با 4 تا از فواید استرس آشنا شوید (استرس خوب چیست؟)


فواید استرس

معمولا می‌شنویم که استرس می‌تواند چه عوارض مخربی را بر جان و روان داشته باشد. استرس می‌تواند باعث شود:
بی خواب شویم
به افزایش وزن دچار شویم
فشار خون بالا برود
ضربان قلب ما به حالت غیرعادی در آید
مشکلات پوست و مو را تشدید کند
و خیلی از عوارض دیگر را استرس می‌تواند به همراه داشته باشد که کم و بیش همه ما با آنها آشنا هستیم. ولی علیرغم تاثیرات فیزیکی بسیار بدی که استرس به همراه دارد، ممکن است گاهی فواید استرس برای بقای ما کمک کننده باشد. در ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت قرار است به طور دقیق این فواید شگفت انگیز و جالب را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مقالات پیشنهادی مرتبط با فواید استرس

چگونه استرس می‌تواند فایده هم داشته باشد؟

بدون در نظر گرفتن عوارض استرس، خیلی از ما با استرس زندگی می‌کنیم، می‌خوریم، می‌خوابیم و نفس می‌کشیم. به هر حال این انتخاب خود ما نیست. استرس می‌تواند مانند ابر سیاهی باشد که نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. حتی وقتی آسمان آفتابی باشد هم این ابر سیاه خود را نمایان می‌کند تا ما را به واقعیت بازگرداند.

فواید استرس

یک اضطراب طولانی مدت می‌تواند عجیب و آسیب زننده به نظر برسد اما در خیلی از موارد ما را به فردی قوی‌تر، باهوش‌تر و شادتر تبدیل می‌کند. گاهی استرس به عنوان سیستمی برای حفظ بقا است و هوشیاری ما را نسبت به عوامل مختلف بالا می‌برد.

عملکرد استرس خوب در مقابل استرس بد

خیلی از افراد بر این باورند که هر نوع استرسی بد است. ولی اینطور نیست.
همه استرس‌ها با شدت و جنسی مشابه ایجاد نمی‌شوند. وقتی غرق شده‌اید و تحت فشار هستید، طبیعی است که تاثیرات مفیدی که می‌تواند این حالت داشته باشد را نادیده بگیرید. در چنین وضعیتی اگر کسی به ما بگوید استرس برای شما مفید است ما به او می‌خندیم و حتی گاهی ممکن است عصبانی شویم!
این ادعا اثبات علمی دارد.

این موضوع به هیچ وجه به این معنی نیست که زندگی خود را سرشار از استرس کنید و تا جای ممکن آن را پیچیده کنید. استرس مزمن که نوع بد آن است، می‌تواند بر افکار فرد مسلط شود و روی بدن تاثیر بگذارد. در حدی که خستگی، فشار خون بالا، افسردگی و خیلی از عوارض دیگر را ایجاد می‌کند.

باید هر کاری کنیم تا بتوانیم از این آزار روانی بی وقفه دور شویم و آن را تحت کنترل خود در آوریم. اما می‌توانیم دوزهای متوسط و خفیف استرس را بپذیریم. بدن ما یک واکنش فیزیولوژیکی ذاتی دارد که وقتی مورد حمله قرار می‌گیرد، آن را بروز می‌دهد. بدن ما برای مقابله با استرس‌های معمولی و روزمره کاملا آماده است و دفاع طبیعی شروع به کار می‌کند تا حال ما بهتر شود.
وقتی استرس در این سطح را بد معرفی می‌کنیم، بهتر است فواید آن را نادیده نگیریم.

4 تا از فواید شگفت انگیز استرس برای سلامتی

فواید استرس

1. به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند

تا وقتی که در یک مکان تفریحی نباشید و یک سفر را تجربه نکرده باشید، ممکن است از آن بترسید و استرس داشته باشید. یعنی وقتی پاسخ به سطوح مختلف استرس داده شود، فشار و عصبانیت ناشی از آن به طور بالقوه‌ای سبب تقویت عملکرد مغز خواهد شد.

زیرا استرس در سطح متوسط ارتباط بین نورون‌های مغز را تقویت کرده و حافظه و دامنه توجه را بهبود می‌بخشد. حتی کمک می‌کند تا بهره‌وری بهتری داشته باشید.

عملکرد بهتر مغز باعث بهبود کارایی در زمان‌هایی می‌‍شود که استرس در سطح متوسط را تجربه می‌کنیم. اگر به تاثیر سلامت استرس در مغز خود شک دارید، در روزهایی که در محل کار استرس بیشتری دارید، عملکرد خود را ارزیابی کنید. ممکن است متوجه تمرکز و بهره وری بیشتر نسبت به روزهای کم استرس شوید.

2. کمک می‌کند تا از سرماخوردگی خلاص شوید

واکنش گریز یا دفاعی موقعی که استرس احساس می‌کنید، برای محافظت از شما طراحی شده است. حتی اگر در برابر آسیب یا تهدید دیگری باشید.
دوزهای پایین هورمون استرس به پیشگیری از بروز عفونت‌ها کمک می‌کند. استرس در حد متوسط موجب تحریک تولید ماده شیمیایی به نام اینترلوکین می‌شود تا سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت کند. البته برخلاف این موضوع، استرس مزمن می‌تواند زمینه افزایش التهابات بدنی را فراهم کند و ایمنی بدن را کاهش دهد.

در نتیجه وقتی در سطح متوسطی از استرس قرار گرفتید این تاثیرات و فواید استرس را فراموش نکنید. اگر ویروس سرماخوردگی در محیط شلوغ مانند مدرسه یا محل کار شایع باشد، استرس خوب می‌تواند به عنوان دارویی برای پیشگیری باشد.

3. از شما یک فرد محکم می‌سازد

خیلی از ما از هر چیزی که به ما استرس وارد کند متنفریم. از اینکه مجبور شویم مکرر آن را مدیریت کنیم، متنفریم. حتی از حسی که به ما در آن لحظه می‌دهد متنفریم! اما نباید نادیده بگیریم که استرس تا به اینجای عمر ما، کمک کرده است تا به فرد قوی‌تری تبدیل شویم.

نمی‌توانیم انکار کنیم که گذر کردن از یک موقعیت سخت، چگونه تاب آوری ما را افزایش داده است. وقتی برای اولین بار موقعیت‌های استرس‌زا را تجربه می‌کنیم، فکر می‌کنیم دیگر بدتر از این موقعیت پیش نخواهد آمد. زیرا نمی‌دانیم چگونه با آن کنار بیاییم! ولی وقتی با موقعیت‌های مختلف روبرو می‌شویم و بر مشکلات غلبه می‌کنیم، آموزش می‌بینیم که چگونه با حوادث مشابه در آینده برخورد و غلبه کنیم.

فواید استرس

به سختی‌هایی که در گذشته با آنها دست و پنجه نرم کرده‌اید توجه کنید! زمانی که اولین شرایط استرس‌زا را تجربه کردید. چگونه آن را کنترل کردید؟ آیا اخیرا وضعیتی مشابه را هم تجربه کردید؟ اگر تجربه کردید، نحوه برخورد شما برای بار دوم با این مشکل به چه صورت بود؟
در این وضعیت شما دیگر نتایج احتمالی را می‌دانید و به انتظارات خود آگاه هستید. احتمالا احساس کنترل بیشتری می‌کردید. از این رو حتی به تسلیم شدن فکر نکردید و شکست نخوردید.
اینگونه استرس به قوی شدن ما کمک می‌کند.

4. افزایش رشد کودک از فواید استرس هم هست

مادران در دوران بارداری وقتی استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند، ممکن است زایمان زودرس را تجربه می‌کنند اما در این شرایط نوزادی با وزن کم متولد می‌شود. درست است که استرس می‌تواند تاثیرات منفی زیادی را روی مادر و نوزاد داشته باشد، اما زایمان زودرس در پی استرس، برای این اتفاق می‌افتد تا استرس و اضطراب دوران بارداری را به حداقل برساند.

اما باید در نظر داشته باشید که استرس مزمن در دوران بارداری می‌تواند تاثیرات منفی زیادی را به همراه داشته باشد. سطوح متوسط به کودک آسیبی نمی‌رساند. طبق تحقیقات علمی انجام شده، نوزادان متولد شده از زنانی که استرس خفیف تا متوسط را در دوران بارداری تجربه کردند، مهارت‌های رشد بهتری نسبت به سایر نوزادان دارند.
البته این مطالعات مبنی بر این نیست که در دوران بارداری مادران خود را تحت فشار قرار دهند. اما اگر با استرس‌های روزمره سر و کار دارند، نباید نگران باشند. این شرایط ممکن است به رشد کودک تا حدودی کمک کننده باشد.

مقالات پیشنهادی مرتبط با فواید استرس

جمع‌بندی

شاید تا به حال تصمیم داشتید که تمام عوامل استرس را از بین ببرید. اما الان با فواید شگفت انگیز استرس آشنا شدید و با آگاهی بهتری برای مدیریت و کنترل آن گام بر می‌دارید. باید درک کنید که استرس مزمن و استرس خوب از یکدیگر متمایز هستند. تا وقتی که استرس مزمن نباشد، می‌تواند یک مکمل مناسب در زندگی محسوب شود.

منبع: healthline



Source link