معرفی علل و علائم سندرم پیش از قاعدگی (pms)


سندرم پیش از قاعدگی یا همان pms، خود را به شکل تغییراتی در خلق و خو، احساسات و رفتار نشان می‌دهد. این سندرم معمولا بین زمان تخمک‌گذاری و شروع عادت ماهیانه (پریود)، اتفاق می‌افتد و تا چند روز پس از شروع قاعدگی طول می‌کشد. این سندرم بسیار رایج بوده و برای خود فرد و گاهی اطرافیان او، بسیار آزاردهنده است. در این مطلب از مرکز خدمات پرستاری سلامت اول قصد داریم علائم سندرم پیش از قائدگی و علل آن را دنبال کنیم. با ما همراه باشید.

سندروم پیش از قائدگی را بشناسید

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ سندرم پیش از قاعدگی، یک تغییرات عموما خلقی و رفتاری است که روحیات فرد را تحت تاثیر خود قرار داده و او را از وضعیت ثابت همیشگی، خارج می‌کند. این تغییرات خلقی و روحی ممکن است نمود جسمی نیز داشته باشند. به طور مثال برخی از افراد پیش از شروع قاعدگی، کمردرد را تجربه می‌کنند. شدت بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی یا PMS، در برخی از افراد کم و جزئی بوده و برخی دیگر آن را با شدت تمام تجربه می‌کنند.

جالب است بدانید که تقریبا به اندازه 48 درصد از زنانی که در سنین باروری یا همان دوران پس از بلوغ و پیش از یائسگی هستند، سندرم PMS را تجربه می‌کنند و در حدود 20 درصد از آن‌ها، علائم به حدی تشدید شده که زندگی طبیعی افراد را تحت تاثیر منفی خود، قرار می‌دهد.

پیشنهاد مقاله: اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی

علائم سندرم پیش از قاعدگی

در بالا دیدیم که pms چیست.به علاوه بیشتر افراد پس از مدتی یاد می‌گیرند که چطور با این علائم کنار بیایند. اما در برخی مواقع علائم می‌توانند به قدری شدید باشند که به کلی فعالیت‌های روزمره فرد و حتی اطرافیان او را مختل کنند. علائم PMS مطابق چیزی که در زیر آمده بوده و ممکن است در افراد همه این علائم یا تنها چند مورد از آن‌ها، مشاهده شود.

  1. علائم احساسی، خلقی و رفتاری
  2. علائم فیزیکی

خبر خوب این که در بیشتر اوقات، علائم سندرم پیش از قاعدگی خفیف تا متوسط هستند و فرد می‌تواند امور عادی مربوط به زندگی شخصی و اجتماعی خود را دنبال کند.

1. علائم احساسی، خلقی و رفتاری

تغییرات مربوط به PMS، ممکن است خود را در وضعیت احساسی و خلقی شما نشان دهد:

تغییرات احساسات در روند pms
تغییرات مربوط به PMS می‌تواند باعث ایجاد اختلالات مختلف در بدن خانم ها شود.
  • اضطراب، بی‌قراری
  • عصبانیت و تحریک‌پذیری غیرعادی و سریع
  • کاهش میل جنسی
  • اختلال در تمرکز
  • افسردگی و غمگینی (گریه‌های ناگهانی)
  • اختلالات در اشتها (افزایش اشتها یا کاهش)
  • اختلال خواب (بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی زیاد)

در نوشته بالا به هفت تغییر احتمالی در زمینه سندروم پیش از قائدگی اشاره کردیم، برای مراقبت از عزیزان خود می‌توانید با استخدام پرستار مناسب با کارشناسان مرکز در ارتباط باشید.

2. علائم فیزیکی

با شروع این سندرم، احتمالا شما برخی از علائم فیزیکی را نیز مطابق چیزی که در زیر آمده، تجربه خواهید کرد:

  • کمر درد و دردهای عضلانی
  • نفخ شکم
  • جوش و آکنه
  • یبوست
  • اسهال
  • درد در سینه‌ها و متورم شدن آن‌ها
  • حساسیت به نور
  • حساسیت به صدا

سندروم پیش از قائدگی علائم گوناگونی دارد که در نوشته بالا به هشت مورد از آن اشاره کرده ایم.

نکته: معمولا همیشه شدت و نوع علائم PMS در افراد مستمر نیست. ممکن است شما یک ماه پیش از قاعدگی، این علائم را به کلی تجربه نکرده و ماهی دیگر آن‌ها را با شدت بالا داشته باشید.

پیشنهاد مقاله: بیماری های بعد از بروز یائسگی در زنان

علائم PMS چه زمانی شروع می‌شوند؟

به طور معمول علائم سندروم پیش از قاعدگی، حدود یک هفته تا 3 یا 4 روز پیش از شروع قاعدگی، آغاز می‌شوند. البته همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این علائم ممکن است تا یک یا دو روز پس از آغاز قاعدگی نیز ادامه داشته باشند.

علل سندرم پیش از قائدگی کدامند؟

علل سندرم پیس از قاعدگی، هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است؛ اما چندین نظریه در این باره وجود دارد، از جمله:

  1. تغییرات هورمونی
  2. تغییرات شیمیایی مغز

که در ادامه با ما همراه باشید تا نظریه‌های علت ایجاد این سندروم را بررسی کنیم.

1. تغییرات هورمونی

تغییرات سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در دوران پیش از شروع قاعدگی، ممکن است منجر به این عوارض شود.

علت سندروم پیش از قائدگی
تغییرات هورمونی و تغییرات شیمیایی مغز علل احتمالی سندرم پیس از قاعدگی در خانم ها است.

2. تغییرات شیمیایی مغز

انتقال‌دهنده‌های عصبی سروتونین و نوراپی نفرین، موجب ایجاد تعادل در احساسات و خلق و خوی فرد می‌شوند. با نزدیک شدن به شروع دوران قاعدگی، این انتقال‌دهنده‌ها دچار تغییراتی شده و موجب بروز علائم PMS می‌شوند. در حقیقت همان تغییرات هورمونی، این دگرگونی شیمیایی در مغز را به وجود می‌آورند و می‌توان گفت که همه چیز از همان تغییرات هورمونی نشأت می‌گیرد.

پیشنهاد مقاله: خونریزی در زنان سالمند

درمان PMS چگونه است؟

معمولا سپری کردن دوره این اختلال و سندرم، نیازمند قرار گرفتن در یک محیط آرام و به دور از تنش‌های روزمره است. با این همه در صورتی که شدت علائم افزایش پیدا کند، لازم است که به پزشک مراجعه داشته و از درمان‌های تکمیلی، کمک بگیرید. هم‌چنین در کنار داشتن یک مراقبت از بیمار این سندروم راحت‌تر می‌توان این دوران را طی نمود.

کلام آخر

در بالا علل سندرم پیش از قاعدگی و همین طور علائم آن را دنبال کردیم. آیا شما تا به حال در خود یا اطرافیانتان، این علائم را دیده و تجربه کرده‌اید؟ از نظر شما نشانه های سندرم پیش از قاعدگی چیست؟ حتما نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت، به بحث و اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

1.چه زمانی باید در پی بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی، به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که علائم سندرم پیش از قاعدگی شدت پیدا کرده و زندگی روزمره شما را مختل کند، باید به پزشک مراجعه داشته باشید.

2.چه چیزی باعث بروز سندرم پیش از قاعدگی می‌شود؟

اصلی‌ترین دلایل بروز این علائم، تغییرات هورمونی در زنان هستند که می‌تواند اثرات متفاوتی را بر روی بدن بانوان گذاشته و خلق و خوی و شرایط فیزیکی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.

3.کدام هورمون‌ها، از علل سندرم پیش از قاعدگی هستند؟

تغییرات در هورمون‌های استروژن و پروژسترون، ریسک ابتلا به سندرم PMS یا همان سندروم پیش از قائدگی را به همراه دارد.

4.سندرم پیش از قاعدگی چه مدت طول می‌کشد؟

سندروم پیش از قاعدگی با علائم مختلفی همراه است و شدت این علائم از میزان خفیف تا شدید در افراد مختلف تجربه می‌شود که معمولا چیزی بین 4 روز تا یک هفته، این سندرم طول می‌کشد.



Source link