مهدکودک و پرستار کودک در منزل و فرق های بین این دو


در گذشته مردها برای امرار معاش خانواده خود به کسب و کارهای مختلف می‌پرداختند ولی امروزه با تغییرات شرایط اقتصادی و نیاز جامعه، خانم‌ها نیز برای کمک به رفاه خانواده خود در بیرون از منزل کار می‌کنند. عدم حضور روزانه مادران در منزل مشکلاتی را برای مراقبت از کودکان‌شان به وجود آورده است، به طوری که می‌توان گفت مهم‌ترین دغدغه مادران شاغل در جامعه ما چگونگی مراقبت از کودکان‌شان در ساعاتی است که مشغول کار و فعالیت خود هستند. سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که بهترین روش برای نگهداری و مراقبت از کودکان مادران شاغل چیست؟ در پاسخ به این سوال به دو پاسخ متفاوت می‌رسیم، استفاده از خدمات پرستاری کودک در منزل یا سپردن او به مهدکودک. اما مساله مهمی که وجود دارد این است که معمولا مادران شاغل این سوال را از ما می‌پرسند که با توجه به شرایط‌‌ آن‌ها بهترین گزینه کدام است؟ برای ارائه پاسخی دقیق به این سوال که نگرانی بسیاری از مادران شاغل در جامعه ما می‌باشد، باید تمام جوانب هر یک از این انتخاب‌ها را بررسی کنیم. در این مقاله از سلامت اول به طور کامل تفاوت‌های مهدکودک و پرستاری از کودک در منزل را بیان خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مراقبت از کودک

کودکان به دلیل این که به اندازه کافی با محیط اطراف خود آشنا نیستند و همچنین توانایی لازم برای انجام کارهای شخصی خود را ندارند، نیاز به توجه و مراقبت دارند. علاوه بر این در سنین صفر تا 5 سالگی نیاز به آموزش و توجه بیشتری برای آشنایی با مهارت‌های مختلف زندگی دارند. بنابراین چگونگی مراقبت از آن‌ها و همچنین محیط نگهداری از آن‌ها در ساعات طلایی روز که میزان تمرکز و توجه کودکان در بالاترین میزان خود قرار دارد، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

اما از آن‌جایی که بسیاری از مادران شاغل هستند، امکان مراقبت و نگهداری از فرزندان خود را در این ساعات ندارند و باید مراقبت از کودک خود را به شخص دیگری بسپارند. برای مراقبت و نگهداری از کودکان همراه با آموزش مهارت‌های لازم دو راه وجود دارد. یکی این که با مراجعه به مراکز معتبر خدمات پرستاری، یک پرستار کودک استخدام کنند یا این که با توجه به ساعات کاری مهدکودک‌ها، یکی از این مراکز را برای سپردن کودک خود به آن‌ها انتخاب کنند. در ادامه مزایا و معایب هر یک از این دو روش نگهداری از کودکان را بیان می‌کنیم تا به راحتی بتوانید بهترین تصمیم را برای نگهداری از فرزندتان بگیرید.

فرق مهدکودک و پرستاری کودک در منزل

پرستاری از کودک در منزل

تحقیقات نشان داده‌اند که مراقبت از کودکان در منزل تا پیش از سن 5 سالگی علاوه بر حفظ شادابی روحیه او، به رشد جسمی و روحی او نیز کمک بسیار زیادی می‌کند. بنابراین در صورتی که یک پرستار متخصص کودک مطمئن برای نگهداری و مراقبت از کودک خود انتخاب و استخدام کنید، از بابت کیفیت نحوه نگهداری از او تا حد زیادی خیالتان آسوده خواهد بود.

البته یک پرستار کودک متخصص علاوه بر نگهداری و مراقبت از کودک، می‌تواند تاثیرات مثبت دیگری در زندگی فرزندتان داشته باشد. به عنوان مثال پرستار کودک‌تان با آموزش مهارت‌های اجتماعی به فرزندتان، شخصیت اجتماعی او را تا حد زیادی پرورش خواهد داد. علاوه بر این استفاده از خدمات پرستاری از کودک در منزل مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: مشکلات والدین و پرستاران با کودکان

مزایای خدمات پرستاری از کودک در منزل

همان طور که گفتیم، تحقیقات در زمینه روانشناسی کودکان این نکته را نشان داده است که مراقبت از کودکان در سنین زیر 5 سال در منزل، تاثیرات مثبت بسیار زیادی در روحیه آن‌ها خواهد داشت. از دیگر مزایای خدمات پرستاری از کودک در منزل می‌توان موارد زیر را نام برد:

آموزش‌ مهارت‌های اجتماعی متناسب با سن کودک در قالب بازی‌های هدفمند.

داشتن برنامه بلند مدت برای آموزش به کودک

مراقبت تخصصی پزشکی در صورت ابتلای کودک به بیماری

توجه بیشتر و متمرکز شدن مراقبت‌های پرستاری از کودک

منطعف بودن ساعات حضور پرستار کودک در منزل در صورت نیاز یا درخواست والدین

حفظ سلامت کودک از ابتلا به بیماری‌های واگیردار با پرستاری از او در منزل

مهدکودک برای مراقبت از کودک

مهدکودک یک مرکز نگهداری و مراقبت از کودکان است که روال منظمی برای حضور کودک دارد. این روش در صورتی که فرزندتان در سن مهدکودک یعنی بالای 5 سال باشد، باعث افزایش روحیه تعامل و همچنین اجتماعی شدن شخصیت او می‌شود.

مهم‌ترین معضلی که در این روش با آن روبرو خواهید بود، تعداد بالای کودکان در مهدکودک‌ها است. واضح است که هر چقدر تعداد کودکان یک مهدکودک بیشتر باشند، کیفیت مراقبت از آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در واقع با زیاد شدن تعداد کودکان، مربیان این مراکز با محدودیت‌های بیشتری برای توجه و مراقبت و همچنین آموزش به ‌آن‌ها روبرو خواهند شد. در ادامه مهم‌ترین مزایای سپردن مراقبت و نگهداری از کودکان به مهدکودک‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فرق مهدکودک و پرستاری کودک در منزل

مزایای مراقبت از کودک در مهدکودک

مهم‌ترین مزیت حضور کودکان در مهدکودک‌ها افزایش روحیه تعامل و همکاری در آن‌ها است. در واقع کودک وارد یک فضایی خواهد شد که با افراد هم سن خود را با رفتارها و سلایق مختلف آشنا می‌شود و همین به اجتماعی شدن بیشتر او کمک خواهد کرد. از دیگر مزایای سپردن کودک به مهدکودک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیدا کردن هم‌بازی‌های زیاد و انجام بازی‌های سرگرم کننده با آن‌ها

کمک به اجتماعی شدن شخصیت کودک و افزایش روحیه همکاری در او

علاوه بر مواردی که برای مزایای مراقبت از کودکان در مهدکودک‌ها بیان کردیم، باید به نکات دیگری نیز در این رابطه توجه کافی داشت. به عنوان مثال شیوع بیماری‌های واگیردار همچون آنفولانزا، کرونا، آبله مرغان و … خطری جدی برای سلامت کودکان در زمان حضورشان در این مراکز خواهند بود. با وجود مراقبت‌ کادر آموزشی مهدکودک‌ها، بازی و تعامل کودک با دیگر کودکان در این مراکز او را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف واگیردار قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: مراحل انتخاب پرستار کودک



Source link