ارزش غذایی پنیر – دکتر رضا اطمینانی




بررسی ارزش غذایی پنیر

در این بخش از سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان قرار است به بررسی ارزش غذایی پنیر بپردازیم. پنیر یک ماده غذایی غنی از پروتئین و کلسیم است. به همین دلیل ماده غذایی با ارزشی محسوب می شود و در عین حال یک ماده خیلی خوب برای تأمین لبنیات مورد نیاز بدن است. مقدار پروتئین موجود در پنیر بالاست و کیفیت بالایی دارد. تقریبا دارای تمامی اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است.

اگرچه مصرف پنیر در کنار سبزیجاتی مانند خیار و گوجه، مغز گردو، کنجد و بادام، ترکیب کاملی خواهد بود. اما بدین معنی نیست که مصرف پنیر به تنهایی سبب کم هوشی می شود. چراکه گردو یابادام تنهایک کامل کننده خوب هستند وچنانچه پنیر به طورخالص مصرف شود هیچ لطمه ای به بدن نمیزند. مهم این است که تعادل بین کلسیم و فسفر در برنامه غذایی حفظ شود.

چرا که اگر از منابعی که از کلسیم غنی بوده مانند پنیر استفاده شود و از مواد دارای فسفر، آهن و سایر املاح مهم استفاده نکنیم تعادل بدن به هم می خورد. تاکنون شواهد علمی مبنی بر این موضوع که اگر پنیر زیاد مصرف شود هوش انسان آسیب می بیند مشاهده نشده است.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

اگر این تعبیر درست بود، فرانسوی ها و ایتالیایی ها که بیش از ۱۰۰ نوع پنیر دارند.

باید دارای ضریب هوشی پایینی می بودند. ولی این طور نیست چون واقعیت آن است که خوردن پنیر در حد اعتدال مشکلی را برای افراد ایجاد نمی کند بنابراین از این ماده ی غذایی سرشار از پروتئین بهره ببرید. لازم به ذکر است تعداد کمی از افراد با مصرف لبنیات و پنیر ممکن است دچار درد مفاصل شوند. در این دسته افراد به جای حذف کامل لبنیات، توصیه می کنیم مصرف پنیر در کنار موادی مانند زیره، سیاهدانه، گردو و کنجد باشد تا این عارضه مرتفع گردد.


مطالعه بیشتر:

رژیم اتکینز | فواید و عوارض آن

کنترل قند خون با مواد غذایی مناسب

علل چاقی در کودکان







Source link