مراقبت های پرستاری از سالمند در ماه رمضان


نگهداری و مراقبت از سالمندان یکی از کارهای پسندیده‌ای است که در دین مبین اسلام نیز بسیار مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. با بالا رفتن سن پدر و مادرها، کم کم دچار ناتوانی و بیماری می‌شوند تا جایی که توان انجام کارهای روزمره‌ی خودشان را هم ندارند. در چنین شرایطی وظیفه‌ی ما است که از این افراد مراقبت کنیم. البته در شرایطی ممکن است بخاطر کمبود وقت و مشغله‌ی روزانه یا عدم توانایی در نگهداری از سالمندان، خانواده‌ها تصمیم به انتخاب و استخدام پرستار برای آن‌ها بگیرند. البته نگهداری از سالمندان در برخی شرایط متفاوت از دیگر زمان‌ها است که یکی از این شرایط ماه رمضان می‌باشد. مراقبت از سالمندان در ماه رمضان به ‌ویژه سالمندان بیمار در ماه مبارک رمضان بسیار متفاوت‌تر از دیگر روزهای سال است. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد مراقبت های پرستاری از سالمند در ماه رمضان صحبت کنیم. برای آشنایی با موارد مهم در مراقبت‌های پرستاری از سالمندان تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رژیم غذایی سالمندان در ماه رمضان

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در مورد مراقبت از سالمندان در ماه رمضان باید بسیار مورد توجه قرار گیرد،  تغذیه‌ی مناسب افراد روزه‌دار مخصوصا سالمندانی است که توان گرفتن روزه را دارند، می‌باشد. زمانی که سن انسان بالا می‌رود و وارد دوران سالمندی می‌شود، در بسیاری از نیازهای او تغییرات به‌وجود می‌آید. یکی از این نیازها که دچار تغییرات زیادی می‌شود، تغذیه است، چرا که وجود برنامه غذایی مناسب با شرایط سلامتی سالمند در کیفیت زندگی و بهبود وضعیت سلامتی او تاثیرگذار خواهد بود.

انسان در دوران سالخوردگی از عمر خود، نیاز کمتری به انرژی دارد اما باید مقدار بیشتری آب و پروتئین دریافت کند. بنابراین از مهم‌ترین مواردی که باید در رژیم غذایی سالمندان در ماه رمضان مورد توجه و دقت کافی قرار بگیرد، نوشیدن مایعات کافی و مصرف پروتئین مورد نیاز بدن‌شان می‌باشد.

یکی دیگر از مسائلی که در مورد مراقبت از سالمندان در ماه رمضان باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، این موضوع است که این افراد کمتر احساس تشنگی می‌کنند اما برای این‌که دچار کم آبی و ضعف بدنی نشوند، باید در روز ۶ تا ۸ لیوان آب، آب میوه و چای بنوشند. مصرف این مقدار مایعات باعث می‌شود تا بدن فرد دچار کم آبی نشده و از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند یبوست در امان بماند. برای جلوگیری از کم آبی و ایجاد یبوست بهتر است از منابع غذایی حاوی فیبر فراوان مانند غلات و سبزیجات استفاده شود.

مراقبت از سالمندان در ماه رمضان

بیشتر بخوانید : پرستاری از سالمند ویلچری

ممنوعیت‌های غذایی برای سالمندان در ماه رمضان

علاوه بر این برای جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی در سالمندان بهتر است این افراد از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده خودداری کنند. همچنین مصرف بیش از حد قندهای ساده که جذب آن‌ها بسیار سریع اتفاق می‌افتد مانند زولبیا و بامیه که باعث تولید بیشتر انسولین و کاهش قند خون در طول روز می‌شود، را به صفر برسانند. به همین منظور برای مراقبت از سالمندان در ماه رمضان توصیه می‌شود سالمندانی که توانایی گرفتن روزه را دارند، از میوه‌های شیرین و خرما به جای این نوع از مواد قندی استفاده کنند.

مصرف چای پررنگ و نوشیدنی‌های با کافئین بالا مانند قهوه و کاکائو باعث دفع بیشتر آب از بدن شده و منجر به ضعف، بی‌ حالی، سرگیجه، یبوست و … در سالمندان می‌شود. به همین دلیل است که مصرف این خوراکی‌ها در ماه رمضان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. البته باید توجه داشت که مصرف این نوشیدنی‌ها باعث افزایش فشار و قند خون شده و فرد را دچار عوارض ناشی از آن‌ها می‌کند.

روزه داری افراد سالمند

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در ماه رمضان از ما پرسیده می‌شود، روزه داری افراد سالمند است. در پاسخ به این سوال که آیا افراد سالمند هم باید روزه بگیرند؟ باید بگوییم که روزه گرفتن در سنین بالا و سالمندی شرایط بسیار ویژه‌ای دارد. اگر فرد سالمند سالم باشد و از بیماری خاصی رنج نبرد و همچنین از نظر پزشکی روزه گرفتن برای او مشکلی به‌وجود نیاورد، می‌تواند روزه بگیرد.

بر اساس احکام و دستورات دینی ما در صورتی که گرفتن روزه باعث ایجاد مشکلی برای فرد شود یا بیماری او را تشدید کند، اجازه روزه گرفتن نخواهد داشت. البته افرادی که دارو مصرف می‌کنند باید حتما با نظر مستقیم پزشک معالج اقدام به روزه‌‌داری کنند چرا که در این صورت روزه گرفتن این افراد باعث بروز مشکلات برای  سلامت‌شان می‌شود.

مراقبت از سالمندان در ماه رمضان

کلام پایانی

دوران سالمندی با کاهش توانایی در انجام کارها، کاهش توانایی جسمی و بیماری‌های مختلف همراه است. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای سالمندان در ماه مبارک رمضان از ما پرسیده می‌شود این است که آیا سالمندان می‌توانند روزه بگیرند؟ در این مقاله پاسخ به این پرسش و نحوه مراقبت از سالمندان در ماه رمضان را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. علاوه بر این مهم‌ترین عامل حفظ سلامتی در سالمندان که داشتن یک برنامه غذایی متعادل و متناسب با شرایط سلامتی این افراد می‌باشد را توضیح دادیم. گفتیم که مصرف میوه‌ها، سبزیجات و مایعات بدون قند کمک می‌کند تا این افراد به راحتی بتوانند در ماه رمضان روزه بگیرند. نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که سالمندان پیش از ماه مبارک رمضان با مشورت با پزشک خود نسبت به توانایی خود برای روزه‌داری تصمیم بگیرند.

بیشتر بخوانید: پرستاری از سالمند دیالیزی



Source link