ورم پا در سالمندان؛ علل و روش‌های درمان آن


یکی از مشکلاتی که سالمندان ممکن است با آن مواجه شوند، ورم پا است. ورم پا در سالمندان به دلایل مختلفی روی داده و هر یک نیز راهکار درمانی و پیشگیرانه خود را دارند. از این روی آگاهی داشتن از علت ورم پا در سالمندان، کمک خواهد کرد تا به موقع از این عارضه جلوگیری کرده یا روند درمانی آن را تسریع کنید. در این مطلب از مرکز خدمات پرستاری سلامت اول قصد داریم نگاهی به علت ورم پا در سالمندان و روش ‌های درمان آن بیندازیم. با ما همراه باشید.

علائم ورم پا در سالمندان چیست؟

زمانی که سالمندی دچار ورم پا می‌شود، پاهای او ظاهر غیرطبیعی و ورم کرده به خود می‌گیرند. این ورم بیشتر در مچ و قوزک پا دیده شده و ممکن است که بالاتر و در ساق پا نیز ادامه پیدا کند. همین طور خستگی زودرس در پا و بی‌قراری در پاها نیز از علائم ورم پا در سالمندان است. به علاوه سفت و خشک شدن مفاصل و تغییر وزن در ناحیه شکم نیز نشانه‌های اولیه ورم پا در سالمند به شمار می‌آیند. در واقع با شناخت این علائم و بررسی علل بروز آن‌ها است که می‌توان روش ‌های درمان ورم پا در سالمندان را به درستی انتخاب کرد.

پیشنهاد مقاله: علائم و درمان پوکی استخوان در سالمندان

علت ورم پا در سالمندان و راه‌های درمان آن

علت ورم پا در سالمندان چیست؟ برای پاسخ به این سوال که علت ورم پا در افراد پیر به چه مواردی مربوط می‌شود، باید به عوامل مختلفی بپردازیم. از جمله:

  • کاهش تحرک فیزیکی
  • کاهش سطح آلبومین خون
  • ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • ابتلا به بیماری‌های کلیوی
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی
  • آسیب رگ‌های پا
  • نقش ژنتیک
  • لخته شدن خون
  • مصرف بیش از اندازه نمک
  • سابقه نزدیک عمل جراحی
  • گرفتگی عروق

عوامل گفته شده از موارد مهم در ورم پا افراد سالمند می‌باشد.

علت های ورم پا
یکی از علت های مهم در ورم پا افراد سالمند می‌تواند مصرف بیش از اندازه نمک باشد.

این که پزشک چه روش درمانی را برای ورم پا انتخاب کند، پیش از هر چیزی به این بازمی‌گردد که ورم پا در سالمند چه علتی دارد؟ در واقع با کشف دلیل اولیه و علت ورم پا در افراد پیر، پزشک می‌تواند پروتکل درمانی مربوط به آن را برنامه‌ریزی کند. بدیهی است که اگر ورم پا به دلیل مشکلات و بیماری‌های قلبی باشد، باید ابتدا درمان مستقیم بر بیماری قلبی صورت بگیرد. قطعا با کنترل این بیماری، ورم پا نیز بهبود پیدا خواهد کرد. همین طور در صورتی که علت ورم پا در سالمندان مربوط به بیماری کلیه باشد، باید پزشک به درمان مشکلات کلیه بپردازد تا متعاقب آن، مشکل ورم پای سالمند نیز مرتفع شود. برای راحتی خاطر شما عزیزان شرکت های پرستاری با اعزام پرستار سالمند اطمینان خاطر شما را در این زمینه افزایش می‌دهند.

درمان خانگی ورم پا

اما شما در منزل نیز می‌توانید در زمان پرستاری از سالمند، برخی از روش ‌های درمان ورم پا در سالمندان را برای بهبود وضعیت پای فرد به کار بگیرید.مانند:

  1. کم کردن میزان نمک دریافتی
  2. بالا گذاشتن پاها نسبت به سطح بدن
  3. ماساژ دادن
  4. افزایش میزان تحرک

موارد بالا از جمله موارد مهم در درمان های خانگی ورم پا در سالمندان است

1)  کم کردن میزان نمک دریافتی

تا جای ممکن، سطح نمک دریافتی سالمند را در تغذیه روزانه کاهش دهید. این یک راهکار سریع و موثر برای کم کردن حجم ورم پا است. البته کم کردن نمک، درمان قطعی و همیشگی نیست و اگر سالمند دوباره مصرف نمک را در برنامه غذایی خود جای دهد، ورم پا را تجربه خواهد کرد.

2) بالا گذاشتن پاها نسبت به سطح بدن

از سالمند بخواهید که زمان دراز کشیدن یا نشستن، پاهای خود را روی سطحی بالاتر از بدن قرار دهد. به این ترتیب از جمع شدن مایعات در بخش پاها جلوگیری شده و ورم کمتری شکل خواهد گرفت.

پیشنهاد مقاله: پرستاری از سالمند دارای پوکی استخوان

3) ماساژ دادن

روش درمان درد پا
ماساژ دادن، یکی از روش‌های بسیار موثر برای کاهش ورم پا در سالمندان است.

ماساژ دادن، یکی از روش‌های بسیار موثر برای کاهش ورم پا در سالمندان است. البته باید روش صحیح ماساژ دادن را دانسته و مطابق با آن، به نرمش و آهستگی پای سالمند را ماساژ دهید تا ورم کاهش پیدا کرده و رفته رفته محو شود. تاکید می‌کنیم که در چنین شرایطی ماساژ دادن غیراصولی، ممکن است وضعیت را بدتر کند.

3) افزایش میزان تحرک

تا جایی که امکان آن وجود دارد، تحرک سالمند را افزایش دهید. حتی کمی قدم زدن در محیط خانه، برای آن دسته از سالمندانی که امکان خروج از منزل را ندارند، کمک‌کننده خواهد بود.

پیشنهاد مقاله: بیماری استخوانی پاژه در سالمندان را بیشتر بشناسید

سخن پایانی

در بالا به علت ورم پا افراد سالمند اشاره کرده و روش هایی برای درمان ورم پا در سالمندان را توضیح دادیم. شما چه تجربه‌ای از این موضوع و عارضه داشته و تا به حال چه روش‌های درمانی را امتحان کرده‌اید؟ طبق تجربه شما، مهم‌ترین علت ورم پا در سالمندان چیست و چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ حتما نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و کاربران ما به بحث و اشتراک بگذارید.


سوالات متداول

مصرف چه داروهایی باعث ورم پا در سالمندان خواهد شد؟

داروهایی چون داروهای فشارخون، داروهای ضدافسردگی، داروهای آلزایمر و پارکینسون، داروهای دیابتی و برخی مسکن‌ها چون بروفن و ناپروکسن، موجب ورم پا می‌شوند.

عوارض ورم پا در سالمندان چیست؟

سنگین شدن پاها، خارش و تحریک پذیری بالا، ریسک بروز زخم‌های پوستی و … از جمله عوارض ورم کردن پا در سالمندان است.

مواد غذایی مناسب برای کنترل و کاهش ورم پا کدامند؟

کدو تنبل، پیاز، چغندر، انگور، سیر، لوبیا سبز، آناناس، مارچوبه، سبزیجات با برگ سبز تیره و … از جمله مواد غذایی مناسب برای کاهش ورم پا در سالمندان هستند.

میزان مصرف آب در فرد سالمند مبتلا به ورم پا باید چقدر باشد؟

دقت داشته باشید که زیاده‌روی در نوشیدن آب و مایعات در فردی که به ورم پا مبتلا است، موجب شدت گرفتن میزان ورم خواهد شد.



Source link