنتی جانبی ، ایران اسپورتر، آلبا اسپرت، ماگستان، گیشا اسپرت و مانند اینها نام برد. در این سایت‌ها تنوع بالایی ازشیکرها در طرح، رنگ، جنس و کیفیت برای مشاهده، مقایسه و خرید موجود است.

سخن پایانی:

چنان‌که گفتیم شیکر ابزار کاربردی بدنسازان و از ملزومات ورزشی رشته بدنسازی به شمار می‌رود. کارایی شیکرها برای ترکیب مواد پروتئینی موردنیاز ورزشکاران است که باید حین تمرین یا پس از آن مصرف کنند. مهم‌ترین ویژگی شیکر مکانیسم ترکیب و میکس مواد و محتویات شیک ورزشی است. شیکرها با تنوع بالایی از جنس، طرح و مکانیسم در بازار موجود هستند که گزینه‌های انتخاب بسیاری در برابر خریداران می‌گذارند.




Source link