علم ورزش | 10 نفر از قوی ترین مردان تاریخ جهان


آنچه در این مقاله می‌خوانید

در طول تاریخ، قدرت بدنی همیشه مورد توجه انسان بوده است، از روزهایی که افسانه‌های هرکول برای اولین بار شکل گرفتند، تا بازی‌های المپیک باستانی که در آن مسابقات کشتی برای تعیین قوی ترین مردان استفاده می‌شد، ما همیشه می‌خواستیم یک مرد را بالاتر از همه نام ببریم. با گذشت قرن ها، مسابقات قوی ترین مردان از ظهور بازی‌های هایلند تا وزنه برداری المپیک پیچیده‌تر شد.

از سال ۱۹۷۷، قوی ترین مردان جهان هر سال گرد هم می‌آیند تا با شرکت در مسابقات قوی ترین مرد جهان (WSM) مشخص کنند چه کسی قوی ترین مرد جهان است، همچنین با مسابقات مشابهی که توسط فدراسیون بین المللی ورزشکاران قدرتی (IFSA) و در جشنواره ورزشی آرنولد برگزار می‌شود.

طرفداران پاورلیفتینگ ممکن است به شما بگویند که eddycoan قوی ترین مردی است که تا به حال زندگی کرده است. یا اینکه اندی بولتون است. طرفداران مسابقه WSM ممکن است به کسب مقام سه بار بیل کازمایر یا برنده پنج بار ماریوس پودزیانوفسکی اشاره کنند. هر مرد قدرتمندی که ذکر شد، ادعای مشروعی برای قوی ترین مرد تاریخ دارد، در ادامه با ما باشید تا با رکوردهای قوی ترین مردان تاریخ آشنا شوید.

لیست قوی ترین مردان تاریخ جهان

زیدروناس ساویتسکاس

 قوی ترین مردان تاریخ جهان

متولد: لیتوانی، ۱۹۷۵
وزن: ۱۸۰
قد: ۱٫۹۱

به نظر ما، زیدروناس ساویکاس قوی ترین مرد تمام ادوار است. او هفت بار برنده Arnold Strongman Classic شده است (۲۰۰۳–20۰۸.۲۰۱۴)، که آزمون واقعی تر قدرت نسبت به مسابقات WSM به شمار می‌آید. در سال ۲۰۰۵، او رکورد سه بار قهرمانی در رقابت قهرمانی جهان IFSA قوی ترین مردان را شکست. سال بعد او دوباره افتخارش را تکرار کرد.

زیدروناس در مسابقات WSM در سال‌های ۲۰۰۲.۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ مقام دوم را کسب کرد. او معمولاً در رویدادهایی که مستلزم قدرت واقعی بودند، تسلط داشت، در حالی که در مسابقاتی که نیاز به سرعت و چابکی داشتند، موفقیت کمتری داشت. اما در سال ۲۰۰۹، او با برنده شدن در WSM، این طلسم را شکست، دستاوردی که در سال‌های ۲۰۱۰.۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ تکرار کرد. در سال ۲۰۱۴، ساویکاس همچنین رکورد جدیدی را با وزنه ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرم) ثبت کرد تا مجموعه افتخارات خود را تکمیل کند: راو اسکوات ۳۹۹ کیلوگرم، ددلیفت ۴۰۸ و پرس سینه ۲۸۵ کیلوگرم!

مارک هنری – وزنه بردار، قدرت بردار، مرد قوی، کشتی گیر

 قوی ترین مردان تاریخ جهان

متولد:  ایالات متحده آمریکا، ۱۹۷۱
قد: ۱٫۹۳
وزن: ۱۸۶

هنری دارای وجه تمایز منحصر به فردی است؛ او تنها مردی است که تا به حال عنوان قهرمانی وزنه برداری و پاورلیفتینگ ایالات متحده در وزنه برداری فوق سنگین را به طور همزمان دارد. علیرغم شاهکارهای باورنکردنی‌اش، هنری دارای پتانسیل‌های دست‌نخورده‌ای است که ما هرگز نتوانستیم آن‌ها را ببینیم، زیرا او به دنبال حرفه‌ای شدن در WWE (ورلد رسلینگ اینترتینمنت) بود. بنابراین حداقل در تئوری، هنری ممکن است قوی ترین مرد تاریخ باشد.

بیل کازمایر

 قوی ترین مردان تاریخ جهان

قهرمان اسبق جهان، پاورلیفتر، قهرمان جهان و کشتی گیر حرفه‌ای آمریکایی
متولد:  ایالات متحده آمریکا، ۱۹۵۳
قد: ۱٫۸۸
وزن: ۱۴۹

«کاز» را بسیاری، قوی‌ترینِ قوی ترین مردان می‌دانند به نوعی که انکار آن سخت است. کازمایر که برنده مسابقات WSM ۱۹۸۰.۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ بود، در سال ۱۹۸۳ توسط سازمان دهندگان این رویداد از شرکت در مسابقه منع شد، زیرا فرض بر این بود که تا زمانی که او در مسابقات شرکت کند، هیچ کس دیگری هرگز شانس لذت بردن از پیروزی را نخواهد داشت.

کاز اولین مردی بود که هر پنج سنگ مک گلاشن را که بین ۹۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم (حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ پوند) وزن داشتند، بلند کرد. پرس سینه ۶۶۱ پوندی (۲۹۹ کیلوگرمی) او برای سال‌ها به عنوان رکورد جهانی باقی ماند و اگر اندکی پس از آن دچار آسیب نمی‌شد، مطمئناً خودش آن را به بهترین شکل ممکن ارتقا می‌داد. رکورد مجموع 1100 کیلویی او در پاورلیفتینگ راو (بدون لباس پرس و سوت اسکوات) در سال 1981، هنوز هم رکورد رقابت‌های راو پاورلیفتینگ تا به امروز بشمار می‌آید.

پل اندرسون وزنه بردار، پاورلیفتر، شومن

 قوی ترین مردان تاریخ جهان,پل اندرسون

محل زندگی:  ایالات متحده آمریکا، ۱۹۳۲-۱۹۹۴
قد: ۱٫۷۸ متر
وزن: ۱۶۳ کیلوگرم

نام پل اندرسون ممکن است جنجالی‌ترین نام در لیست قوی ترین مردان باشد. او از سوی برخی به عنوان قوی ترین مردی که تا به حال زندگی کرده، شناخته شده است. اینکه آیا او واقعاً ۵۴۴ کیلوگرم اسکوات زده است قابل بحث است، اما دکتر تاد شخصاً شاهد بوده که او ۳۱۷ کیلوگرم را برای ۸ تکرار اسکوات زد – در زمانی که رکورد رسمی جهانی 1RM برای اسکوات حدود ۳۱۷ کیلوگرم بود. اندرسون در سال ۱۹۵۶ در ملبورن استرالیا مدال طلای المپیک را برای ایالات متحده در وزنه برداری به دست آورد.

واسیل ویراستیوک

 قوی ترین مردان تاریخ جهان,واسیل ویراستیوک

متولد:  اوکراین، ۱۹۷۴
قد: ۱۹۱
وزن: ۱۴۵

واسیل ویراستیوک اولین کسی است که در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ هر دو مسابقات قهرمانی قوی ترین مرد جهان و مسابقات قهرمانی IFSA به عنوان قوی‌ترین مرد شناخته شده است. در واقع، او در مسابقه IFSA توانست مرد اول این لیست را زمانی که قهرمانی IFSA را بدست آورد شکست دهد. علاوه بر این، مرد قدرتمند اوکراینی در سه دوره (20۰۷-۲۰۰۵) مقام دوم را در آرنولد استرانگمن کلاسیک کسب کرد. ویراستیوک اکنون ۴۰ساله سن دارد و مدتی است از مسابقات کنار رفته، اما دستاوردها و میراث او همچنان پابرجاست.

لویس یونی

 قوی ترین مردان تاریخ جهان,لویس یونی

محل زندگی:  فرانسه، ۱۸۶۲-۱۹۲۸
قد: ۱۹۱
وزن: ۱۱۷

در واقع اینکه بتوان جایگاه دقیق یونی را در لیست قوی ترین مردان مشخص کرد، دشوار است. به این دلیل که بسیاری از شاهکارهای او بطور دقیق به ثبت نرسیده. اما او به خاطر قدرت گریپ زیاد و دست‌های بزرگش معروف بود، که باعث می‌شد میله‌هایی را که دیگران حتی نمی‌توانستند دست‌هایشان را دورش بگیرند، بلند کند. یونی همچنین احتمالاً اولین ورزشکار قدرتی جهان بود، زیرا مردی فوق‌العاده متناسب و چابک بود که در مسابقات کشتی بر تمام رقبای خود غلبه می‌کرد.

برایان سایدرز – پاورلیفتر

 قوی ترین مردان تاریخ جهان,برایان سایدرز

متولد:  ایالات متحده آمریکا، ۱۹۷۸
قد: ۱۸۸
وزن: ۱۵۷ کیلوگرم

سایدرز بدلیل قدرت کلی‌اش در این لیست جای گرفته؛ او با رکورد ۴۶۳ کیلوگرم در اسکوات، ۳۶۳ کیلوگرم در پرس سینه، و ۳۹۳ کیلوگرم در ددلیفت و مجموع ۱۲۰۵ کیلوگرم در میان سه پاورلیفتر برتر تاریخ جای دارد. بهترین لیفت او بدون تجهیزات شامل ۲۹۵ کیلوگرم در پرس سینه و ۳۸۱ کیلوگرم در ددلیفت است. سایدرز به این افتخار می‌کند که بدون استفاده از داروهای افزایش دهنده عملکرد ورزشی به دستاوردهای فوق الذکر دست یافته است، به این معنی که قدرت او بطور خالص ناشی از ژنتیک و تمرینات سختی است که انجام می‌دهد.

اندی بولتون – پاورلیفتر

 قوی ترین مردان تاریخ جهان,اندی بولتون

متولد:  انگلستان، ۱۹۷۰
قد: ۱۸۳
وزن: ۱۶۰

اندی بولتون بریتانیایی اولین مردی در تاریخ است که وزنه ۱۰۰۰ پوندی (۴۵۴ کیلوگرمی) را از پا درآورده است. دو بار در طول یک رقابت توانست وزنه ۴۵۶ کیلویی را هم بلند کند؛ مدتی پس از آن، باز هم رکورد خود را شکست و وزنه ۴۵۸ کیلویی را از زمین بلند کرد. بولتون با رکورد ۵۵۱ کیلوگرم در اسکوات چهارمین مرد از جهت رکورد اسکوات بشمار می‌آید و با رکورد مجموع ۱۲۷۵ کیلوگرم سومین مرد تاریخ از جهت رکورد مجموع (در سه حرکت اسکوات، ددلیفت و پرس سینه).  او یک بار اعلام کرد که هدفش شکستن رکورد افسانه‌ای ۳۰۰۰ پوندی (۱۳۶۳ کیلوگرم) است، شاهکاری که اکثر پاورلیفترها در هیچ دوره‌ای حتی رویای آن را هم نمی‌بینند.

لئونید تاراننکو – وزنه بردار

 قوی ترین مردان تاریخ جهان,لئونید تاراننکو

متولد:  اتحاد جماهیر شوروی، ۱۹۵۶
قد: ۱۸۰
وزن: ۱۱۸

تاراننکو در سال ۱۹۸۸ رکورد جهانی وزنه برداری دو ضرب (۲۶۶ کیلوگرم یا ۵۸.۲ پوند) و مجموع (۴۷۵ کیلوگرم یا ۱۰۴۵ پوند) را در سال ۱۹۸۸ به نام خود ثبت کرد و این رکوردها هنوز پابرجا هستند. بخاطر محدودیت اعمال شده از سوی فدراسیون بین المللی وزنه برداری در مورد رده‌های وزنی شرکت کنندگان، رکوردهای رسمی تاراننکو دیگر پابرجا نیست، اما کسی نتوانسته این رکورد را تکرار کند.

برایان شاو

 قوی ترین مردان تاریخ جهان,برایان شاو

متولد:  ایالات متحده آمریکا، ۱۹۸۲
قد: ۲۰۳
وزن: ۱۹۸

شاو وجه اشتراکی با بیل کازمایر افسانه‌ای دارد، هر دو مرد در مجموع پنج بار در رتبه‌های سه‌گانه قوی ترین مرد جهان قرار گرفته‌اند. شاو، دو بار برنده WSM (۲۰۱۱.۲۰۱۳)، رکورد ۴۴۰ کیلوگرم در ددلیفت (با بند لیفت) و بلند کردن تایری به وزن ۵۱۹ کیلوگرم را در کارنامه خود دارد. در باشگاه، او بخاطر اجرای اسکوات با وزنه ۳۷۵ کیلویی، پرس سینه با وزنه ۲۴۵ کیلویی، و ددلیفت با وزنه ۴۴۵ کیلویی (با بند لیفت) شهرت دارد.

تهیه و ترجمه: diet.com




Source link