بررسی مزایا و معایب رژیم دش


آشنایی با مزایا و معایب رژیم دش

در ادامه مطلب امروز سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان مزایا و معایب رژیم دش را مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای رژیم دش

رژیم غذایی دش رژیم کاملا علمی است که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند و در عین حال ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این رژیم علاوه بر پایین آوردن فشار خون باعث کاهش کلسترول بد خون و کنترل بیماری دیابت می‌شود.

حتی افراد سالم یا کسانی که مشکل پرفشاری ندارند هم می‌توانند از مزایای این رژیم برای سلامت بدن بهره‌مند شوند. تاکید این برنامه غذایی روی غذاهای کامل و طبیعی سرشار از ویتامین و فیبر یکی از عللی است که این رژیم را در میان دستورات غذایی سالم قرار می‌دهد. از دیگر مزایای آن می‌توان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. چرا که فرد در طول دوره‌ی رژیم فقط غذاهای سالم و طبیعی کم کالری مصرف می‌کند که با هر گونه التهاب مبارزه می‌کنند. پیشگیری از بیماری‌های مختلف و مزمن مثل سرطان به‌خصوص سرطان سینه و سرطان روده بزرگ، دیابت و بیماری‌های قلبی از دیگر مزایای رژیم دش است.

مزایای رژیم دش در دیابت

دیابت و فشار خون بالا رابطه تنگاتنگی باهم دارند، بیش از نیمی از بزرگسالان مبتلا به دیابت بیماری پرفشاری دارند. رژیم دش باعث بهبود مقاومت به انسولین، هیپرلیپیدمی، و کاهش چاقی و پایین آوردن فشار خون می‌شود. از آن جایی که این رژیم روی وزن بدن، حساسیت نسبت به انسولین و کنترل قند خون تاثیر می‌گذارد. گزینه بسیار مناسبی برای افراد دارای علایم پیش دیابت، دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ است.

به‌ علاوه اینکه شواهد نشان می‌دهند رژیم دش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. رژیم دش، دوره‌های هیپرگلیسیمی (hyperglycemia) (افزایش گلوکز خون) را کم کرده و میزان گلوکز خون در کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ را هم کنترل می‌کند. همان طور که می‌دانید تعدیل میزان گلوکز خون یکی از قسمت‌های مهم مراقبت دیابت، پیشگیری از بیماری و محافظت از قلب به ‌شمار می آید.

مزایای رژیم غذایی دش برای لاغری

تاثیر رژیم غذایی دش برای لاغری بر کسی پوشیده نیست و شواهد نشان می‌دهند که بیشتر رژیم‌گیرنده‌ها طی ۲۴ هفته کاهش وزن ۳ تا ۴ کیلویی را تجربه می‌کنند. تاثیر این رژیم به خصوص در افرادی بیشتر است که اضافه وزن دارند و از چاقی رنج می‌برند. بنابراین می‌توان گفت این رژیم نوعی رژیم لاغری هم هست. حذف سدیم، گوشت قرمز، اسیدهای چرب، و غذاهای فرآوری‌شده و نیمه آماده و مصرف میوه، سبزیجات تازه، غلات کامل و فیبر به‌ جای آنها، با کاهش کالری دریافتی روزانه بدن باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. ‌علاوه بر این وجود آنتی اکسیدان در میوه و سبزیجات تاثیر اثرات استرس اکسیداتیو که روزانه در بدن رخ می‌دهند را خنثی می‌کند. اولین قدم برای لاغری و کاهش وزن با رژیم دش خداحافظی با غذاهای شور، چرب و شیرین است، پس همین حالا دست‌به‌کار شوید و نمکدان‌ها را داخل دورترین قفسه کابینت بگذارید.

رژیم دش علاوه بر کاهش فشار خون باعث بهبود مقاومت به انسولین می‌شود و برای جلوگیری یا بهبود انواع دیابت مفید است. همچنین این رژیم با ترویج عادت سالم‌خواری در نهایت باعث کاهش وزن هم می‌شود. این رژیم روش سالم‌خواری برای پیشگیری و درمان بیماری پرفشاری و کنترل دیابت نوع ۱ و ۲ است. به ‌علاوه اینکه با کاهش مصرف نمک و کالری دریافتی روزانه باعث لاغری هم می‌شود.

مقایسه رژیم پالئو و کتوژنیک | متخصص تغذیه اصفهان

معایب رژیم دش

بیشتر معایب رژیم دش حول این واقعیت می‌چرخند که استفاده از این رژیم سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد. مثلا افرادی که قبلا نمک زیادی مصرف می‌کردند همان ابتدا با این رژیم به مشکل می‌خورند. البته خبر خوب اینکه ذائقه‌تان به مرور زمان تغییر می‌کند و میلتان به مصرف نمک کمتر می‌شود.

از آنجایی که تاکید رژیم دش بر خوردن غذای کامل است. رعایت آن برای افرادی که عادت به بیرون غذا خوردن یا خوردن غذاهای آماده دارند سخت می‌شود. از دیگر معایب آن می‌توان به مشکلات خاص برای دیابتی‌ها اشاره کرد. این رژیم برای افرادی که یک رژیم غذایی مشخص دوست دارند گزینه خوبی نیست. چراکه هیچ دستورالعمل و برنامه سفت و سخت و دقیقی وجود ندارد.

طول دوره رژیم دش

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که رژیم دش طی دو هفته می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. به‌ طور کلی، این برنامه غذایی یک روش سالم‌خواری بلندمدت است.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

تاثیر رژیم دش برای لاغری

این رژیم با کاهش سدیم دریافتی و قند، و چربی‌های اشباع شده و فیبر حاصل از مصرف میوه و سبزیجات تازه باعث کاهش وزن و لاغری هم می‌شود.

برنامه غذایی در رژیم دش

برنامه غذایی این رژیم بر اساس سالم‌خواری با حذف نمک و اضافه کردن میوه و سبزیجات تازه و مواد غذایی سرشار از کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فیبر است.

افراد دارای محدودیت در استفاده از رژیم دش

بیمارانی که از بیماری کلیوی مزمن، بیماری کبد مزمن رنج می‌برند و افرادی که برایشان داروهای ضد سیستم رنین-آنژیوتانسین- آلدوسترون تجویز می‌شود باید با احتیاط بیشتری سراغ رژیم دش بروند.

امکان گرفتن پشت سر هم رژیم دش

این روش، رژیم غذایی کوتاه‌مدتی نیست، بلکه بیشتر برنامه غذایی سالم‌خواری است که باعث تغییر سبک زندگی در بلندمدت می‌شود. وجود مواد مغذی و ویتامین‌ها باعث شده که ادامه دادن این رژیم در بلندمدت اثر بدی روی بدن نداشته باشد. فقط حذف نمک ممکن است در هفته‌های ابتدایی سخت باشد.


مطالعه بیشتر:

مزایای رژیم آلکالین برای سلامتی

بایدها و نبایدها در رژیم غذایی ویت واچرز

رژیم دش برای کنترل فشار خون بالا





Source link