دیابت بارداری و افزایش وزن


دیابت بارداری و افزایش وزن

سه نوع دیابت وجود دارد که ممکن است در طول دوره بارداری در مادر نمایان شود.

اما دیابت بارداری آن است که بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری با انجام آزمایش ویژه این بیماری ، مشخص می شود.

تغییراتی در هورمون ها اتفاق می افتد که حساسیت بافت‌ها به انسولین را کاهش می‌دهد، این بدین معنا نیست که انسولینی در بدن وجود ندارد و تولید نمیشود بلکه انسولین در بدن دیابتی وجود دارد ولی بافت ها این حساسیت را ندارند تا بتوانند قند وارد شده به بدن را به سلول بفرستند.

اضافه وزن و چاقی بیمارگونه عامل اساسی و مهمی است که باعث بوجود آمدن دیابت در حین بارداری می شود. علاوه بر این زنانی که دارای چاقی بیمارگونه دارند ۸ برابر دیگر زنان در معرض این بیماری هستند.

دیابت بارداری هم برای جنین و هم برای مادر می تواند خطر آفرین باشد، برای مادر احتمال بالارفتن فشار خون، زایمان های زودرس و امکان فوت جنین در شکم اتفاق می افتد.

اما جنین ممکن است دچار اختلالات رشد در رحم شود و بعد از تولد ممکن است مشکلات تنفسی و حتی افت قند پیدا کند.

دیابت بارداری با زایمان از بین نمی‌رود، این مسئله ممکن است به صورت نهفته در بدن مادر و فرزند باقی بماند، احتمال دیابت در این مادران پس از زایمان ۷ برابر و احتمال ابتلا به بیماری های عروقی ۴ برابر نسبت به مادران غیر دیابتی است.

دیابت بارداری و افزایش وزن | دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان

 پیشگیری دیابت بارداری

خواب زن تعدیل شود و ورزش و پیاده روی را در سبک زندگی خود وارد کنند. درباره دوران دیابت بارداری با توجه به ممنوعیت هایی که در آن دوران داریم، بهترین درمان اصلاح غذایی مادر مبتلاست.

  • برای مصرف نان ، بهترین نان ، سنگک سپس بربری و تافتون است که بهتر است برشته باشد. برنج ایرانی در میان دیگر انواع برنج بهترین است و در رتبه ای بعدی برنج اوروگوئه و تایلندی مناسب فرد دیابتی است.
  • سبزیجات مفید : اسفناج، شنبلیله، ریواس، جعفری و کدو می باشد که زنان باردار می‌توانند هر کدام را بسته به سلیقه خود طبخ و مصرف کنند؛
  • در میان غلات و حبوبات، نخود، جو و ماش بهترین نوع برای کنترل دیابت هستند.
  • میوه‌های مفید : توت سفید ، شاهتوت ، تمشک ، سیب رسیده ، آلوی سیاه ، انار و رب آن از بهترین میوه ها برای کنترل قند خون هستند.

زنانی بارداری که احتمال سقط دارند یا زایمان زودرس دارند نباید از دارچین زیره استفاده کنند، در مقابل می توانند از سماق که نگه دارنده جنین و بهترین کنترل کننده قند خون است، استفاده کنند.

مادرانی که این مشکل را ندارند می توانند دارچین و زیره را در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

استفاده از گیاه بقناق ، گل گاوزبان، برگ گردو و برگ زیتون ممنوع است. مادر خودسر و بدون مشورت با پزشک نباید هیچ نوع داروی طب سنتی استفاده کند.



Source link