قیمت کامپوزیت دندان


قیمت کامپوزیت دندان ،دندان تأثیر زیادی در زیبایی چهره فرد داره؛ به خاطر همین خیلیا برای داشتن دندونای زیبا و اصلاح طرح لبخند، به انواع درمان های دندونپزشکی رو میارن. امروزه روش های زیادی برای زیبایی دندون ها به وجود اومده؛ مثل لیمنت، ایمپلنت، ارتودنسی و مواردی از این قبیل. اما یکی از روش های پرطرفدار، لیمنت از نوع کامپوزیته که ما امروز میخوایم راجع به اون صحبت کنیم و بپردازیم به اینکه چه عواملی میتونن رو قیمت کامپوزیت تأثیر بذارن تا شما بتونین قبل از اقدام به درمان، از جزئیات هزینه ها باخبر بشین و با توجه به قیمت کلی تصمیم به درمان بگیرین و اصلاً آیا بدونین کامپوزیت کردن دندون هاتون ارزش هزینه های اون رو داره یا نه.

کامپوزیت دندان چیه؟

کامپوزیت ماده ایه که از رزین درست شده، یعنی همون ماده ایه که باهاش دندونا رو پر می کنن. این ماده خمیری شکله و اگه بخواد به عنوان کامپوزیت استفاده بشه، باید اول دندونپزشک اونو روی دندون بذاره؛ این کار رو با قلم های مخصوصی انجام میده. بعد باید به وسیله دستگاهی به اسم لایت کیور، روی ماده کامپوزیت نور بتابونه تا روی دندان سفت بشه. این کار اگه درست انجام بشه، اصلاً نمیشه فهمید که ماده ای روی دندون اومده و انگار که دندون طبیعی خود فرده.
خوبی این روش در اینه که نیاز به تهیه قالب از دندونای بیمار نیست و بنابراین چیزی هم برای فرستادن به لابراتورار وجود نداره. مزیت دیگه کامپوزیت اینه که برعکس لمینت سرامیکی، نیازی به تراشیدن دندونا نیست و فرد می تونه هر وقت از اونا خسته شد و یا به هر دلیلی نخواست دیگه از کامپوزیت استفاده کنه، اونا رو برداره؛ چون دندونای خودش سالمن و تراش نخوردن.
میشه گفت کامپوزیت نوعی روش محتاطانه برای درست کردن ظاهر دندونه که کمترین تراشیدگی رو داره و یا ممکنه اصلا نیازی به تراشیدن هم نباشه. در افراد با سن کم، ترجیحاً از لمینت کامپوزیت به جای لمینت سرامیکی استفاده می شه.

 

چه عواملی رو قیمت کامپوزیت دندان تأثیر میذارن؟

اگه قصد انجام کامپوزیت دارین و برای این کار مراکز مختلف رو بررسی می کنین، حتماً متوجه تفاوت قیمت در این مراکز شدین. اگه دوست دارین بدونین علت این تفاوت قیمت ها چیه، در ادامه با ماشین تا به عوامل مختلفی که روی قیمتا تأثیر می کنن بپردازیم:

• تاثیر برند در قیمت کامپوزیت دندان

کیفیت مواد از مهم ترین عواملیه که رو قیمت ها تأثیر می ذاره. کامپوزیت هایی که برندهای مختلف ارائه میکنن، از نظر کیفت و ماندگاری متفاوتن. از برندهای معتبری که کامپوزیت های استاندارد و باکیفیت تولید می کنن، معمولاً از ژاپن، سوئیس، آلمان و آمریکا هستند. کامپوزیت ها بر اساس میزان کیفیتی که ساخته می شن درجه بندی می شن؛ درجه A، B، C.
با افزایش درجه، به همون نسبت، قیمت هم بیشتر میشه.

• نوع کامپوزیت

کامپوزیت ها تو دسته بندی های مختلفی عرضه می شن. با توجه به اینکه در هر دسته، چند واحد از این ماده وجود داره و ذرات اونا چه سایزی دارن، به چهار نوع تقسیم میشن که هر کدوم قیمت خاصی دارن:
• هیبرید
• میکروفیلد
• نانوفیلد
• ips ونیر
• قم
از اونجایی که قیمت کامپوزیت به صورت تک واحدی محاسبه میشه، بسته به اینکه چند واحد برای بیمار لازمه، قیمت اون تعیین میشه. مثلا اگه شما قراره باشه سه تا از دوندون هاتون رو کامپوزیت کنین، ممکنه به سه یا چهار واحد نیاز داشته باشین. هر چی تعداد دندونا بیشتر بشه، قیمت کلی کامپوزیت هم به همون نسبت بیشتر میشه. تو کارای زیبایی ندون مثل انواع لمینت، هدف دندون های جلو و کلا دندونایی هستن که موقع لبخند پیدا هستد و دندونای پشتی نیازی به این کار ندارن.

• دستمزد دندانپزشک

کامپوزیت روشیه که هر دندونپزشکی میتونه اونو انجام بده؛ اما چیزی که دندونپزشکا رو تو این زمینه از هم متمایز می کنه، تناسب قرار گرفتن ماده کامپوزیت روی دندونه که به تجربه و مهارت دندونپزشک برمی گرده. در هر صورت علاوه بر قیمت خود کامپوزیت، حق الزحمه ای هم برای دندونپزشک تعیین می شه که خب هر چقد دندونپزشک تو این کار اسم در کرده باشه، به همون نسبت هم دستمزد بیشتری می گیره.
هر چقد هم که کامپوزیت باکیفیت باشه و از بهترین برندها استفاده بشه، اما دندونپزشک کارشو درست انجام نده، نتیجه رضایت بخش نمیشه.

• درمان های جانبی

ممکنه شما وقتی برای کامپوزیت به دندونپزشک مراجعه می کنین، بهتون بگه که قبل از کامپوزیت، باید یه سری کارا رو دندوناتون انجام بشه. بد نیست قبل از اینکه پیش دندونپزشک برین، اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین. چون خیلیا این موضوع رو نمیدونن و بنابراین بودجه ای هم برای این درمان های جانبی کنار نمیذارن و بعد ممکنه به خاطر زیاد شدن هزینه، کلاً قید کامپوزیت رو بزنن. در ادامه به این درمان های جانبی اشاره می کنیم:

لیفت لثه

ممکنه طول تاج شما کم باشه و نشه روش کامپوزیت کرد. برای افزایش طول تاج، باید لیفت لثه انجام بشه. هزینه لیفت بستگی به این داره که چند واحد لثه شما نیاز به لیفت داره.

جراحی لثه

اگر شما لبخند لثه ای دارین و موقع لبخند مقدار زیادی از لثه شما پیداست، باید قبل کامپوزیت، لثه شما جراحی و استخون اون قسمت برداشته بشه که خب هزینه خاص خودش رو داره.

عصب کشی و پرکردن دندان

اگه دندونی دارین که نیاز به عصب کشی و پر کردن داره یا نیازه که ترمیم بشه، حتماً باید قبلش رسیدگی بشه.

ارتودنسی

اگه دندونایی دارین که در حد خیلی جزئی کج و نامرتب هستن، میشه با کامپوزیت اونا رو پنهان کرد؛ اما اگه از حدی بیشتر باشه، حتماً نیاز به ارتودنسی قبل کامپوزیت هست.

تعویض کامپوزیت

اگه فکر می کنین، کامپوزیت شما خراب شده و نیاز به ماده جدید دارین، یا کلاً می خواین دیگه نداشته باشین، باید هزینه ای هم بابت برداشتن اونا پرداخت کنین.

برداشتن روکش یا لمینت

اگه قبلاً دندوناتون رو لمینت کردین یا دندوناتون روکش داره، حتماً باید قبل کامپوزیت برداشته بشن که اینم هزینه جداگونه ای داره.

با توجه به قیمت کامپوزیت دندان و درمان های قبل اون، خیلی از دندونپزشکا برای رفاه حال بیماراشون، شرایط پرداخت هزینه ها رو به صورت قسطی فراهم می کنن تا بیمارا بتونن از پس هزینه های درمان که کم هم نیست، بربیان.


Post Views: 398



Source link