عوارض و معایب عسل – دکتر رضا اطمینانی


بررسی عوارض و معایب عسل

درست است که خواص عسل، بسیار زیاد است، اما مثل هر ماده غذایی دیگری گاهی ممکن است معایب و عوارضی هم داشته باشد. گاهی مصرف موضعی آن ممکن است باعث ایجاد حساسیت شدید پوستی شود. در ادامه مطلب امروز سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان عوارض و معایب عسل را مورد بررسی قرار می دهیم.

از دیگر معایب عسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش‌های شدید آلرژیک مانند آنافیلاکسی
  • آسیب به سیستم عصبی
  • افزایش قند خون
  • بروز واکنش‌های سمی
  • افزایش وزن
  • پوسیدگی دندان
  • خونریزی داخلی
  • خطر تعاملات دارویی
  • کاهش فشار خون
  • عفونت
  • آسیب به سیستم عصبی
  • درد در شکم
  • بوتولیسم در نوزادان
  • مسمومیت غذایی

عوارض خوردن عسل ناشتا

مصرف عسل ناشتا ممکن است باعث ایجاد دل‌درد شود. هرچند که محاسن خوردن عسل ناشتا مثل بهبود سیستم دستگاه گوارش، رفع بوی بد دهان، ضد نفخ و بادشکن، بسیار بیشتر از مضرات آن است.

تداخل عسل با دارو

مصرف عسل با برخی داروهای خاص مثل داروهای معده، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدانعقادی مثل آسپرین، وارفارین، داروهای ضدالتهابی مثل ایبوپروفن، داروهای قلبی، عصبی و مکمل کاهش وزن تداخل دارویی ایجاد می‌کند و ممکن است خطرناک باشد.

مسمومیت غذایی

به نقل از «stylecraze» ممکن است افرادی که نسبت به فرآورده‌های زنبور واکنش آلرژیک نشان می‌دهند با مصرف عسل خام دچار مسمومیت غذایی شوند. عسل معمولاً حاوی ذرات خارجی مثل قطعات کوچک بال زنبور و گرده گل‌ها است که باعث اختلال در سیستم گوارش می‌شوند. افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند و از آلرژی رنج می‌برند ممکن است دچار مسمومیت غذایی با عسل شوند.

خطر عسل برای کودکان زیر یک سال

سم بوتولیسم موجود در عسل خام برای کودکان زیر دو سال مناسب نیست و باعث مسمومیت و بوتولیسم می‌شود. معده نوزادان و کودکان زیر دو سال توانایی مقابله با باکتری‌های بوتولیسم را ندارد. بنابراین مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال و دو سال ممنوع است.

خواص و مزایای عسل | متخصص تغذیه اصفهان

خطرات عسل در بارداری

از مضرات و خطرات زیاده‌روی می‌توان به افزایش وزن، افزایش قند خون و مقاومت نسبت به انسولین و افزایش پوسیدگی دندان اشاره کرد. زیاده‌روی در مصرف عسل در بارداری می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و اسهال، یبوست و نفخ شود.

عوارض عسل و خربزه

عسل و خربزه باهم سازگار نیستند و بهتر است که با هم مصرف نشوند. از واکنش ترکیب دو ماده عسل و خربزه در معده ماده جدیدی به ‌وجود می‌آید که سفت و دیرهضم است و درنتیجه معده زمان زیادی برای هضم آن لازم خواهد داشت. به ‌همین دلیل فشار زیادی به دستگاه گوارش می‌آید و دل درد شدید و انقباضات قولنجی شکل خواهد گرفت. مصرف همزمان این دو در برخی واکنش شدید ایجاد می‌کند و باعث از دست رفتن هوشیاری کامل و موقتی فرد می‌شود، البته این عوارض تا حد مرگ نیستند، اما ناآگاهی مردم نسبت به این عارضه می‌تواند باعث مرگ شود.

عوارض عسل و سیاهدانه

ترکیب عسل و سیاهدانه برای همه مفید نیست و نباید خودسرانه مصرف شود. مبتلایان به سرطان معده، پانکراس و افرادی که از سردردهای صفراوی رنج می‌برند نباید عسل و سیاهدانه میل کنند. این ترکیب، بیماری‌های پوستی و اگزما را بدتر می‌‌کند و تأثیری نیز برای درمان فشارخون، دیابت، پروستات، افسردگی و استرس ندارد. بیماران تومور مغزی هم نباید از این ترکیب استفاده کنند.

عوارض عسل و دارچین

مصرف عسل و دارچین در بلندمدت باعث تجمع سم در بدن و ایجاد مسمومیت می‌شود.

پاسخ به سؤالات متداول درمورد مصرف عسل

آیا عسل مدفوع است؟

خیر. زنبور عسل دو معده دارد که عسل و شهد در معده اول یا عسل‌دان ذخیره می‌شود و معده دوم مربوط به دستگاه گوارش و هضم زنبور عسل است.

بهترین نوع عسل چیست؟

بهترین نوع عسل بسته به ذائقه افراد فرق می‌کند یکی عسل گون دوست دارد، یکی عسل آویشن و یکی هم عسل کنار.

چه چیزی خاصیت عسل را از بین می برد؟

گرم کردن عسل باعث از بین رفتن آنزیم‌های عسل و جوشاندن آن باعث سمی شدن عسل می‌شود.

عسل ایمنی بدن را بالا می برد؟

بله. ویتامین‌های موجود در عسل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کودکان زیر ۲ سال می توانند عسل بخورند؟

خیر. عسل جزء مواد غذایی ممنوع کودکان زیر ۲ سال محسوب می‌شود. علت قرار گرفتن عسل در لیست مواد غذایی ممنوع کودکان زیر ۲ سال هم سم بوتولیسمی است که در معده کودکان زیر ۲ سال تولید می‌کند.

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟

بله. شکرک زدن عسل ربطی به طبیعی یا تقلبی بودن عسل ندارد. تمام عسل‌ها محلول فوق اشباعی هستند که قند ساکاروز، گلوکز و فروکتوز دارند و ممکن است تحت شرایط خاصی از حالت فوق اشباع خارج می‌شوند و شکرک بزنند.

آیا عسل تاریخ انقضا دارد؟

هم بله و هم خیر. اگر عسل طبیعی در شرایط مطلوب و مناسب نگهداری شود تاریخ انقضا ندارد، اما نگهداری عسل در شرایط نامطلوب باعث تخمیر و فاسد شدن عسل می‌شود.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

آیا عسل چاق کننده است؟

مصرف عسل به خاطر افزایش سوخت‌وساز بدن خاصیت لاغرکنندگی دارد و نمی‌توان گفت چاق کننده است. هرچند از عسل هم در رژیم چاقی به دلیل خواص زیادش استفاده می‌شود.

آیا عسل گرمی است؟

طبع عسل در حالت کلی گرم است، اما گلی که عسل از آن تهیه می‌شود روی طبع عسل تأثیر می‌گذارد و طبع آن را به سرد و معتدل تغییر می‌دهد.

در روز چقدر باید عسل بخوریم؟

میزان مجاز عسل در روز ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری است. ۱ تا ۲ قاشق صبح همراه میوه، حبوبات یا ماست، ۱ قاشق قبل خواب، و ۱ تا ۲ قاشق هم به ‌صورت میان وعده همراه با خوراکی و میوه‌ها یا در ترکیب با غذاها. مصرف روزانه عسل در هر فرد نباید بیشتر از ۱۰ درصد کالری باشد که بدن دریافت می‌کند.


مطالعه بیشتر:

آشنایی با رژیم جنی کریگ

خواص و مزایای عسل

مزایای رژیم آلکالین برای سلامتی





Source link