ورزش و درمان بیماری کلیوی


بیماری کلیوی وضعیتی است که در کار طبیعی کلیه ها وقفه ایجاد می شود .و این وضعیت باعث میشود که کلیه ها در از بین بردن مواد زائد و سموم بدن  را از طریق جریان خون متوقف نمایند .این موضوع می تواند باعث فشار خون بالا، الکترولیت های غیر طبیعی و خستگی ناشی از آنمی گردد .

🟧توصیه های رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

بعد از تشخیص اولیه بیماری کلیوی ممکن است پزشک متخصص به شما بگوید که کالری مصرفی و پروتئین را کم کنید و مصرف سدیم ، پتاسیم، منیزیم، و فسفات ها را محدود کنید . همچنین مقدار مایعی که شما مصرف می کنید کنترل نمایید .

 کلیه های (سنگ کلیه)

♦️علت احساس خستگی در بیماران کلیوی

کلیه ها در تولید گلبول های قرمز خون کمک می‌کند . وقتی کلیه ها به طور مناسب کار نکنند ، گلبول های قرمز در خون شما ممکن است کاهش یابد . این کاهش سبب آنمی میشود ،و ممکن است موجب احساس خستگی در شما بشود .

چه غذا های برای کلیه مفید است

🟩تأثیرات ورزش در بیماران کلیوی

▪️ورزش کردن فرسایش پروتئین عضلانی مربوط به نارسایی کلیوی مزمن را بهبود می بخشد . بیماری قلبی یک نگرانی مهم برای مبتلایان بیماری کلیوی تلقی می گردد. بسیاری از این بیماران دارای مشکلات پزشکی چند گانه از جمله فشار خون ، تری گلیسرید بالا ، کلسترول بالا، میزان HDL پایین هستند .
▪️ورزش ممکن است باعث خارج شدن پتاسیم از عضلات درحال ورزش گردیده و این مسئله موجب افزایش مقدار خون شود، ولی احتمال افزایش پتاسیم خون  در پی ورزش کم می‌باشد.و  افزایش پتاسیم خون ممکن است باعث آریتمی قلبی شود .
▪️یکی دیگر از موارد مهم تعیین زمان مناسب برای ورزش است . ورزش می تواند قبل، درحین و یا بعد از دیالیز انجام گیرد . ورزش بعد از دیالیز در صورتی انجام می گیرد که اجزاء شیمیایی خون نرمان باشد . ورزش کردن در حین دیالیز  ممکن است برای بعضی بیماران اختیاری و در هر جور ظرفیت پایانی  ورزش در حین دیالیز برای بیمار باید ۲۰ درصد کمتر از وضعیت عادی باشد . ورزش در حین دیالیز احتمالا کارآیی دیالیز را به علت انتقال بهتر مایعات مربوطه بهبود می بخشد .
▪️قابلیت تمرین ورزشی بیماران دیالیزی  ممکن است به طور تقریبی کمتر از نصف افراد سالم هم سن و جنس خو را داشته باشند .

🟩فواید ورزشی

▪️به طور کلی بیمارانی که آخرین مرحله بیماری کلیوی را دارا می‌باشند ،به طور عادی ظرفیت ورزشی خود را تا ۲۰ الی ۴۰ درصد افزایش می دهند .
🟢چند نمونه از تأثیرات ورزش
✓افزایش در میزان هماتوکریت و یا درصد RBC ها
✓افزایش در میزان هموگلوبین خون
✓افزایش یافتن شمار رتیکولوسیت ها
✓کاهش فشار خون در فشار سیستولی ودیاستولی
✓کاهش در میزان تری گلیسرید پلاسما
✓افزایش در مقدار کلسترول HDL
✓بهبود در میزان انسولین پلاسما
✓به میزان نرمال شدن تحمل انسولین و قند در دیابتی های نوع۲
✓بهبودی وضعیت روانی

▪️تمرین با وزنه می تواند تقلیل رفتن عضله را کاهش و قدرت و انعطاف پذیری آنرا افزایش دهد . شما باید وزنه های دستی سبکی انتخاب کنید .به این ترتیب روش  استفاده از حداکثر وزنه یک تکرار بیشینه برای تجویز سنگینی وزنه تمرینی توصیه نمی شود .

آشنایی با آسیب های حاد کلیه 

💠دستورالعمل های تمرین با وزنه برای بیماری کلیوی

زمانی که افراد مبتلا به بیماری کلیوی با وزنه تمرین می کنند فشار خون در حالت استراحت و ورزش و میزان پتاسیم بیشتر از منتهی درجه اهمیت برخوردار است .بیمارانی که مواد شیمیایی خونی کنترل نشده دارند . باید از ورزش با وزنه اجتناب کنند .
برای کنترل فشار خون و پیشگیری از بالا رفتن پس بار قلب ، باید حرکات ترکیبی ایزومتریک یا ایستا به حداقل برسد و زمان بلند کردن وزنه بازدم در فشار آوردن انجام گیرد و از وزنه ای استفاده شود که بتوان بدون توقف کردن در نیمه دامنه حرکت برداشته شود .



Source link