دلایل داغ شدن کف پا و درمان سریع آن


دلایل داغ شدن کف پا متعدد هستند، از این رو لازم است با تمام آن ها آشنا شویم. اصطلاح داغ شدن کف پا برای معرفی احساس داغی و سوزش در کف پا به کار می رود. این احساس نسبتاً شایع، اغلب در شب رخ می دهد و میزان آن از خفیف تا شدید متغیر است.

گاهی اوقات داغ شدن کف پا ممکن است با علائمی مانند خواب رفتگی پا، بی حسی، قرمزی و تورم همراه باشد. هرچند معمولاً نمی توان علائم جسمی خاصی برای این حالت مشاهده کرد.

در این مقاله از گومگ به بررسی دلایل داغ شدن کف پا و روش های درمان آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

– دلایل
– درمان ها
– چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟


دلایل داغ شدن کف پا


سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی

اعصاب برای عملکرد صحیح به مواد مغذی خاصی نیاز دارند که اگر بدن نتواند آن ها را جذب کند، خطر آسیب عصبی و در نتیجه، داغ شدن کف پا افزایش می یابد. کمبود فولات، ویتامین B6 و B12 می تواند به این مشکل دامن بزند.

براساس تحقیقات، عمده ترین دلایل سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی عبارتند از:

  • سوء مصرف الکل
  • اختلال در اشتها
  • بی خانمانی
  • مشکلات معیشتی
  • بالا رفتن سن
  • بارداری
دلایل داغ شدن کف پا و درمان آن

نوروپاتی دیابتی از دلایل داغ شدن کف پا

یكی از شایع ترین دلایل داغ شدن کف پا نوروپاتی دیابتی است.

این حالت در اثر آسیب به اعصاب ایجاد می شود و از عوارض ابتلا به دیابت نوع یک و دو است. افرادی که به این علت دچار داغی کف پا می شوند، در کنار آن، درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در بازوها، دست ها و پاها را نیز احساس می کنند.

بارداری

زنانی که باردار هستند، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی که باعث افزایش دمای بدن می شوند، داغی کف پا را تجربه کنند. افزایش بار روی پاها به دلیل افزایش وزن طبیعی و افزایش مایعات کل بدن در دوران بارداری نیز می توانند از دلایل داغ شدن کف پا باشند.

یائسگی از دلایل داغ شدن کف پا

یائسگی می تواند باعث ایجاد تغییرات هورمونی شود که منجر به افزایش دمای کلی بدن و داغ شدن کف پاها می شود. اکثر خانم ها در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی یائسگی را تجربه می کنند.

دلایل داغ شدن کف پا و درمان آن

عفونت قارچی

تخمین زده می شود که ۱۵ الی ۲۵ درصد از افراد، حداقل یک بار دچار عفونت قارچی «پای ورزشکار» می شوند و این یک بیماری بسیار شایع است.

درمان سریع این عفونت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا می تواند به سایر نواحی بدن و همچنین افراد دیگر راه پیدا کند.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مانند آرسنیک، سرب یا جیوه می تواند باعث احساس سوزش در پاها و دست ها شود.

اگر سطح این مواد در بدن افزایش یابد، می توانند به مقادیر سمی برسند و عملکرد اعصاب را مختل کنند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی که برای معالجه سرطان استفاده می شود، سلول هایی را که رشد سریعی دارند، از بین می برد. همچنین می تواند منجر به آسیب عصبی و علائم مرتبط با سوزش و سوزن شدن پاها و دست ها شود.

نوروپاتی ارثی شارکو ماری توث

این بیماری، یک بیماری ارثی است و کسانی که آن را به ارث می برند ممکن است علائمی مانند داغ شدن کف پا را تجربه کنند. طبق آمار از هر ۲۵۰۰ نفر در آمریكا ۱ نفر به این بیماری مبتلا است و یكی از شایع ترین اختلالات عصبی ارثی در جهان است.

نارسایی کلیه از دلایل داغ شدن کف پا

این بیماری که با نام اورمیا نیز شناخته می شود، نوعی بیماری مزمن کلیه است که بر اثر صدمه به کلیه ها ایجاد می شود. اندام های دیگر قادر به از بین بردن سموم بدن از طریق ادرار (که وظیفه کلیه است) نیستند. به همین دلیل با گذشت زمان و افزایش سموم بدن می تواند باعث نوروپاتی شود. همانطور که گفتیم، نوروپاتی از دلایل داغ شدن کف پا است.

دلایل داغ شدن کف پا و درمان آن

کم کاری تیروئید

داشتن سطح پایین هورمون های تیروئیدی – شرایطی که به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود – می تواند منجر به احساس خواب رفتن پاها، بی حسی یا درد در پاها، بازوها یا دست ها شود. این احساسات به دلیل وجود سطح پایین هورمون های تیروئیدی در بدن و آسیب عصبی ایجاد می شوند.

ایدز و اچ آی وی

یکی از علائم ایدز و اچ آی وی در مراحل آخر بیماری، نوروپاتی محیطی و داغ شدن و سوزش کف پاها است. تخمین زده می شود که تقریباً یک سوم از مبتلایان به HIV دچار آسیب های عصبی می شوند.

همچنین برخی از داروهای ایدز، مانند مهار کنندگان ترانس کریپتاز معکوس نوکلئوتید (NRTIs)، نیز می توانند باعث نوروپاتی شوند.

سوء مصرف الکل از دلایل داغ شدن کف پا

یکی دیگر از دلایل شایع داغی کف پا، مصرف زیاد الکل است که می تواند منجر به آسیب عصبی در پا و سایر قسمت های بدن شود.

دلیل رخ دادن این آسیب عصبی آن است الکل در توانایی بدن در جذب و استفاده از برخی مواد مغذی که برای عملکرد صحیح عصبی حیاتی هستند، تداخل ایجاد می کند. همچنین الکل بر روی اعصاب بدن اثری سمی دارد.

سندرم گیلین باره

سندرم گیلین باره هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله می کند. علائم آن شامل درجه های مختلف بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در پاها می باشد و حتی می تواند تنه و بازوها را درگیر کند.

این سندرم نوعی اختلال نادر است که از هر ۱۰,۰۰۰ نفر ۱ نفر را مبتلا می کند. همچنین زنان و مردان به یک اندازه در معرض ابتلا هستند.

پلی نوروپاتی دمیلینیزاسیون التهابی مزمن

این اختلال عصبی با اختلال در عملکرد حسی و ضعف پیش‌رونده در پاها و بازوها برای مدت طولانی مشخص می شود و می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن یا داغ شدن کف پا و دست شود.

اریتروملالژیا از دلایل داغ شدن کف پا

اریترومالالژیا یک بیماری نادر است که عمدتا بر روی پا تأثیر می گذارد. این بیماری با درد شدید، قرمزی و احساس داغی در پاها و دست ها مشخص می شود. این علائم می توانند به طور مداوم یا دوره ای رخ دهند.

دلایل داغ شدن کف پا و درمان آن

التهاب رگ ها یا واسکولیت

این بیماری که با التهاب رگ های خونی مشخص می شود، می تواند باعث درد و سوزن شدن پاها شود، زیرا خون نمی تواند آزادانه به سمت اندام ها جاری شود. لازم به ذکر است که این بیماری می تواند باعث آسیب بافتی هم شود.

سارکوئیدوز از دلایل داغ شدن کف پا

نوعی بیماری است که باعث التهاب در گره های لنفاوی می شود. اگر پوست یا سیستم عصبی تحت تأثیر آن قرار بگیرند، ممکن است سوزش کف پا و گرما کلی بدن احساس شود.

شیوه زندگی

کفش نامناسب و ایستادن یا راه رفتن برای مدت طولانی، به خصوص در دمای بالا، می تواند منجر به گرم شدن یا سوزش کف پا شود.


درمان داغ شدن کف پا


درمان داغی کف پا روش های متفاوتی دارد و به دلیل اصلی و علائم آن بستگی دارد. این درمان ها شامل موارد زیر است:

بررسی بیماری هایی که از دلایل داغ شدن کف پا هستند

به عنوان مثال هنگامی که علت داغ شدن کف پاهایتا در اثر نوروپاتی دیابتی ایجاد می شود، تنظیم سطح قند خون می تواند آن را درمان کند.

همچنین اگر دلیل احساس داغی کف پاهایتان، مشکلات التهابی و مزمن باشد، ممکن است با مدیریت شرایط و پیروی از رژیم درمانی معالجه شوید.

تغییر دارو

گاهی اوقات تغییر داروها ممکن است کمک کند. به عنوان مثال، داروهای HIV که منجر به نوروپاتی می شوند، ممکن است با تشخصی پزشک و تغییر آن ها با داروهای دیگر، این مشکل برطرف شود.

تغییر سبک زندگی

اگر کفش نامناسب، تعریق پاها یا بیماری پای ورزشکار باعث داغ شدن کف پاهایتان می شود، تغییرات زیر ممکن است به شما کمک کنند:

  • هر روز از کفش های متفاوتی استفاده کنید تا گردش هوا در آن ها به خوبی انجام شود.
  • اطمینان حاصل کنید که کفشتان مناسب است و از گردش هوای مطلوبی برخوردار است.
  • جوراب هایتان را به طور منظم عوض کنید. به خصوص بعد از ورزش کردن حتما باید جوراب ها تعویض شوند و تا حد امکان از جوراب هایی با نخ طبیعی استفاده کنید.
  • هرگز جوراب و کفش مرطوب نپوشید.
  • در هوای گرم، صندل بپوشید که به تنفس کف پا کمک می کند.
  • برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پای ورزشکار، در زمان مراجعه به استخر از دمپایی استفاده کنید.
  • از پودر کف پا برای جذب رطوبت اضافی پا استفاده کنید.
  • در صورت امکان، از ایستادن و راه رفتن طولانی خودداری کنید.
  • در زمانی که احساس داغ شن کف پاها به سراغتان می آید، می توانید آن ها را برای مدتی در آب سرد قرار دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟


افرادی که به طور مداومداغی کف پا را تجربه می کنند، یا این مشکل آن ها شدید و همراه با علائم دیگر است، باید به پزشک مراجعه کنند تا علت اصلی را مشخص کند.

اگر دلیل اصلی، آسیب عصبی باشد، انجام درمان باید فوری صورت گیرد و پیشروی انجام نشود. برخی از علائم آسیب عصبی عبارتند از:

  • احساس داغی یا سوزش ناگهانی در پاها.
  • احساس داغ شدن کف پا به علت قرار گرفتن در معرض سموم.
  • احساس پیشرفت داغی کف پا.
  • احساس خواب رفتن و بی حسی در پاها و انگشتان.

منبع: medicalnewstoday



Source link