تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟


پیشگفتار

از تفاوت تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی چه میدانید؟ هر دوی این ها به لاغری و تناسب اندام شما کمک می کنند. اما آیا میدانید کدام یک باعث موفقیت در نتیجه نهایی می شوند؟

بسیاری از مردم به اشتباه اصلاح سبک زندگی را همان رژیم غذایی و تغییر در برنامه غذایی تلقی می کنند. اما خوب است بدانید این دو با یکدیگر کاملا متفاوت هستند و هرگز نمی توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد، حتی در نتیجه نهایی. بنابراین اگر تصمیم دارید از طریق یک روش عالی و مطمئن کاهش وزن را تجربه کنید و به تناسب اندام برسید، حتما ادامه این بخش را دنبال کنید.

تغییر سبک زندگی با رژیم غذایی چه تفاوتی دارد؟

آیا میدانید دقیقا تفاوت تغییر و اصلاح سبک زندگی با رژیم غذایی چیست؟ بعضی از افراد می خواهند از طریق رژیم غذایی کاهش وزن را تجربه کنند. زیرا گمان می کنند، اصلاح مصرف مواد غذایی باعث لاغری و کاهش وزن آنها می شود. اما خوب است تا بدانید این فقط بخش کوچکی از کاهش وزن است. زیرا پس از مدتی بازگشت به عادت های غذایی قبلی باعث بازگشت وزن و چاقی می شود. یعنی در کل تغییر رژیم غذایی فقط برای یک مدت کوتاه تاثیرگذار است.

از طرفی دیگر تغییر سبک زندگی شامل موارد کوچک و بزرگ بسیار زیادی می شود که باعث کنترل وزن و اثرگذاری طولانی مدت می شود. بنابراین شما با پیش گرفتن تغییر و اصلاح سبک زندگی، علاوه بر برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب، بسیاری از عادت های غلطی که در زندگی دارید را اصلاح می کنید و از این طریق به کاهش وزن و سلامت بدنی می رسید. پس از هر نظر این برای شما بهتر است.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

در ساعت خاصی غذا بخورید

با توجه به تفاوتی که در رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی وجود دارد، باید بگوییم هدفی که دارید مسیر شما را مشخص می کند. بنابراین همه چیز بستگی به این دارد که شما چه هدفی را در سر می پرورانید. حال بهتر است با توجه به نوع هدفی که دارید، یکی از این روش ها را انتخاب کنید و برای اجرایی کردن آن وارد عمل شوید.

برای تعیین هدف از خود بپرسید که آیا می خواهید در زمان بسیار کوتاه به لاغری و تناسب اندام برسید یا برای آن عجله ای ندارید و می خواهید آهسته اما طولانی مدت وزن کم کنید. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا شما را دقیقا در مسیر رسیدن به هدفتان قرار می دهد.

چند گام موثر برای اصلاح و تغییر سبک زندگی

قطعا اکثر افراد مایلند تا کاهش وزنی را تجربه کنند که دارای اثر گذاری طولانی مدت باشد. قطعا کاهش وزن موقتی برای بیشتر افراد راضی کننده نخواهد بود. بنابراین با توجه به اهمیت تغییر سبک زندگی و کاهش وزن ماندگار و طولانی، می خواهیم در این بخش شما را با چند راهکار موثر آشنا کنیم. بهره مندی از این راهکارها باعث تغییر در لایف استایل شما و در نهایت سلامتتان می شود.

  • مصرف الکل را کاهش دهید

شاید گمان کنید که نوشیدن الکل هر چند وقت یکبار اشکالی نداشته باشد و کالری اضافه به بدن شما ندهد. اما در واقع اینطور نیست. نوشیدن مشروبات الکلی کالری زیادی به بدن می دهد. خصوصا اگر افراد به نوشیدن مشروبات عادت داشته باشند. بعضی از آنها حتی روزی دو لیوان مشروب می نوشند. خوب است تا بدانید نوشیدن دو لیوان مشروب در روز، یک کالری کامل برای بدن شما به حساب می آید. بنابراین باید مصرف آن را ترک کنید. حتی اگر نمی توانید به یک باره نوشیدن الکل را ترک کنید، بهتر است ابتدا مصرف آن را کم و سپس قطع کنید. این کار قطعا یک گام بزرگ برای تغییر سبک زندگی شما به حساب می آید.

  • کاهش مصرف مواد غذایی ناسالم

اگر در آشپزخانه تان مواد غذایی خوشمزه اما ناسالم را ذخیره کرده اید، باید بگوییم هیچ ضرورتی ندارد. زیرا این برخلاف داشتن یک زندگی با سبک سالم است. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید اغلب انسان ها به دلایل کاملا عجیبی از مواد غذایی ناسالم استفاده می کنند. بسیاری از افراد زمانی که ناراحت و غمگین هستند، به سراغ این مواد غذایی می روند و یا کسانی که مضطرب هستند، مواد غذایی ناسالم استفاده می کنند تا بتوانند استرس را از خود دور کنند. همه این ها زمانی اتفاق می افتد که شما مواد غذایی ناسالم را در آشپزخانه خود انبار کرده باشید. زیرا در صورتی که از خرید این خوراکی های ناسالم خودداری کنید، قطعا برای دور کردن و کنترل کردن احساسات منفی خود، پرخوری نمی کنید. به خاطر داشته باشید پرخوری آن هم با مواد خوراکی پرکالری و ناسالم، بدترین آسیبی است که می توانید به بدن خود وارد کنید. بنابراین بخش مهمی از تغییر سبک زندگی به صرف نظر کردن از خرید مواد غذایی ناسالم و پس از آن صرف نظر کردن از مصرف آنها برمی گردد.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

برای ورزش خود برنامه ریزی داشته باشید

  • برنامه ریزی برای انجام تمرینات

از دیگر تغییرات مهمی که باید در سبک زندگی تان ایجاد کنید، ساماندهی و برنامه ریزی برای انجام تمرینات ورزشی است. بهتر است تا برای تک تک روزهای هفته تان برنامه ریزی کنید و طبق آن پیش بروید. در این خصوص می توانید با مربی خود نیز مشورت کنید. زیرا او می تواند شما را به خوبی راهنمایی کند تا متوجه شوید که باید تمریناتتان را به کدام سمت سوق بدهید. دلیل اصلی اینکه افراد به انجام تمرینات ورزشی خود پایبند نیستند، بی هدفی است. کسانی که بی هدف باشند و بدون برنامه پیش بروند، قطعا نمی توانند از تمرینات خود نتیجه خوبی بگیرند. به همین علت ممکن است چند روز را به انجام تمرینات و چند روز را به استراحت اختصاص دهند. بدون آنکه متوجه تاثیرگذار بودن یا نبودن تمرینات خود باشند. بنابراین برای تغییر سبک زندگی خوب است تا یک برنامه ریزی قوی برای انجام تمرینات وجود داشته باشد تا کاهش وزن و دنبال کردن یک لایف استایل سالم با مشکل روبرو نشود.

  • آماده سازی غذا

حالا که قصد دارید در مسیر تغییر سبک زندگی گام بردارید، باید در مورد تغذیه تان اصلاحات زیادی به وجود بیاورید. یکی از ساده ترین اما تاثیرگذارترین تغییراتی که می توانید برای کاهش وزن در تغذیه تان به وجود بیاورید این است که از قبل غذاهایتان را آماده سازی کنید. بهتر است برای خود یک برنامه تهیه کنید و در آن مشخص کنید که چه روزهایی باید از چه غذاهایی استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا هوس خوردن غذاهای پرکالری را از سرتان بیرون کنید و به وعده های غذایی تعیین شده تان پایبند باشید.

به خاطر بسپارید تغییر سبک زندگی کاملا به شما و هدفتان بستگی دارد. اگر حقیقتا بخواهید از طریق یک لایف استایل سالم وزن کم کنید و زیبا و خوش فرم شوید، باید به همین تغییرات ساده پایبند باشید و هرگز از آنها چشم پوشی نکنید. زیرا این تغییرات باید برای مدت طولانی در برنامه زندگی شما پیاده سازی شوند. همچنین پایبندی به آنهاست که باعث تغییر عادات غلط می شود.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

لیست ممنوعه تهیه کنید

چگونه در سبک تغذیه خود تغییر ایجاد کنیم؟

بخش مهمی از تغییر در سبک زندگی به تغییر در سبک تغذیه ارتباط پیدا می کند. به همین دلیل شما باید نکات بسیار مهم برای تغییر در سبک تغذیه را به خاطر بسپارید و نسبت به آنها وفادار باشید. فراموش نکنید که شما قرار است از این کارتان نتیجه بگیرید و ایجاد هر نوع خللی باعث تاثیر منفی بر نتیجه نهایی خواهد شد. پس با خودتان صادق باشید و هرگز اجازه تغییرات منفی در سبک تغذیه خود را ندهید.

شاید برنامه ریزی برای انجام تمرینات ورزشی، کاهش مصرف الکل و… برای شما کمی آسان تر باشد. اما قطعا تغییر در تغذیه کمی دشوار است. زیرا شما در روز برای تامین انرژی مورد نیاز بدنتان به غذا و صرف مواد خوراکی نیاز دارید. قطعا گرسنگی فشار زیادی به بدن شما وارد می کند. پس مقاومت در برابر عدم مصرف بعضی از مواد غذایی بسیار دشوار است. حال می خواهیم در ادامه این بخش چند راهکار موثر برای تغییر در سبک تغذیه و در نهایت تغییر در سبک زندگی به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید. همچنین با برترین برنامه تغییر سبک زندگی که توسط دکتر بیژن زمانی ارائه می شود میتوانید سریعتر به هدف خود دست یابید.

  1. یک لیست ممنوعه تهیه کنید

یکی از راهکارهای موثر برای تغییر در سبک تغذیه این است که یک لیست از مواد غذایی ممنوعه تهیه کنید و حتما آن را در معرض دید قرار دهید. بهتر است زمانی که برای خرید مواد غذایی اقدام می کنید، آن لیست را همراه خود ببرید و از خرید مواد غذایی ممنوعه صرف نظر کنید. بهتر است این مواد غذایی هرگز خریداری نشوند. زیرا ممکن است وجود آنها در خانه شما را وسوسه کند و باعث رژیم شکنی و قانون شکنی در برنامه تغذیه شما می شود.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

به اندازه کافی آب بنوشید

  1. آب بنوشید

از دیگر تغییراتی که باید در برنامه تغذیه خود به وجود بیاورید این است که حتما آب بنوشید. نوشیدن آب به مقدار کافی برای بدن فواید بسیار زیادی دارد. از جمله مهمترین فواید نوشیدن آب برای بدن این است که باعث از بین رفتن اشتهای کاذب شما می شود. بدین ترتیب شما دیگر میل اضافه به خوردن غذاها و مواد غذایی پرکالری نخواهید داشت. همچنین نوشیدن آب باعث دفع سموم بدن می شود. در نتیجه شما با این کار تغییر چشمگیری در تغذیه و سلامت بدن و همچنین تغییر در سبک زندگی خود به وجود آورده اید.

  1. هیچ وعده غذایی را حذف نکنید

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در مورد تغییر در سبک تغذیه وجود دارد این است که بعضی از افراد وعده های غذایی شان را حذف می کنند. به عنوان مثال حذف وعده شام یا وعده صبحانه. اگر گمان می کنید با این کار می توانید در مدت زمان کوتاه تری به لاغری و کاهش وزن برسید باید بگوییم که اشتباه می کنید. زیرا حذف وعده های غذایی فقط بدن را قحطی زده می کند و این موضوع باعث می شود تا بدن شما از پایبندی به تغییرات سرپیچی کند. در نتیجه شما پس از چند روز احساس گرسنگی بسیار شدیدی خواهید کرد و قطعا به یک باره میل به خوردن حجم زیادی غذا خواهید داشت. این کار هم باعث رژیم شکنی و هم باعث آسیب به بدن شما می شود. پس سعی کنید حتما روزی سه وعده غذای اصلی و سه میان وعده داشته باشید تا نیازهای بدن شما به خوبی برطرف شود.

  1. مصرف سبزیجات و میوه جات

اگر می خواهید تغییر سبک زندگی و سبک تغذیه شما با موفقیت روبرو شود، حتما مصرف میوه جات و سبزیجات را در برنامه غذایی خود جای دهید. به طوری که هر روز از این دسته مواد خوراکی استفاده کنید. بهتر است تا از سبزیجات و صیفی جات مختلف به صورت خام استفاده کنید. زیرا خواص آنها بهتر حفظ می شود. توجه داشته باشید که میوه جات و سبزیجات دارای مقادیر بالایی فیبر غذایی هستند. به همین علت به هضم بهتر غذا و جلوگیری از تجمع چربی در بدن کمک زیادی می کنند.

  1. مصرف پروتئین را افزایش دهید

بهتر است تا مصرف مواد غذایی که حاوی پروتئین هستند را افزایش دهید. مواد غذایی پروتئینی به افزایش نیرو و توانایی بدنی شما کمک زیادی می کنند. همچنین مانع تجمع چربی و اضافه وزن می شوند. بنابراین بهتر است تا حتما مصرف پروتئین را در برنامه غذایی تان گسترده تر کنید و تغذیه تان غنی از پروتئین باشد.

  1. مصرف غذاهای سرخ کردنی را کاهش دهید

از دیگر تغییراتی که باید در سبک تغذیه و در سبک زندگی تان ایجاد کنید، کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی و افزایش مصرف غذاهای آبپز و بخارپز است. این کار به شما کمک می کند تا کیفیت مواد غذایی را حفظ کنید و از طرفی دیگر از تجمع چربی در بدنتان جلوگیری کنید. این کار برای شما بهتر است. زیرا سلامت قلب و عروقتان نیز حفظ می شود و دیگر نیازی نیست تا نگران دریافت چربی اضافه باشید. بهتر است غذاهایتان را به صورت کبابی، بخارپز و آبپز تهیه کنید.

تغییر سبک زندگی بهتر است یا تغییر رژیم غذایی؟

مواد  غذایی پروتئینی مصرف کنید

کلام آخر

در این بخش در خصوص اهمیت تغییر سبک زندگی اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دادیم و به این موضوع اشاره داشتیم که شما با تغییر در سبک زندگی خود، برای مدت طولانی تر و ماندگارتر از لاغری و زیبایی اندام برخوردار می شوید. به خاطر داشته باشید تغییر در سبک زندگی به معنی تغییر در رژیم غذایی نیز هست. پس شما می توانید با مشخص کردن هدفتان، در سبک زندگی و تغذیه خود تغییراتی ایجاد کنید که در نهایت شما را به هدف یعنی داشتن اندامی ایده آل و کاهش وزن برساند.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link