علم ورزش | آیا مصرف مولتی ویتامین برای چاقی تاثیر دارد؟


در حالی که بسیاری از افراد هدفشان کاهش وزن است، افراد زیادی نیز برای افزایش وزن تلاش می‌کنند. در این میان برخی بر این باورند مصرف مولتی ویتامین برای چاقی مفید است، مثلا یکی از مواردی که خیلی سرچ می‌شود بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاق شدن است! قبل از اینکه به بررسی مصرف مولتی ویتامین برای چاقی بپردازیم، ابتدا به این بپردازیم که ویتامین چیست؟

ویتامین چیست؟

به ویتامین‌ها و مواد معدنی ریز مغذی می‌گویند. انواع ویتامین ها که بعنوان کاتالیزورها و کوآنزیم‌ها در بدن عمل می‌کنند از سلول‌ها محافظت کرده و نقش‌های مهمی را در فعالیت‌های سوخت وسازی بدن ایفا می‌کنند، کمبود و فقدان این ویتامین‌ها نیز می‌تواند عوارض و پیامدهای جبران ناپذیری برای بدن داشته باشند. در واقع کمبود بعضی از ریز مغذی‌ها در بدن به طور مستقیم در متابولیسم تاثیر گذاشته و سوخت و ساز بدن را دچار اختلال می‌کند.

به عنوان مثال نتایج تحقیقات حاکی از آن است افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند از BMI بیشتری برخوردار بوده و با افزایش چربی دور شکم، دچار افزایش وزن می‌شوند در نقطه مقابل نیز کمبود بعضی دیگر از ریز مغذی‌ها  می‌تواند باعث بی‌اشتهایی و سبب لاغری می‌شوند.

پس یک مولتی ویتامین می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی شما داشته باشد و به شما در رسیدن به اهداف سلامتی و تناسب اندام کمک کند. اگر در ریز مغذی‌ها کمبود داشته باشید ممکن است بر انرژی، عملکرد ورزشی و وزن شما تأثیر بگذارد.

افزایش وزن چگونه پیش می‌آید؟

تلاش شما برای افزایش وزن به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولا از یک فرمول ساده «کالری وارد شده، کالری خارج شده» تبعیت می‌کند. ویتامین‌ها مانند کربوهیدرات، پروتئین و چربی کالری ندارند تا روی افزایش وزن تاثیر داشته باشند، اما کمبود برخی ویتامین‌ها ممکن است روی روند افزایش وزن تاثیر بگذارد، دلیلش هم نقش این ریز مغذی‌ها در متابولیسم و اشتها است. با این حال شما می‌توانید با مصرف کالری بیشتر از آنچه می‌سوزانید شروع کنید، تا شانس افزایش وزن شما را افزایش دهد؛ اما این مسیر ممکن است همیشه منجر به افزایش وزن سالم نشود.

چگونه مصرف مولتی ویتامین برای چاقی تاثیر دارد؟

مصرف ویتامین‌ها با اولویت بر اینکه از طریق تغذیه تامین شود؛ چه هدف شما افزایش وزن باشد و چه فقط برای سلامتی بدن، ضروری است. اما چرا در بعضی‌ها مصرف مولتی ویتامین برای چاقی آن‌ها اثر می‌گذارد؟ تصور کنید فردی دچار کم خونی شده، تلاش او با تغذیه برای افزایش وزن هم فایده‌ای نداشته، حال اگر کمبود آهن بدن این فرد رفع شود، روی افزایش اشتها نقش دارد و همین منجر به افزایش وزن فردی می‌شود که در یک یا چند ویتامین دچار کمبود بوده و متابولیسم بدنش اختلال داشته است، به همین سادگی! در واقع اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی را به میزان کمتری مصرف کنید، بدن شما با پتانسیل کامل خود برای افزایش وزن سالم عمل نمی‌کند.

یک رژیم غذایی سالم باید تقریباً تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را تأمین کند. اما بسیاری از مردم رژیم غذایی سالمی ندارند. به همین دلیل است که یک مولتی ویتامین می‌تواند به پر کردن شکاف‌های تغذیه‌ای کمک کند.

مکمل مولتی ویتامین می‌تواند سطح مواد مغذی شما را به حالت عادی بازگرداند. زمانی که مولتی ویتامین‌ها به طور مداوم مصرف شوند، نشان داده شده است که کمبودهای تغذیه‌ای را نیز برطرف می‌کنند. هنگامی که مواد مغذی مورد نیاز بدن شما تامین شود، تلاش شما چه برای کاهش وزن و چه افزایش وزن در مسیر درستی قرار می‌گیرد.

حتی ویتامین‌ها ممکن است جذب مواد مغذی را  که از افزایش وزن حمایت می‌کنند، بهبود بخشد. بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی با آنزیم‌ها و سایر مواد مغذی برای حمایت از متابولیسم ما نقش دارند. متابولیسم سالم و با عملکرد مناسب برای عضله‌سازی و افزایش وزن سالم ضروری است.

دلیل اصلی افزایش وزن به دلیل مصرف ویتامین، جبران کمبودها و تنظیم سرعت متابولیسم است. به دلیل افزایش متابولیسم، اشتها نیز افزایش می‌یابد که به نوبه خود منجر به افزایش مصرف غذا و افزایش وزن می‌شود.

چگونه به روشی سالم وزن اضافه کنیم؟

چیزی که باید در افزایش وزن در نظر بگیرید؛ افزایش وزن سالم است نه صرفا چاق شدن چرا که این کار بر قلب و سایر اندام‌های داخلی فشار وارد می‌کند و راه سالمی برای افزایش وزن نیست. در عوض، شما باید افزایش وزن عضلانی را هدف قرار دهید، جایی که افزایش وزن در درجه اول توده عضلانی است. برای انجام این کار، باید در برنامه خود حتما تمرینات بدنسازی را جا دهید تا افزایش وزن سالم را دنبال کنید.

1. روی نوع غذا تمرکز کنید نه فقط بر مقدار آن

وقتی صحبت از افزایش وزن سالم به میان می‌آید، باید به مقدار غذا و نوع غذایی که می‌خورید توجه کنید. روی دریافت پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بیشتر تمرکز کنید. پروتئین ماده غذایی شماره یک برای عضله‌سازی است که به آن نیاز دارید، بنابراین می‌توانید عضله بیشتر و چربی کمتری به دست آورید.

همچنین دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی ضروری است تا بدن شما بتواند به طور کامل از غذایی که دریافت می‌کند استفاده کند. منابع پروتئین با کیفیت بالا عبارتند از مرغ بدون چربی، بوقلمون، ماهی، توفو، تخم مرغ، ماست یونانی، لوبیا، عدس، آجیل و دانه ها. علاوه بر این، خوردن انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل علاوه بر مولتی ویتامین روزانه به شما کمک می‌کند تا نیازهای ویتامین و مواد معدنی خود را برای افزایش وزن برآورده کنید.

2. تعداد وعده غذایی را افزایش دهید

کالری دریافتی برای افزایش وزن باید کمی بالاتر از نیازهای بدن شما باشد؛ پس برای افزایش وزن، ممکن است نیاز به غذا خوردن مکرر داشته باشید، چون می‌تواند باعث دریافت کالری بیشتر که پیش نیاز افزایش وزن است شود. پس غذا خوردن ۴ تا ۵ بار در روز در مقابل فقط ۳ وعده غذایی در روز می‌تواند رسیدن به هدف افزایش کالری روزانه را آسان‌تر کند.

3. کالری کمتری از آنچه دریافت می‌کنید بسوزانید

همانطور که گفتیم باید برای افزایش وزن کالری بیشتری مصرف کنید، اگر ورزش می‌کنید، این مهم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، دقت کنید تغذیه شما باید طوری باشد که صرفا کالری مصرف شده در ورزش را جبران نکند بلکه باید مازاد باشد.

افزایش وزن نباید چندان سخت باشد. بر افزایش کمیت و کیفیت رژیم غذایی خود، ترکیب تمرینات قدرتی و خوردن منظم غذا برای رسیدن به اهداف افزایش وزن خود تمرکز کنید.

4. تمرینات بدنسازی را انجام دهید

تمرینات منظم بدنسازی برای هر برنامه افزایش وزن سالم ضروری است. تمرینات قدرتی به عضله‌سازی کمک می‌کند و منجر به نتایج بزرگ‌تری نسبت به تنها غذا خوردن اضافی می‌شود. برای به حداکثر رساندن موفقیت، هم به تمرینات قدرتی و هم به یک رژیم غذایی با پروتئین بالاتر نیاز دارید.

5. کمبود مواد مغذی را جبران کنید

اینجا نقش ویتامین‌ها مهم می‌شود؛ جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند انرژی مورد نیاز برای متابولیسم سالم را فراهم کند. اگر بدن شما فاقد هر گونه مواد مغذی باشد، به همین راحتی عمل نمی‌کند.

تهیه و ترجمه: diet.com

منابع

learn.dotfit.com/multivitamin-help-with-weightgain
blackmores.com.au/weight-management/do-vitamins-cause-weight-gain
sehat.com/list-of-vitamins-that-cause-weight-gain
unilab.com.ph/neurogen-e/articles-about-neuropathy-and-vitamin-b-and-e/articles/do-vitamins-cause-weight-gain




Source link

دیدگاهتان را بنویسید