هر آنچه درباره عمل اسلیو باید بدانید


اضافه‌وزن ریشه بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل فشارخون بالا، دیابت، آرتروز، آپنه خواب و… است که عدم توجه به آن‌ می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشد؛ بنابراین داشتن وزنی ایده‌آل می‌تواند تضمین‌کننده سلامت شما در بازه‌های زمان مختلف باشد. عمل اسیلو معده یکی از جراحی‌های کم تهاجمی برای کاهش وزن است که میزان اشتهای افراد را به شکلی چشمگیر کاهش می‌دهد. در این مقاله به معرفی کامل این جراحی می‌پردازیم و آن را از جوانب مختلف زیر ذره‌بین خواهیم برد.

عمل اسیلو معده چیست؟

اسیلو معده که اسلیو گاسترکتومی (sleeve gastrectomy) نیز نامیده می‌شود، یک عمل جراحی کم تهاجمی برای کاهش وزن و اشتها است. درواقع، کلمه “گاسترکتومی” به معنای برداشتن قسمتی از معده است، طی این عمل حدود 80 درصد از معده شما برداشته می‌شود. بعد از عمل ظاهر معده تغییر می‌کند و از نظر ابعاد و حجم با یک موز نسبتا بزرگ برابر است. لازم به ذکر است که تنها پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهد که چه حجمی از معده بیمار باید برداشته شود و صرفا در تمامی موارد ۸۰ درصد معده افراد حذف نمی‌شود.

عمل اسلیوعمل اسلیو

عمل اسیلو معده چه تأثیراتی دارد؟

اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف عمل اسلیو معده کوچک‌شدن اندازه معده است که این اتفاق می‌تواند کاهش حجم غذای مصرفی طی وعده‌های مختلف غذایی روزانه را به‌همراه داشته باشد؛ اما آیا این رخداد به‌تنهایی برای ثابت نگه‌داشتن و کاهش مداوم وزن کافی است؟

در پاسخ باید گفت خیر؛ زمانی که هورمون‌های گرسنگی (هورمون گرلین) به شکلی کنترل شده کاهش پیدا کنند، شما زودتر احساس سیری می‌کنید و حجم غذای دریافتی بدن طی بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت کاهش پیدا می‌کند. این امر موجب جلوگیری از تکانه‌هایی می‌شود که افراد وزن ازدست‌داده را دوباره به‌دست آورند. به‌طورکلی، می‌توان گفت که عمل اسیلو معده علاوه‌بر کوچک‌کردن اندازه معده، ترشح هورمون گرلین را کاهش داده و به‌مرور وزن افراد را به شکلی چشمگیر کاهش می‌دهد.

آیا عمل اسلیو معده در جهان رایج است؟

جراحی اسیلو معده رایج‌ترین نوع جراحی کاهش وزن است که در سراسر جهان و مخصوصا ایالات متحده آمریکا انجام می‌شود. بیش از ۵۰٪ جراحی‌های کاهش وزنی که هر ساله در ایالات متحده انجام می‌شود، اسیلو گاسترکتومی است. تعداد کل عمل‌های اسلیو که سالانه در ایالات متحده انجام می شود حدود  350.000 می باشد.

تعداد عمل اسلیو در جهانتعداد عمل اسلیو در جهان

چه کسانی می‌توانند عمل اسلیو معده را انجام دهند؟

لازم به ذکر است که عمل اسلیو معده برای تمامی افراد انجام نمی‌شود و متقاضیان این جراحی باید شرایط مشخصی داشته باشند. این شرایط عبارت‌اند از:

  1. افرادی که دچار چاقی شدید کلاس III هستند که این مورد با محاسبه BMI (شاخص توده بدنی) تعیین خواهد شد. شاخص توده بدنی افراد براساس قد، وزن و بررسی شرایط سلامت عمومی بدن محاسبه می‌شود. چاقی کلاس III به معنای BMI 40 یا بالاتر از آن است؛ همچنین حداقل BMI برای انجام عمل جراحی اسلیو معده ۳۵ محسوب می‌شود؛
  2. افرادی که قبل از جراحی برای کاهش وزن تلاش کرده‌اند، اما موفق نشده‌اند وزن خود را پایین بیاورند. قبل از اینکه شرکت بیمه جراحی شما را تایید و تحت پوشش قرار دهد، سه تا شش ماه زمان لازم است تا یک دوره برنامه کاهش وزن را تحت‌نظر پزشک بگذرانید؛
  3. سلامت جسمی و روحی افراد برای انجام این عمل به‌طور کامل سنجیده می‌شود. قبل از واجد شرایط بودن برای جراحی کاهش وزن، با تیمی از متخصصان تغذیه، روان‌شناسان و سایر پزشکان برای مشاوره و غربالگری ملاقات خواهید کرد.

مزایای عمل اسلیو چیست؟

مزایای عمل اسلیو معده تنها به کاهش اشتها و وزن افراد محدود نمی‌شود؛ بلکه این جراحی تاثیر چشمگیری بر بهبود بسیاری از بیماری‌ها یا حتی درمان کامل آن‌ها ازجمله موارد زیر می‌گذارد:

  • مقاومت به دیابت نوع 2؛
  • فشارخون بالا و بیماری مرتبط با فشارخون بالا؛
  • هیپرلیپیدمی (کلسترول بالا) و بیماری‌های قلبی، عروقی و شریانی؛
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی و استئاتوهپاتیت؛
  • سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی و آپنه انسدادی خواب.

 این جراحی می‌تواند مشکلات ناشی از درد مفاصل و آرتروز را نیز به شکلی قابل‌توجه بهبود ببخشد.

مزایای عمل اسلیومزایای عمل اسلیو

جراحی اسلیو معده چقدر طول می‌کشد؟

در مقایسه با سایر روش‌های جراحی کاهش وزن، گاسترکتومی اسلیو یک عمل نسبتا کوتاه و ساده است که حدود 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. ممکن است جراح از شما بخواهد که یک تا دو روز پس از عمل در بیمارستان بمانید. به‌این ترتیب، کادر پزشکی می‌توانند به مدیریت درد و هرگونه عوارض جانبی موقت عمل اسلیو معده مانند حالت تهوع کمک کنند.

آیا بعد از جراحی اسلیو معده باید از رژیم غذایی خاصی اسنفاده کنیم؟

بله؛ شما باید طی یک بازه زمانی کوتاه‌مدت رژیم غذایی سختی را دنبال کنید تا معده‌تان به‌خوبی فرایند بهبود را طی کند. پس از چند ماه، می‌توانید شروع به خوردن غذاهای معمولی کنید؛ اما همچنان باید مواد غذایی مصرفی‌تان را عاقلانه انتخاب کنید.

ازآنجاکه نمی‌توانید به‌اندازه قبل غذا بخورید، باید اطمینان حاصل کنید که آنچه مصرف می‌کنید به‌اندازه کافی مغذی است تا نیازهای بدن‌تان تامین شود. شما مدت کوتاهی پس از جراحی شروع به مصرف ویتامین‌ها خواهید کرد و باید مصرف آن‌ها را به‌طور دائم ادامه دهید.

آیا عمل اسلیو معده بی‌خطر است؟

 خطرات جراحی Gastric Sleeve بسیار کمتر از خطرات چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن است؛ همچنین این جراحی نسبت‌به سایر عمل‌های رایج، از جمله برداشتن کیسه صفرا و تعویض مفصل ران، میزان عوارض کمتری دارد. اکثر روش‌های اسلیو معده با تکنیک‌های جراحی کم تهاجمی انجام می‌شوند که به معنای درد کمتر ناشی از برش‌ها و بهبودی سریع‌تر است.

دریافت مشاوره انجام عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یکی از انواع عمل‌های کم تهاجمی برای کاهش وزن و اشتها به‌شمار می‌آید و می‌تواند بسیاری از بیماری‌های مربوط به فشارخون، آرتروز و درد مفاصل را بهبود ببخشد. برای انجام این عمل شاخص توده بدنی یا BMI بدن باید بالای ۳۵ باشد و افراد نتوانند به‌کمک روش‌های دیگر (رژیم‌های غذایی و انجام حرکات ورزشی) وزن خود را پایین بیاورند.

دکتر محمدرضا فرهمند متخصص جراحی لاپاراسکوپی دستگاه گوارش و عضو جامعه جراحان لاپاروسکوپی امریکا است. کلینیک دکتر فرهمند آماده ارائه تخصصی‌ترین خدمات عمل لاغری، اسلیو معده، فتق و… است. می‌توانید همین حالا شاخص توده بدنی خود را در سایت مجموعه محاسبه و نسبت‌ به رزرو نوبت مشاوره دکتر فرهمند اقدام کنید.



Source link