بیماری اگزوما چیست؟ علائم علل و روش های درمان


اگر خشکی پوست و بثورات قرمز با خارش شدید پوستی دارید، احتمالا همین حالا سرچ کرده‌اید، بیماری اگزوما چیست؟ خشکی شدید پوست باعث بروز حساسیت‌های پوستی با دانه‌های قرمز رنگ می‌شود که ممکن است زود بهبود یابند یا در طولانی مدت درمان شوند. این بیماری یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که انواع مختلفی دارد. قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن و التهاب پوست از جمله علائم بیماری اگزوما به حساب می‌آیند. در این مقاله از مرکز خدمات پرستاری سلامت اول، انواع دلایل بیماری اگزوما را بررسی می‌کنیم و همچنین روش‌های درمان آن را به شما می‌گوییم.

بیماری اگزما پوستی چیست؟

وقتی پزشک به بیمار خود می‌گوید که به اگزمای پوستی مبتلا شده است، فورا این سوال در ذهن بیمار نقش می‌بندد که بیماری اگزوما چیست؟ در پاسخ به این سوال که ذهن بسیاری از بیماران و خانواده‌های آن‌ها را مشغول کرده است، باید بگوییم نوعی حساسیت پوستی است! در واقع افرادی که سابقه حساسیت‌های پوستی دارند، بیش از دیگران در معرض ریسک ابتلا به این بیماری قرار دارند.

در واقع می‌توان گفت که وقتی پوست خیلی خشک ‌شود، مستعد انواع حساسیت‌ها مخصوصا اگزما می‌شود. بیماری اگزما که به آن آماس پوستی نیز گفته می‌شود، علائمی همچون ایجاد خارش، التهاب، قرمزی و همچنین پوسته پوسته شدن سطح پوست ایجاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین نشانه های بیماری اگزوما، ایجاد تاول در ناحیه آسیب دیده است. در نوع مزمن این بیماری، پوست بیمار ضخیم شده و تاول‌های با برجستگی کمی بر روی سطح پوست ایجاد می‌شود.

پیشنهاد مقاله: با روش های خانگی مراقبت از پوست چرب آشنا شوید

بیماری.اگزوما.
وقتی پوست خیلی خشک ‌شود، مستعد انواع حساسیت‌ها مخصوصا اگزما می‌شود.

انواع بیماری اگزوما

حالا که به شما گفتیم بیماری اگزوما چیست، می‌خواهیم انواع مختلف آن و همچنین عوارض آن‌ها را بررسی کنیم. بیماری اگزوما یکی از شایع‌ترین انواع مشکلات پوستی است که با توجه به بروز آن در هر یک از اندام‌های بدن، انواع مختلفی دارد. در ادامه با انواع این بیماری بیشتر آشنا می‌شویم:

  1. اگزومای تماسی
  2. اگزمای آتوپیک
  3. اگزمای سبورئیک
  4. اگزومای درماتیت

در ادامه به توضیح کامل‌تری از انواع بیماری‌های اگزوما می‌پردازیم.

1. اگزومای تماسی

اگر از ما بپرسید شایع‌ترین بیماری اگزوما چیست؟ در پاسخ به شما باید بگوییم اگزومای تماسی. تنها علت بیماری اگزوما از نوع پوستی، تماس با مواد حساسیت زا و محرک پوست است. مهم‌ترین عوارض این بیماری، قرمز شدن پوست به همراه خارش و سوزش است که گاهی باعث ایجاد تاول می‌شود.

2. اگزمای آتوپیک

این نوع از بیماری‌های پوستی در قسمت‌های داخلی آرنج، پشت زانوها و حتی جلوی گردن ایجاد می‌شود. ترشح مایع و پوسته پوسته شدن این نواحی از پوست، به خاطر خراشیدن و خاراندن ضایعات پوستی آن‌ها می‌شود. مهم‌ترین نشانه های بیماری اگزومای آتوپیک، بروز مجدد آن پس از یک دوره درمان است. به طوری که آسیب‌های پوستی و علائم آن با مصرف داروهای سبک بهبود می‌یابند، ولی احتمال عود دوباره آن وجود دارد.

3. اگزمای سبورئیک

به نظر شما بدترین نوع بیماری اگزوما چیست؟ اگر حدس‌تان نوعی از این بیماری است که پوست صورت را درگیر کند، درست حدس زده‌اید! اگزمای سبورئیک معمولا در قسمت‌هایی از پوست بدن که چربی بیشتری دارد، خود را نشان می‌دهد. پوست صورت، قسمت بالای قفسه سینه و بالای کمر، چرب‌ترین نواحی پوست بدن هستند. این نوع از بیماری‌های اگزوما جزو عارضه‌های پوستی بلند مدت به حساب می‌آید که به طور متناوب بین دوره درمان و عود مجدد قرار می‌گیرد.

4. اگزومای درماتیت

این نوع از بیماری‌های اگزومای پوستی از شایع‌ترین انواع آن در خانم‌ها و افرادی که با سموم در ارتباطند، است. خانم‌ها معمولا حساسیت زیادی به شستشو و تمیزی منزل خود دارند. به نظرتان ارتباط کار با مواد شوینده صنعتی با بیماری اگزوما چیست؟ استفاده از انواع شوینده‌ها، باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی، خشکی بیش از حد پوست و در نهایت اگزومای درماتیت در آن‌ها می‌شود. علت بیماری اگزومای درماتیت، شستشوی بیش از حد پوست و یا قرار گرفتن در معرض مواد سمی است.

پیشنهاد مقاله: 5 راه برای محافظت از پوست کودک

علائم بیماری اگزما چیست؟

اگر بخواهیم علائم بیماری اگزوما را به شما بگوییم، باید در ابتدا نشانه های بیماری اگزوما را در حالت عمومی بررسی کنیم. مهم‌ترین علائم عمومی بیماری اگزوما عبارتند از:

  • خشکی شدید پوست
  • خارش شدید پوست در نواحی آسیب دیده
  • ایجاد دانه‌های پوستی قرمز رنگ و ملتهب
  • پوسته پوسته شدن پوست

نکته مهمی که در مورد علائم بیماری اگزوما باید به شما بگوییم، این است که نشانه‌های این بیماری در سنین مختلف با هم متفاوت است. در ادامه نشانه های بیماری اگزوما را در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان بررسی می‌کنیم.

  • نشانه های بیماری اگزومای پوستی در کودکان

این بیماری در کودکان و در مراحل اولیه نشانه‌های متفاوتی دارد. اگر کودک شما در سنین 2 تا 6 سالگی باشد، مهم‌ترین علائم بیماری اگزوما در او ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • برآمدگی‌های کوچک در گونه‌ها، پیشانی یا در قسمت سر کودک
  • خارش و خشکی شدید پوست که در اثر قرار گرفتن در معرض خاک بدتر می‌شود
  • قرمزی پوست و ضخیم شدن پوست در ناحیه آسیب دیده
  • نشانه های بیماری اگزومای پوستی در بزرگسالان

افراد در سنین نوجوانی و بزرگسالی در صورت ابتلا به بیماری اگزما، معمولا نشانه‌های زیر را دارند:

  • ایجاد ضایعات پوستی در گردن، آرنج و پشت زانوها
  • افزایش ضخامت و خارش شدید پوست
  • ایجاد زخم‌های پوستی
درمان.بیماری.اگزوما
درمان بیماری اگزوما با توجه به نوع آن و همچنین شدت بیماری متفاوت است.

بیماری اگزمای پوستی چگونه درمان می‌شود؟

پرتکرار ترین سوال بیماران مبتلا به این بیماری این است که بهترین راه درمان بیماری اگزوما چیست؟ درمان بیماری اگزوما با توجه به نوع آن و همچنین شدت بیماری متفاوت است. نوع خفیف این بیماری را می‌توان با کمپرس آب ولرم و استفاده از کرم‌های مرطوب کننده درمان کرد. از مهم‌ترین روش‌های درمان بیماری اگزوما در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از روغن‌های نرم کننده و همچنین کرم‌های مرطوب کننده پس از هر بار استحمام یا شستن دست و صورت
  • استفاده از دستکش‌های مناسب در زمان انجام کارهای منزل و آشپزی
  • دوش گرفتن با آب ولرم که سطح پوست را نسوزاند
  • ماساژ پوست صورت و بدن با آبرسان‌های طبیعی مانند ژل آلوئه‌ورا
  • استفاده از پماد بتامتازون برای مرطوب نگه داشتن و همچنین کاهش التهاب‌های پوست

علاوه بر این روش‌های درمانی و داروهای تجویز شده در کودکان با نوجوانان و بزرگسالان متفاوت است. در ادامه مهم‌ترین راه های درمان بیماری اگزمای پوستی را به شما معرفی می‌کنیم.

راه های درمان بیماری اگزما پوستی

امروزه برای درمان بیماری اگزوما با توجه به نوع و شدت آن‌ها، روش‌های درمانی و پزشکی مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه مهم‌ترین راه های درمانی بیماری اگزمای پوستی را برای شما توضیح می‌دهیم:

  1. استفاده پمادهای موضعی
  2. درمان اگزما با استفاده از نور درمانی
  3. مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن
  4. استفاده از داروهای بیولوژیک
  5. استفاده از داروهای جایگزین

در ادامه به توضیح کامل‌تری از راه‌های درمان بیماری اگزوما می‌پردازیم.

1. استفاده پمادهای موضعی

استفاده از پمادهای موضعی باعث کاهش علائم و عوارض بیماری اگزما همچون خارش، قرمزی و خشکی پوست می‌شود.

2. درمان اگزما با استفاده از نور درمانی

یکی از موثرترین روش‌های درمان بیماری اگزوما استفاده از تکنیک نور درمانی است. در این روش با استفاده از دستگاه‌های مخصوص پرتوهای فرابنفش نوع B را برای درمان التهابات پوستی در اگزوما به کار می‌برند. علاوه بر کاهش التهابات، خارش و مقابله با باکتری‌ها، روش نور درمانی باعث افزایش تولید ویتامین D می‌شود.

3. مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده‌اند که یکی از شدیدترین عوارض ابتلا به اگزومای پوستی، درگیر شدن سیستم ایمنی بدن است. در صورتی که وضعیت اگزوما در بیمار شدید شده باشد، پزشک داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن را برای وی تجویز می‌کند. عملکرد این داروها به گونه‌ای است که با کنترل و سرکوب سیستم ایمنی، عوارض اگزوما را کاهش می‌دهد.

4. استفاده از داروهای بیولوژیک

پزشکان با استفاده از این نوع از داروها بخشی از سیستم ایمنی بدن که عامل ایجاد التهاب در بدن هستند را هدف می‌گیرند.

5. استفاده از داروهای جایگزین

برخی از داروهای مکمل و همچنین روغن‌های موضعی می‌توانند علائم اگزوما را کنترل کنند.

پیشنهاد مقاله: مشکلات پوستی نوزادان

همه چیز درباره بیماری اگزوما

در این مقاله از سایت مجموعه سلامت اول، به شما گفتیم بیماری اگزوما چیست؟ علاوه بر این علائم و نشانه های بیماری اگزوما به همراه روش‌های درمانی خانگی آن را برای شما توضیح دادیم. همچنین در این مقاله جدیدترین و موثرترین متدهای درمان بیماری اگزوما را به شما گفتیم و شما عزیزان می‌توانید جهت اطمینان خاطر بیشتر از خدمات پرستار بیمار استفاده کنید و با مشاورین مرکز در ارتباط باشید، امیدواریم با مطالعه این مقاله، توانسته باشیم اطلاعات لازم درباره این بیماری و روش‌های درمانی آن را برای شما عزیزان توضیح داده باشیم.


سوالات متداول

بیماری اگزوما چیست؟

اگزوما شایع‌ترین بیماری پوستی در دنیا است که در اثر خشکی شدید پوست ایجاد می‌شود.

علائم بیماری اگزوما چیست؟

خشکی پوست، التهاب، خارش و قرمزی پوست از جمله علائم بیماری اگزوما هستند.

نشانه های بیماری اگزوما در کودکان چیست؟

برآمدگی‌های کوچک در گونه‌ها، پیشانی و سر، قرمزی پوست، خشکی شدید و التهابات پوستی

علائم بیماری اگزوما در نوجوانان و بزرگسالان کدامند؟

ایجاد ضایعات پوستی در گردن، آرنج و پشت زانوها، افزایش ضخامت و خارش شدید پوست و ایجاد زخم‌های پوستی

روش درمان بیماری اگزوما در منزل چگونه است؟

استفاده از کرم‌های مرطوب کنند، روغن‌های گیاهی، استفاده از دستکش در زمان انجام کارهای منزل، ماساژ پوست بدن، دست‌ها و صورت با ژل آلوئه‌ورا.



Source link