تاثیر رژیم فلکسترین بر لاغری


بررسی تاثیر رژیم فلکسترین بر لاغری

رژیم غذایی فلکسترین نوعی رژیم نیمه گیاهخواری است که مبنای آن بر مصرف غذاهای گیاهی بیشتر و غذاهای حیوانی کمتر است. این رژیم هیچ دسته غذایی را حذف نمی‌کند می‌توان در آن گوشت خورد. این رژیم مزایای رژیم گیاهخواری را دارد اما به دلیل داشتن گوشت در برنامه غذایی، باعث کاهش برخی مواد مغذی و ویتامین‌ها در بدن نمی‌شود. در ادامه مطلب امروز سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان تاثیر رژیم فلکسترین بر لاغری را مورد بررسی قرار می دهیم.

رژیم فلکسترین، نوعی رژیم گیاه‌خواری برای کاهش وزن و لاغری است که بیشتر غذاهای آن بر پایه گیاه و سبزیجات هستند، البته مصرف گوشت و سایر فرآورده‌های حیوانی هم در آن مجاز است. رژیم فلکسترین به نسبت سایر رژیم‌های غذایی گیاهی یا وگان انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. این روش به خصوص برای افرادی مناسب است که دوست دارند خوراکی‌های گیاهی بیشتری را به برنامه غذایی‌شان اضافه کنند و در عین حال هم گوشت در برنامه داشته باشند.

تعریف رژیم فلکسترین

هدف این رژیم بهره‌مندی از مزایای گیاه‌ خواری و همزمان استفاده متعادل از فرآورده‌های حیوانی و گوشتی بود. به‌ همین دلیل اسم این رژیم از ترکیب دو واژه «flexible» به‌ معنای «منعطف» و «vegetarian» یعنی «گیاه‌خواری» شکل گرفته است.

افراد در رژیم گیاهخواری غذاهای گوشتی و فرآورده‌های حیوانی را نمی‌خورند، در حالی ‌که وگان‌ها کلاً از مصرف گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، لبنیات و تمام فرآورده‌های حیوانی پرهیز می‌کنند. به ‌همین دلیل افرادی که رژیم فلکسترین می‌گیرند را نمی‌توان گیاهخوار یا وگان دانست. این رژیم غذایی هیچ قاعده و اصول مشخصی ندارد و خبری از تعداد کالری یا مصرف ریزمغذی‌ها در آن نیست. در واقع، رژیم فلکسترین بیشتر نوعی سبک زندگی است تا رژیم غذایی و بر پایه اصول زیر شکل گرفته است:

  • مصرف هرچه بیشتر میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل
  • تأکید بر مصرف پروتئین‌های گیاهی به‌جای حیوانی
  • مصرف گاه و بی‌گاه گوشت و فرآورده‌های حیوانی
  • به حداقل رساندن مصرف غذاهای فرآوری‌شده و مصرف بیشتر غذاهای طبیعی
  • محدودیت مصرف قند و شیرینی‌های مصنوعی.

به لطف ماهیت منعطف این رژیم و تأکیدی که بیشتر بر مصرف خوراکی‌های مشخص دارد تا حذف مواد غذایی غیرمجاز، رژیم فلکسترین گزینه محبوب و پرطرفداری میان افرادی است که به‌ دنبال سالم‌خواری و تغذیه سالم هستند. هدف کلی در این رژیم مصرف بیشتر غذاهای گیاهی مغذی‌تر و گوشت کمتر است.

نحوه عملکرد رژیم فلکسترین

به نقل از «verywellfit» در رژیم فلکسی ترین، هر پنج گروه غذایی در برنامه غذایی وجود دارند و خبری از حذف هیچ گروهی نیست و پروتئین لازم از گوشت و پروتئین‌های غیرگوشتی ازجمله لوبیا، نخودفرنگی یا تخم‌مرغ، میوه و سبزیجات، غلات کامل، لبنیات و سس‌ها تامین می‌شود. رژیم فلکسترین یک برنامه غذایی پنج هفته‌ای شامل سه وعده اصلی صبحانه، ناهار، شام و میان وعده است. در این رژیم می‌توانید دقیقاً عین برنامه‌ تعیین‌شده پیش بروید یا در هفته‌های مختلف طبق سلیقه و ذائقه خود غذاها را جابه‌جا کنید.

آشنایی با رژیم جنی کریگ | متخصص تغذیه اصفهان

فلکسترین به رژیم سه-چهار-پنج کالری معروف است، ۳۰۰ کالری در وعده صبحانه، ۴۰۰ کالری در ناهار و ۵۰۰ کالری هم برای شام. میان وعده‌ها هم هرکدام حدود ۱۵۰ کالری تأمین می‌کنند. مجموع کالری دریافتی روزانه باید ۱۵۰۰ کالری باشد. بسته به میزان فعالیت روزانه، جنسیت، قد و وزن، می‌توان تغییراتی در برنامه داد و میزان کالری دریافتی را کمتر یا بیشتر کرد. مهم‌ترین نکته این رژیم این است که مطابق با روند خودتان پیش می‌روید، می‌توانید سفت و سخت برای یک رژیم پنج هفنه‌ای برنامه‌ریزی کنید یا اینکه هر هفته فقط یکی دو روز بعضی دستورات غذایی را انجام دهید.

پاسخ به سؤالات متداول در مورد رژیم غذایی فکسترین

آیا رژیم فلکسترین همان گیاه خواری است؟

رژیم فلکسترین لزوماً رژیم گیاهخواری صرف محسوب نمی‌شود، بلکه می‌توان آن را بیشتر یک رژیم نیمه گیاه‌خواری دانست، چراکه بیشتر غذاها گیاهی هستند، اما هر چند روز یکبار وعده گوشت قرمز، گوشت سفید، غذاهای دریایی و ماهی هم در رژیم وجود دارد.

تفاوت رژیم فلکسترین با رژیم خام گیاه خواری چیست؟

رژیم خام‌ گیاه‌خواری شامل مصرف میوه‌های تازه، سبزیجات و مغزها می‌شود. در رژیم خام گیاه ‌خواری خبری از غذاهای فرآوری شده مثل نمک، شکر افزوده و چربی اشباع‌شده نیست. به ‌علاوه اینکه رژیم خام گیاه‌خواری اعتقاد چندانی به پختن غذاها ندارد، چراکه از ارزش غذایی آنها کاسته می‌شود؛ بنابراین خام‌خواری باعث شده مواد مغذی‌ غذاها حفظ شود. در رژیم فلکسی ترین اصراری بر خام گیاه‌خواری نیست صرفاً توصیه بر خوردن گیاه‌خواری در کنار کاهش گوشت‌خواری است.

رژیم فلکسترین بهتر است یا گیاه خواری؟

داشتن رژیم گیاه‌خواری از بسیاری جهات از جمله تأثیر گازهای گلخانه‌ای، کاربری اراضی، آلودگی آب‌ها و مصرف آب‌های شیرین نسبت به رژیم فلکسترین برای محیط‌زیست مفیدتر است، اما به ‌طور کلی نمی‌توان گفت کدام رژیم بهتر است، چراکه هر کدام مزایای خودش را برای سلامت بدن دارد.

رژیم فلکسترین چند کیلو در ماه لاغر می کند؟

شواهد نشان می‌دهند که افرادی که این رژیم غذایی دارند طی ۱۸ هفته تا ۲ کیلو وزن کم می‌کنند.

دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان را در اینستاگرام دنبال کنید

موارد منع رژیم فلکسترین چه کسانی هستند؟

این رژیم غذایی بر پایه گیاه‌خواری است و تقریباً منع مصرف ندارد مگر برای خانم‌هایی که مشکل کم‌خونی یا فقر آهن دارند ممکن است کاهش مصرف فرآورده‌های گوشتی باعث کاهش میزان آهن در بدن شود.

برای دریافت رژیم فلکسترین چه باید کرد؟

پیش از اقدام برای هر رژیم غذایی بهتر است با دکتر تغذیه صحبت کنید. مشاوره با دکتر تغذیه کمک می‌کند بهترین رژیم بر اساس نیاز بدن، شرایط جسمی و سلامت عمومی انتخاب کنید.

رژیم فلکسترین چند روز طول می کشد؟

رژیم فلکسترین یک برنامه غذایی پنج هفته‌ای است با سه وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام و دو میان وعده. امکان تغییر غذاها بنا به سلیقه فردی وجود دارد، فقط باید حواستان به میزان مصرف کالری وعده‌ها باشد.

رژیم فلکسترین برای چه کسانی مؤثر است؟

از آن جایی ‌که رژیم فلکسترین بر پایه گیاه‌خواری و کاهش مصرف فرآورده‌های گوشتی است برای افرادی که به‌ دنبال کاهش وزن هستند مناسب است. به ‌علاوه اینکه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع دوم را هم کاهش می‌دهد. به ‌علاوه اینکه برای محیط‌زیست هم مفید است.


مطالعه بیشتر:

آشنایی با رژیم جنی کریگ

خواص و مزایای عسل

مزایای رژیم آلکالین برای سلامتی





Source link