اصول مهم در رژیم غذایی بدنسازی




بررسی اصول مهم در برنامه رژیم غذایی بدنسازی

در این بخش از سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان قرار است برخی اصول مهم در رژیم غذایی بدنسازی حجمی که می‌توانند به عنوان یک راهنمای مستمر تلقی شوند را بررسی کنیم. یکی از مهمترین اصولی که باید به آن توجه بسیاری کنید این است که به بدن خود توجه کنید و سوخت مورد نیاز آن را برای یک اندام ایده‌آل، تأمین کنید. برنامه رژیم غذایی بدنسازی زمانی نتیجه عالی می‌دهد که آن را با یک برنامه دقیق و اصولی، مرحله به مرحله به پیش ببرید.

کاهش مصرف مواد غذایی فراوری شده

اگر مواد غذایی پرکالری را که اغلب هیچگونه ارزش غذایی هم ندارند از برنامه غذایی خود حذف کنید، مطمئن باشید به بهبود و سلامت زندگی خود کمک بزرگی کرده‌اید. همچنین حذف این مواد به حفظ برنامه غذایی شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. با محدود کردن این مواد غذایی، خود به خود متوجه خواهید شد که تمرینات‌تان بهتر جواب خواهد داد و بعد از مدتی می‌توانید به خوبی این تفاوت را احساس کنید.

 در طول روز غذا بخورید

درست است که می‌توانید با مصرف سه وعده در روز عضله‌سازی کنید و به حجم بدن خود بی‌افزایید. اما استفاده از چندین وعده غذایی کوچک به همراه تنقلات سالم در طی روز کمک خواهد کرد تا دائماً سیر نگه‌داشته شوید. و سطح قند خون بدن خود را به صورت مستمر کنترل کنید. چرا که متابولیسم بدن شما با محرک تمرین رابطه دوسویه دارد. از این رو سعی کنید به جای سه بعدی غذایی در طول روز، از پنج وعده غذای کوچک به همراه تنقلات سالم مثل میوه‌جات استفاده کنید.

اصول مهم در رژیم غذایی بدنسازی | متخصص تغذیه اصفهان

 همیشه آب بنوشید

نوشیدنی‌های بدون کالری و مصرف مقدار زیاد آب به شما کمک خواهد کرد تا بدنتان را در اوج عملکرد نگه‌دارید. نوشیدنی‌های حاوی قند را کنار بگذارید! زیرا سیستم دفاعی بدن شما را مختل خواهد کرد و این باعث می‌شود تا به نتیجه دلخواه خود در رشته ورزشی مورد نظرتان نرسید. اگر میل شدیدی به نوشیدنی‌های شیرین دارید، باید به جای استفاده از آب میوه‌های قند‌دار، نوشابه‌ها و… از ترکیبات آمینو اسیدی زنجیره‌ای که کالری کمی هم دارند استفاده کنید. بنابراین اهمیت نوشیدن آب را جدی بگیرید و سعی کنید روزانه ۸ لیوان آب مصرف کنید البته اگر تمرینات شما سنگین است، پیشنهاد می‌شود بیش از این مقدار آب مصرف کنید تا به عضلاتتان آسیبی وارد نشود و عملکردتان حین ورزش بالا رود.

استفاده از کربوهیدرات به صورت استراتژیک

کربوهیدرات به دو صورت وجود دارد. اول کربوهیدرات‌هایی مثل برنج، نان و ماکارونی که به سرعت قند خون را بالا می‌برند و سریعتر جذب می‌شوند. دوم کربوهیدرات‌های غیر نشاسته‌ای مثل میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل که به دلیل برخورداری از فیبر زیاد قندخون را به تدریج افزایش می‌دهند. کربوهیدرات‌های غیر نشاسته‌ای باید مهمترین بخش مصرف برنامه غذایی شما باشد چرا که برای لاغری و حفظ عضلات بسیار کلیدی است. از این دست کربوهیدرات باید بلافاصله بعد از غذا و یا تمرینات ورزشی استفاده کنید. زیرا در این زمان است که بدن‌تان می‌تواند با سرعت بسیار زیادی سوخت مورد نظرش را تأمین کند و مجدداً ذخایر گلیکوژن عضلات را فراهم آورد.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

افزایش مصرف پروتئین بدون چربی

باید در طول برنامه غذایی خرد به قدر کافی از پروتئین استفاده کنید تا ماهیچه‌هایتان افزایش پیدا کند. و در عین حال منجر به تحرک ترشح هورمون‌های چربی سوز شود. همچنین مواد غذایی که دارای پروتئین زیاد هستند باید همیشه اولویت اول شما محسوب شود. مصرف پودر پروتئین با کیفیت و اورجینال هم می‌تواند یک راه سالم و آسان برای رسیدن به اهداف شما در جهت رسیدن به اندامی با عضلات فولادین محسوب شود. پروتئین وی (که از آب پنیر تشکیل شده است) اگر بین وعده‌های غذایی متناسب با وزن مصرف شود. می‌تواند در رساندن پروتئین کافی و خالص به بدن شما عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. همچنین پروتئین کازئین مخصوص ورزشکاران هم اگر به شکل پودینگ یا شیک استفاده شود، باعث افزایش عمل کرد بدن خواهد شد.


مطالعه بیشتر:

خواص جوانه گندم

دلایل چاقی زنان پس از ازدواج

خوراکی های مضر برای کلیه ها







Source link