مضرات وای فای چیست؟ کاکتوس آنها را دفع می کند؟


مضرات وای فای

مضرات وای فای اکثر کاربرانی را که از دنیای اینترنت استفاده می‌کنند تا حدودی نگران کرده است.
سوالات مختلفی در رابطه با امواج وای فای و اینترنت موبایل مطرح است:
آیا این امواج طول عمر ما را به خطر می‌اندازند؟
آیا باعث ابتلا به سرطان می‌شوند؟
آیا کاکتوس این امواج را دفع می‌کند؟
آیا روشی هست که تاثیرات بد آن را خنثی کند؟
چگونه از مضرات آنها در امان باشیم؟
برای اینکه به پاسخ چنین سوالاتی دست یابید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از مجله کوئیک فیت را دنبال کنید تا به پاسخ‌هایی که به صورت علمی به اثبات رسیده‌اند را برایتان مطرح کنیم.

مقالات پیشنهادی مرتبط با مضرات وای فای

با مهمترین مضرات وای فای آشنا شوید

امروزه از وای فای به عنوان یک فناوری بی سیم یاد می‌شود. از طریق امواج الکترومغناطیسی این فناوری، ابزارهای مختلفی مثل موبایل، لپتاپ، تبلت، تلویزیون‌های هوشمند و سایر لوازم هوشمند را می‌توانیم استفاده کنیم.

مضرات وای فای

دانشمندان و محققین به دلیل اینکه این فناوری به تازگی در سراسر جهان گسترش یافته، هنوز نمی‌توانند آسیب و ضرری از آن را به طور علمی به اثبات برسانند. اما گروهی هم معتقد هستند امواج وای فای دارای انرژی است و احتمال اینکه به ژنتیک، بدن ما و سلول‌های بدن آسیب وارد کند، وجود دارد.
اما شاید هر دو گروه درست می‌گویند.
با این حال خیلی از افراد ترجیح می‌دهند جانب احتیاط را رعایت کنند و تا جای ممکن مضرات احتمالی وای فای را دفع کنند.

مضرات وای فای جای نگرانی چندانی ندارد و علائم آن فوری بروز داده نمی‌شود. اما این موضوع دلیل بر این نیست که به طور کامل آنها را نادیده بگیریم. تحقیقاتی که تا به امروز در رابطه با امواج وای فای صورت پذیرفته است، حاصل آزمایش بر حیوانات است. به همین دلیل گفته می‌شود به طور قطع نمی‌توان وای فای را مضر دانست.

1. تاثیر امواج وای فای بر بیماری سرطان

اکثر آزمایشات لازم برای مضرات وای فای روی حیوانات انجام شده است. طبق تحقیقاتی که در سال 2015 صورت پذیرفته است، قرار گرفتن یک موش در معرض امواج وای فای، غلظت اکسیداتیو رحم را افزایش داده است. افزایش غلظت اکسیداتیو در رحم، یکی از عوامل بروز سرطان رحم است.
در تحقیقاتی دیگر به این نتیجه دست یافتند که امواج وای فای به کاهش آنزیم‌های مقابله کننده با این ماده منجر می‌شود. اما به طور قطع نمی‌توان نقش وای فای را تنها علت بروز این مشکل دانست.

آژانس مطالعات سرطان در سال 2011 امواج سرطان را یکی از عوامل سرطان‌زا معرفی کرد. اما مطالعات ضد و نقیضی در این رابطه وجود دارد. مثلا در سال 2017 در یکی از مطالعات ثابت شد وای فای روی ایجاد تومورهای مغزی تاثیرگذار است. اما سال بعد این نظریه به طور کامل رد شد.
با این حال فقط می‌توان جانب احتیاط را رعایت کرد و به امواج وای فای به طور کامل مشکوک نشد.

2. مضرات وای فای برای قلب

در سال 2015 در یک آزمایش حیوانی، به این نتیجه دست یافتند که قرار گرفتن در معرض امواج وای فای بر روی ریتم قلب و همینطور فشار خون موش‌های آزمایشگاهی تاثیرگذار است. طبق این تحقیق امواج وای فای ممکن است روی عملکرد قلب تاثیرگذار باشند اما هنوز علت اصلی آن مشخص نیست و به اثبات نرسیده است.

3. تاثیر امواج وای فای روی باروری

در آزمایشات حیوانی که در سال 2014 صورت پذیرفت، دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج وای فای می‌تواند عملکرد جنسی موش‌های نر را کاهش دهد. در تحقیق دیگر ثابت شد، ژن بیضه موش‌ها با قرار گرفتن در معرض وای فای، با آسیب مواجه شد.

مضرات وای فای

طبق پژوهشی دیگر، کیفیت اسپرم هزار مرد مورد بررسی قرار گرفت. از آنها در رابطه با استفاده از تلفن همراه و وای فای هم جویا شدند. گروهی از مردانی که از اینترنت بی سیم استفاده می‌کردند، نسبت به افرادی که از اینترنت سیمی استفاده می‌کردند، اسپرم ضعیف‌تری داشتند.
البته این نوع تحقیقات ایرادات زیادی دارند. برای مثال باید روی سبک زندگی افراد، سیگار، تغذیه و خیلی از موارد دیگر هم متمرکز می‌شدند. به همین دلیل به طور قطع نمی‌توان فقط وای فای را مسئول تضعیف اسپرم دانست.

4. مضرات وای فای برای مغز

در تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شد، به این نتیجه رسیدند که قدرت تشخیص موش‌هایی که در معرض امواج وای فای بودند، کاهش یافته است. در برخی از تحقیقات هم دست یافتند امواج وای فای می‌تواند سبب افت عملکرد مغز و بروز احتمالی بیماری‌های عصبی شود.
با این حال باید در نظر داشته باشید که تحقیقات در این زمینه به طور کامل انجام نشده است و به عنوان تنها دلیل بروز چنین مشکلاتی نمی‌توان به امواج وای فای شک کرد.

چگونه مضرات وای فای را کاهش دهیم؟

با اینکه هنوز به طور حتم مضرات وای فای به اثبات نرسیده است اما باید جانب احتیاط را رعایت کرد تا بتوان عوارض آن را دفع کرد. در ادامه به چند راهکار برای کاهش آسیب‌های احتمالی وای فای اشاره کرده‌ایم:

  • فقط زمان‌هایی که وای فای را نیاز دارید روشن کنید
  • وقتی می‌خوابید مودم را خاموش کنید
  • سعی کنید از اینترنت سیمی برای سیستم‌ها استفاده کنید
  • بهتر هست زمان استفاده تمام اعضای خانواده همزمان باشد و در مواقع لزوم آن را روشن کنید

آیا کاکتوس ها مضرات وای فای را دفع می‌کنند؟

مضرات وای فای

در اطراف ما تعداد زیادی مودم هست که امواج آنها در همه جا وجود دارد. حتی وقتی مودم خود را خاموش می‌کنیم باز هم مودم همسایه امواج خود را در فضا دارد. هیچ وسیله‌ای به طور قطع نمی‌تواند به طور 100 در 100 جلوی این امواج را بگیرد. در رابطه با کاکتوس هم خبرهای مختلفی در فضای مجازی دیده و شنیده می‌شود. می‌گویند: اگر گلدان کاکتوس در اطراف خود داشته باشید، امواج خطرناک و مضر وای فای گرفته می‌شود.
اما واقعیت اینطور نیست!

این مطلب صحت علمی ندارد. امواج وای فای مانند امواج نابینایی هستند که به شکل پالس منتشر می‌شوند. به همین دلیل کل محیط را به شکل شعاع‌های پی در پی تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر قدر هم دورتر شویم، قطر دایره بیشتر خواهد شد اما طول موج همان میزان خواهد بود و فقط میزان تماس با امواج کمتر می‌شود.

مقالات پیشنهادی مرتبط با مضرات وای فای

چند باور غلط در مورد امواج وای فای

  • وای فای باعث خستگی می‌شود!
  • وای فای زمینه بروز سردرد را فراهم می‌کند!
  • تمام مشکلات پوستی امروزی به دلیل وجود امواج وای فای است!
  • وای فای می‌تواند سبب بروز اختلال اوتیسم شود!
  • کار کردن دائم با وای فای سبب حالت تهوع و سرگیجه خواهد شد!

باید تاکید کنیم که هیچ کدام از این موارد به طور علمی به اثبات نرسیده‌اند اما عقل حکم می‌کند که جانب احتیاط را رعایت کنیم و به شایعات مختلف و باورهای غلط در مورد وای فای دامن نزنیم.



Source link