مدرسه هوشمند؛ مهمترین ویژگیهای مدارس هوشمند اینفورتک

و اما امروزه استفاده از اینترنت که ساعات زیادی از اوقات فراغت دانش آموزان را به خود اختصاص داده است در صورتی که به موازات افزایش بهره مندی از اینترنت برای انجام فعالیت های علمی و درسی به کار رود به تدریج میتواند نحوه استفاده از رایانه و اینترنت را به نفع فعالیت های درسی بهبود بخشد (ابراهیم آبادی ،١٣٨٦) فعالیت های بعد از مدرسه و تکالیف درسی مناسب گامی در راستای وسعت بخشیدن به افق فعالیت های آموزش و پرورش ، پویا بودن و مشارکت در کلاس درس به عنوان کانال ارتباطی بین خانه و مدرسه است که سبب تفکر و استدلال و ایجاد نگرش های جدید و اصلاح برنامه ریزی و آگاهی معلمان و اولیاء از وضعیت آموزشی می شود. رویکرد و محتوای برنامه درسی مدارس سبز کانادا (2011) این است که داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪﻃﻮر ﻋﻤﻠﯽ و ﻓﻌﺎل رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ ﺟﻬﺖ ﺣﻔﻆ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﺳﻼﻣﺖ ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان را ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺑﮕﺬارﻧﺪ و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﻟﻢ را ﺑﯿﺎﻣﻮزﻧﺪ. در حدود بیش از سی سالی که از طرح اصطلاح «مدرسه هوشمند» میگذرد، این مفهوم که در سالهای نخستین با خرید تجهیزات سختافزاری معنی پیدا میکرد، حالا دچار تغییرات زیادی شده است. اصطلاح وسیعی است که به ادراک معلمان از محیط عمومی کار اطلاق می شود و متأثر از سازمان رسمی، غیر رسمی، شخصیت افراد و رهبری سازمان است.  ​​​!

هوشمند سازی مدرسهمدارس هوشمند، دروس کهن داشتن نگرش و نگرانی زیست محیطی از عوامل موثر بر نیت و رفتار خرید سبز در افراد است (Sharma,2017:1). افراد با داشتن تفکر خرید سبز، دوستداران محیطزیست محسوب میشوند یعنی افرادی که در رفتار خرید و فعالیتهای مرتبط با بازار، تاثیر فرآیند ساخت و مصرف کالاها را بر اساس محیطزیست بررسی کرده و سپس تصمیم به خرید میگیرند (Stern,2012:171). مدرسه هوشمند به لطف اینترنت اشیاء () یک محیط شگفت انگیز است که حس کنجکاوی دانش آموزان را بیش از پیش بر میانگیزد و با آموزش علوم کاربردی، آنها را به افرادی کاربلد در جامعه تبدیل میکند. مدارس هوشمند از تجربیات یادگیری تعاملی حمایت می کنند و نمونه بارز این نوع آموزش اند. با شناخت این عوامل می توان کارایی و اثر بخشی سازمان را افزایش داد و در نهایت عملکرد آنها را بهبود بخشید. و چگونگی ادراکات او از این عوامل موجب بروز حالتهای عاطفی و ذهنی مثبت و منفی در فرد می شود که تمام فعالیتها و بالاخص عملکرد کاری وی را تحت تأثیر قرار می دهد. این تیرگی توجه واحترام دانش آموزان را برمی انگیزد و در عین حال هشداری است که تفاوت میان فضای کلاس درس و حیاط را به او گوشزد میکند.​​​​ ​!

اما چگونه است که معلمی در یک مدرسه اثر بخش وکارساز بوده و وظایف خود را بخوبی انجام می دهد اما همین معلم پس از انتقال به مدرسه دیگر، کارایی خود را از دست می دهد ؟ بررسی و تحقیقات مختلف درسازمانها، با چند هدف اصلی انجام می گیرد. این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین جوّ سازمانی با عملکرد مدیران مدارس ابتدائی شهرستان ارومیه با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی در مدارس ابتدائی شهرستان ارومیه با حجم نمونه (105 مدیر و 315 معلم) که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده انجام گرفته است. این صاحبنظر معتقد است که محیط باید از جوی آرام و نسبتاً آزاد و قابل آزمایش و استفاده برخوردار باشد تا فرد بتواند بدون احساس موانع سخت و درهم شکننده، بطور طبیعی رشد کند (میر کمالی، 1373).مدیر آموزشی می تواند از طریق توجه به افراد ، رعایت ملاحظات انسانی ، الگو قرار دادن خود، مدیریت و رهبری صحیح و همچنین ایجاد صمیمیت بین افراد ، ایجاد وحدت و همبستگی ، مشارکت اعضاء در تصمیم گیری و ایجاد روحیه بالا که یکی از راه های ایجاد جّو سازمانی مطلوب می باشد با این امر کمک نماید .وجود چنین جوی صرفاً به رفتار مدیریت سازمان محدود نمی شود .​​​.

بکارگیری صحیح منابع از طریق نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده صورت می گیرد که رشد و پرورش این نیروی با ارزش را آموزش و پرورش هر جامعه به عهده دارد (شیرازی ، 1373).با توجه به این امر مهم است که مدیریت آموزشی در سازمان آموزش و پرورش اهمیت پیدا می کند . یعنی مدیران آموزشی هستند که از طریق هماهنگی کلیه منابع مادی و انسانی و بکارگیری صحیح آنها ، انسانهای خام و مستعد را به انسانهای خلاق ، متعادل و رشد یافته تبدیل می کنند و نیروی انسانی لازم را برای سطوح جامعه تأمین می کنند تا هدف اصلی جامعه (توسعه) تحقق پیدا کند . در جوامع امروز، توسعه، هدف اصلی هر جامعه و محور اساسی سیاست گزاریها و برنامه ریزی ها قرارمی گیرد و کشوری توسعه یافته تلقی می شود که با بکار گیری کلیه منابع بتواند خود را تا سر حد رشد و سایت پارس آموز شکوفایی برساند . در کلاسهای سنتی، دانشآموزان مجبورند سالانه هزینههای زیادی را برای خرید وسایل آموزشی لازم مانند کتاب و خودکار صرف کنند.