اهمیت مصرف آب در طول شبانه روز (۱)


بررسی اهمیت مصرف آب در طول روز و ناشتا

همه ما با این جمله آشنا هستیم که آب مایه حیات است و می دانیم ادامه حیات بدون آب در شرایط مختلف بیشتر از چند ساعت تا چند روز امکان پذیر نمی باشد. اما اغلب ما جزئیات زیادی در مورد فواید و اهمیت مصرف آب در طول روز و علل وابستگی سلامت بدن به آب را نمی دانیم. اگر شما نیز در مورد اهمیت و فواید خوردن آب برای بدن و کسب اطلاعات بیشتر و جزئی تر در این مورد کنجکاویش دهید بهتر است تا پایان این مطلب از سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان با ما همراه باشید.

فواید خوردن آب در طول شبانه روز

به طور تقریبی ۶۰ درصد از بدن انسان را آب تشکیل می دهد و فعالیت تمام سلولهای بدن، ارگانها و اعضای بدن انسان تنها در صورت تامین آب مورد نیاز قادر به فعالیت و و عملکرد درست خود می باشند و مهمترین فواید خوردن آب شامل موارد زیر می باشد.

حفظ انرژی بدن

هرچقدر که بدن کم آبی بیشتری را تحمل کند سطح انرژی آن رفته رفته کاهش می یابد. و زمانی که آب کافی به سلولهای بدن برسد سطح انرژی آنها افزایش یافته در نتیجه عملکرد کلی بدن بهبود می یابد. کم آبی بدن را با ضعف، بیحالی و عدم انرژی کافی جهت فعالیت رو به رو می کند.

بهبود عملکرد قلب

بر اساس تحقیقات انجام شده نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن بدن کمک می کند که خطر نارسایی قلبی در افراد بسیار کمتر شود. و یا اینکه روند ایجاد نارسایی کند تر شود و با تامین آب مورد نیاز عضلات قلب عملکرد بهتری داشته و سیستم گردش خون و اکسیژن رسانی نیز به تبع آن عملکرد بهتری خواهد داشت.

تنظیم دمای بدن

در فعالیتهای بدنی و گرما بدن انسان بخشی از آب خود را به شکل تعریق از دست می دهد. و این آب از دست رفته باید با نوشیدن آب جایگزین شود. و این تامین آب دمای بدن را کاهش و آن را کنترل می کند.

کمک به سلامت معده و دستگاه گوارش

نوشیدن آب کافی باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می شود. و فرآیند هضم و جذب غذا را تسهیل می کند. نوشیدن آب بصورت ناشتا باعث کاهش اسید معده و عوارض آن می شود. از یبوست جلوگیری کرده و جذب مواد مغذی را بهتر می کند و باعث تصفیه روده بزرگ می شود.

اهمیت نوشیدن آب برای کبد

نوشیدن آب در ناشتا خصوصا اگر آب سرد نباشد برای کبد بسیار مفید است. و کمک می کند که چربی و سموم تجمع یافته در کبد بهتر و بیشتر تجزیه و دفع شوند. از این رو با کمک به پاکسازی کبد از مشکلاتی همچون کبد چرب جلوگیری می کند.

آب درمانی

خواص نوشیدن آب قبل از خواب

باید بدانید تمام فوایدی که در خصوص آب خوردن در مطالب فوق ارائه شد. در مورد نوشیدن آب در شب و قبل از خواب نیز صدق می کند. و حتی برخی از این فواید هنگام خوردن آب در شب پررنگ تر نیز می باشد.  از طرفی نوشیدن آبی که دمای متوسط داشته باشد به داشتن خوابی آرام و عملکرد بهتر ارگانهایی همچون کلیه در شب کمک می کند. و حتی سمزدایی، پاکسازی و سوخت ساز بدن را بهبود می بخشد و کیفیت خواب را دوچندان می کند.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

خاصیت آب برای کلیه ها

کلیه ها ارگان اصلی تنظیم کننده مایعات بدن می باشند. و عملکرد درست و سلامت آنها به شدت تحت تاثیر تامین آب کافی برای بدن می باشد. و جهت تصفیه خون و جلوگیری از مشکلات کلیوی همچون سنگ کلیه نیازمند دریافت آب کافی می باشند.

کلیه جهت دفع سموم نیاز به آب کافی دارد و آب کمک می کند. که ادرار رقیق تر شده و رسوبات آن در کلیه به جا نمی ماند. همچنین آب کافی از عفونتهای کلیوی و مجاری ادراری می تواند پیشگیری کند.

پیشگیری از سکته

بدن ما توسط سیستم گردش خون مواد مغذی را به تمامی سلولها می رساند. و در شرایط کم آب خون غلیظ شده و ممکن است به دیواره عروق بچسبد و به دیواره رگها فشار وارد شود. و این فشار می تواند باعث پارگی رگها و بروز سکته شود از این رو نوشیدن آب کافی ریسک سکته را کاهش می دهد.

افزایش روحیه و بهبود خلق و خو

بدون شک آب نشاط آور است و با تاثیر کلی که روی عملکرد مغز و ترشح هورمونهای مختلف داشته باشد. می تواد باعث بهبود روحیه و خلق خو شود. برای همین است کها در مواقع خستگی، کسالت، استرس و بی حوصلگی با نوشیدن یک لیوان آب حس بهتری پیدا می کنیم.

اهمیت نوشیدن آب برای دفع سموم بدن

خوردن آب کافی کمک می کند که بدن سموم و مواد زائد خود را از طریق ارگانها و فرآینده هایی مانند کلیه، کبد، ادرار، مدفوع، تعرق و… به صورت بهتر و بیشتری دفع کند.

ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب کافی ریسک ابتلا به سرطان خصوصا برخی سرطانها همچون سرطانهای روده و مثانه را کاهش می دهد. چراکه آب می تواند با رقیق کردن اوره و کاهش تماس آن با دیواره روده و مثانه تمرکز سلولهای سرطان زا را کاهش دهد.

این مطلب ادامه دارد…


مطالعه بیشتر:

توت فرنگی چاق کننده است؟

مواد غذایی برای سلامت پروستات

خواص هندوانه برای بدن





Source link