نوشیدن بیش از حد چای باعث این 10 بیماری می‌شود!


نوشیدن بیش از حد چای

یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار چای سیاه است. از این چای به عنوان گیاه دارویی هم استفاده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده نوشیدن چای می‌تواند تا حدودی از ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی، سرطان، بیماری‌های مربوط به قلب و عروق پیشگیری کند. اما به دلیل به همراه داشتن کافئین، در صورتی که نامتعادل مصرف شود، ممکن است زمینه بروز مشکلات مختلفی مانند بی‌خوابی، مشکلات تنفسی و یا حتی افزایش ضربان قلب را به همراه داشته باشد. از این رو به خیلی از افراد مصرف آن توصیه نمی‌شود. با ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت همراه ما باشید تا نکات متعددی را در رابطه با نوشیدن بیش از حد چای بررسی کنیم.

مقالات پیشنهادی مرتبط با نوشیدن بیش از حد چای

مضرات نوشیدن بیش از حد چای را بشناسید

طبق جدیدترین تحقیقات انجام شده، نوشیدن چای سیاه یا چای سبز، به میزان بیش از 5 لیوان در روز، به علت به همراه داشتن کافئین، می‌تواند عوارضی شدید تا خفیف را به مرور زمان ایجاد کند.

1. یبوست ناشی از مصرف بیش از حد چای

یکی از ترکیبات مهمی که در چای سیاه وجود دارد، تانن است. این ماده به ذخیره شدن رسوب شیمیایی در بدن منجر می‌شود. به دلیل اینکه در بدن باعث ذخیره مواد زائد می‌شود، مصرف بیش از اندازه چای سیاه می‌تواند باعث بروز یبوست در خیلی از افراد شود.

2. ابتلا به اسهال

مصرف نامتعادل چای می‌تواند زمینه بروز خیلی از مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد. ممکن است در برخی از افراد به علت وجود کافئین، سیستم گوارشی را تحریک کرده و سبب بروز اسهال شود. در صورتی که بیش از حد چای بنوشید، تاثیرات منفی را به مرور روی بدن خود شاهد خواهید بود.
حتی نوشیدن بیش از اندازه چای می‌تواند روی سیستم عصبی مرکزی تاثیرگذار باشد؛ طوری که با کوچکترین حوادث، احساس ناراحتی زیادی در شما ایجاد خواهد شد. مصرف دوز بالای چای سیاه سبب مشکلاتی همچون سوء هاضمه، بی‌خوابی، تپش قلب و حتی واریس نیز خواهد شد.

3. آسیب به معده و مشکلات گوارشی

همانطور که بیان شد، چای سیاه حاوی کافئین است. کافئین با وارد شدن به دستگاه گوارشی ترکیبات اسیدی و مختلفی را تولید می‌کند که هضم کردن آنها برای بدن کار ساده‌ای نیست. در نتیجه می‌تواند ناراحتی معده را به همراه داشته باشد. در صورتی که فرد به انواع سرطان و به ویژه سرطان معده دچار باشد، باید تا جای ممکن از مصرف چای سیاه پرهیز کند.

4. کم خونی؛ شایع‌ترین مشکل ناشی از نوشیدن بیش از حد چای

خیلی از افراد بنا بر عادات غذایی که دارند، بعد از صرف غذا چای می‌نوشند.
مصرف چای به ویژه بعد از صرف غذا مانع جذب آهن می‌شود. در نتیجه می‌تواند زمینه بروز بیماری کم خونی حاد یا مزمن را به همراه داشته باشد. همانطور که بیان شد، تانن یکی از ترکیبات چای است که طعم تلخ را برای چای ایجاد کرده است. وقتی با آهن ترکیب شود، موجب رسوب در بدن می‌شود. سنگین و درشت بودن مولکول‌های رسوب کرده، در بدن جذب نمی‌شوند. در نتیجه وقتی چای بلافاصله بعد از صرف غذا میل شود، از جذب آهن جلوگیری کرده و حتی به مرور زمان موجب کندی در لخته شدن خون خواهد شد.

نوشیدن بیش از حد چای

نوشیدن یک فنجان چای سیاه می‌تواند باعث کاهش 70 درصدی جذب آهن غیرهموگلوبینی شود. در حالت کلی سعی کنید بلافاصله بعد از صرف غذا از نوشیدن چای پرهیز کنید.

5. بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق

کافئین اضافی در بدن، برای سلامت قلب و عروق مفید نیست. چای سیاه حاوی کافئین است و معمولا برای بیماران قلب و عروق، چای نوشیدنی مناسبی نیست. حتی بیماران مبتلا به زخم معده به علت بالا بردن اسیدیته نیز باید از مصرف آن پرهیز کنند.

6. ایجاد سوزش معده با نوشیدن بیش از حد چای

مواد غذایی حاوی کافئین باعث تشدید یا حتی ایجاد سوزش معده می‌شوند. حتی می‌توانند علائم بازگشت اسید به معده را به همراه داشته باشند. طبق تحقیقات انجام شده، کافئین می‌تواند اسفنکتر (عضله جدا کننده معده از مری) را شل کند. در پی این موضوع، محتویات اسیدی معده به طرز ساده‌تری اجازه جریان به معده را خواهند داشت. البته چای الزاما باعث سوزش معده نخواهد شد اما مصرف نامتعادل می‌‎تواند زمینه بروز آن را فراهم کند.

7. تداخلات دارویی با چای

مصرف بیش از اندازه چای احتمال بروز مسمومیت با داروهای خاصی مانند موارد زیر را ممکن است بیشتر کند:
متاپروترنول
آلبوترول
کلوزاپین
همچنین ممکن است تاثیرات دارویی با داروهایی مانند موارد زیر را تشدید کند:
والپروات
کاربامازپین
پنتوباربیتال
انواع مکمل‌های تغذیه‌ای

8. بروز سردرد و سرگیجه ناشی از نوشیدن بیش از حد چای

یکی از عوارض نوشیدن بیش از حد چای سرگیجه و سردرد است. این موضوع با مصرف دوزهای نامتعادلی از کافئین ارتباط مستقیم دارد. به ویژه اگر روزانه بین 6 الی 12 فنجان چای می‌نوشید، ممکن است در معرض سرگیجه و سردرد قرار گیرید.

نوشیدن بیش از حد چای

معمولا مصرف کم کافئین، به تسکین سردرد کمک می‌کند اما با این حال مصرف بیش از اندازه آن سبب بروز نتیجه بالعکس و سردردهای مکرر خواهد شد. با این حال چای نسبت به قهوه، کافئین بسیار کمتری دارد.

9. ایجاد بی‌قراری و تشدید استرس و اضطراب

برگ‌های چای سرشار از کافئین هستند. مصرف بیش از اندازه کافئین باعث بروز بی قراری می‌شود و می‌تواند استرس و اضطراب را تشدید کند. مصرف یک فنجان چای (240 میلی لیتر)، با توجه به روش دم کردن، می‌تواند حدود 11 الی 61 میلی گرم کافئین به بدن برساند.

10. مشکلات دهان و دندان

یکی دیگر از مشکلاتی که نوشیدن بیش از حد چای می‌تواند به همراه داشته باشد، تغییر رنگ دندان‌ها است. همچنین نوشیدن چای غلیظ و بیش از حد، می‌‎تواند باعث لک شدن و سایش دندان‌ها شود. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از چای کمرنگ یا سبز استفاده کنید.

11. زمینه بروز آلزایمر

چای مقادیری آلومینیوم در ترکیبات خود دارد. آلومینیوم می‌تواند به عنوان یکی از دلایل بروز آلزایمر باشد. بهترین راه برای پیشگیری از چنین عوارضی مصرف متعادل آن است.

مقالات پیشنهادی مرتبط با نوشیدن بیش از حد چای

جمع‌بندی

طبیعتا مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی می‌تواند زمینه بروز خیلی از مشکلات بدنی را به همراه داشته باشد. با مصرف متعادل مواد غذایی و در نظر داشتن ممنوعیت‌های مصرفی می‌توانید از این مشکلات در امان باشید.



Source link