تاثیر تغذیه بر سرطان روده


بررسی تاثیر تغذیه بر سرطان روده

تغذیه اهمیت زیادی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده دارد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده باید گوشت قرمز و گوشت فرآوری‌شده کمتری بخورید و الکل کمتر بنوشید. مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و مصرف بیشتر آب به سلامت روده کمک زیادی می‌کند. در ادامه مطلب امروز سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان تاثیر تغذیه بر سرطان روده را مورد بررسی قرار می دهیم.

سرطان روده سرطان شایعی است به خصوص در میان افراد بالای ۶۵ سال. یکی از ریسک فاکتورهای مهم این سرطان رژیم غذایی است. اهمیت رژیم غذایی در رابطه به سرطان روده تنها محدود به یک عامل خطر نیست. بلکه در طول درمان و بعد از درمان هم انتخاب‌های تغذیه‌ای اهمیت زیادی برای بیمار دارد.

ارتباط تغذیه و سرطان روده

سرطان روده سرطان نسبتا شایعی است. این سرطان انواع مختلفی دارد و در این بین سرطان کولورکتال یعنی سرطان روده بزرگ و راست روده است که شایع است و چهارمین سرطان شایع در دنیا به حساب می‌آید. سرطان روده کوچک سرطان بسیار نادری است به گونه‌ای که وقتی در جایی صحبت از سرطان روده است، مقصود اصلی ما سرطان کولورکتال است.

سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد با سنین بالاتر ظاهر می‌شود، البته این را هم در نظر بگیرید سن ابتلا به این سرطان در سال‌های اخیر کاهش داشته است. یکی از ریسک فاکتورهای اصلی این سرطان ژنتیک و سبک زندگی افراد است. در میان فاکتورهای سبک زندگی، تغذیه و سرطان روده ارتباط تنگ‌تری دارند و رژیم غذایی مهمترین عامل خطری است که با آن مواجه هستیم. به خصوص عادات غذایی بدی که معمولا به چاقی هم منجر می‌شوند. در ادامه ما غذاها و مواد مغذی که باعث افزایش خطر سرطان کولورکتال می‌شوند را بررسی کرده‌ایم. همچنین به شما می‌گوییم که چه نوع رژیم غذایی می‌تواند از این سرطان پیشگیری کند.

در ادامه بررسی ارتباط تغذیه و سرطان روده، غذاهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانند مقاومت بدن را در طول درمان و بعد از درمان این نوع سرطان حفظ کنند.

نبایدهای تغیه ای برای پیشگیری از سرطان روده

این نکته را در ارتباط تغذیه و سرطان روده در نظر بگیرید که اعتقاد پزشکان بر این نیست که خوردن بعضی غذاها به طور مستقیم باعث ایجاد سرطان کولورکتال می‌شوند. برخی غذاها منجر به ایجاد التهاب در بدن می‌شوند که با خطر بالاتر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. باید بدانید که اجتناب از این غذاهای التهابی لزوما از ابتلا به سرطان کولورکتال جلوگیری نمی‌کند، اما خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می‌دهد. برخی از این غذاها عبارت‌اند از:

  • گوشت قرمز
  • گوشت‌های فرآوری‌شده
  • نان سفید
  • نوشیدنی‌های قندی.

بررسی مزایا و معایب رژیم جنی کریگ | متخصص تغذیه اصفهان

باید های غذایی برای پیشگیری از سرطان روده

مصرف زیاد گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند. رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و فیبرها می‌تواند به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند، و به نظر می‌رسد بسیاری از مطالعات موجود از این توصیه حمایت می‌کنند.

مطالعه‌ای در دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا نشان داد که رژیم‌های غذایی گیاه خواری با کاهش خطر سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. محققان چهار نوع رژیم غذایی گیاهی را مورد مطالعه قرار دادند:

  • وگان، که هیچ غذایی با منبع حیوانی در آن وجود ندارد.
  • گیاهخوار لاکتو-اوو، که شامل لبنیات و تخم‌مرغ است، اما گوشت ندارد.
  • گیاهخواری پسو که در آن می‌توان ماهی خورد، اما گوشت نه.
  • شبه‌گیاه‌خواری که در آن هر از گاهی می تواند گوشت و ماهی خورد.
  • همه‌ی این رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری نسبت به رژیم‌های غیر گیاه‌خواری خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دادند.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

به گفته محققین هر چه وعده غذایی شما رنگارنگ‌تر باشد، بهتر است و افراد باید روی مصرف طیفی از میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های مختلف در رژیم غذایی خود تمرکز کنند. آزمایش‌ها نشان داده‌است که مصرف سیب‌زمینی بنفش به طور ویژه ممکن است از شما در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند. به این دلیل که این سبزیجات ریشه‌دار حاوی ترکیباتی هستند که سطح برخی از پروتئین‌های پیش‌التهابی را در بدن کاهش می‌دهند و التهاب یکی از عوامل خطر سرطان روده بزرگ است.

اخیراً، محققان در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که رژیم مدیترانه ای هم می‌تواند به جلوگیری از شروع سرطان کولورکتال کمک کند. در این رژیم افراد به جای گوشت قرمز، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل و غلات کامل و همچنین ماهی و مرغ مصرف می‌کنند و الکل و نوشابه‌های غیرالکلی مصرف می‌کنند.

اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به سرطان روده بزرگ

به‌طور کلی کارهایی که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ انجام دهید، عبارت‌اند از:

  • انجام منظم غربالگری سرطان روده بزرگ
  • حفظ وزن سالم، زیرا چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود.
  • داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی، به ویژه میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل
  • کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری‌شده تا حد امکان
  • داشتن ورزش و فعالیت بدنی منظم
  • سیگار نکشیدن
  • محدود کردن مصرف الکل.
  • فاکتورهای سبک زندگی در مورد ابتلا به سرطان کولورکتال مهمتر از عوامل خطر ژنتیکی هستند.

مطالعه بیشتر:

خواص و مزایای عسل

مزایای رژیم آلکالین برای سلامتی

بایدها و نبایدها در رژیم غذایی ویت واچرز





Source link