رژیم اسموتی چیست؟ – رژیم سرا


رژیم سرا-رژیم لاغری ۱۲ روزه اسموتی یکی دیگر از رژیم‌های لاغری است که این اواخر حسابی محبوب شده است. این رژیم لاغری که بیشتر بر پایه سبزی و میوه‌جات است برای سم زدایی و کاهش وزن مفید به نظر می‌رسد و البته تعداد روزهایی که به اصطلاح باید روی این رژیم باشید هم محدود و نهایتا ۱۲ روز است. 

اگر به رژیم کتوژنیک یا رژیم کانادایی علاقه مند نیستید، می توانید از رژیم اسموتی استفاده کنید.

به نظر می‌رسد که اسموتی‌ها یک شیوه عالی برای لاغری هستند چون شما به راحتی می‌توانید مواد تشکیل دهنده آن‌ها را کنترل کنید. اغلب اسموتی‌های خانگی در عین این‌که جز خوراکی‌های لاغری محسوب می‌شوند اما در عین حال مواد مغذی فراوانی دارند که قادرند برای مدت طولانی شما را سیر نگه دارند.

اگر قصد دارید یک رژیم لاغری اسموتی ۱۲ روزه را در پیش بگیرید باید در ابتدا بدانید که اصلا رژیم لاغری اسموتی چیست و البته مدت زمان زیادی برای دانستن این‌که از چه چیزهایی برای درست کردن اسموتی‌های سالم و لاغر کننده مفید هستند و البته چگونه می‌توانید ترکیب‌های مناسبی را انتخاب کنید لازم است. در واقع استفاده از این اسموتی‌ها که اغلب با سبزیجات و میوه‌جات سبز رنگ تهیه می‌شوند سیرکننده و سالم هستند. شما می‌توانید با خوردن این اسموتی‌ها در طی ۱۰ یا ۱۲ روز هم وزن‌تان را کاهش دهید، هم در طول روز انرژی داشته باشید و هم بدون احساس گرسنگی مغز و سیستم گوارش‌تان را پاکسازی کنید.

اما پایه و اساس این رژیم از کجا آمده است؟ به عقیده نویسنده کتاب «رژیم لاغری اسموتی ۱۲ روز سم‌زدا» شما با خوردن هر گروه از مواد غذایی ناسالم مقداری سم وارد بدن می‌شود. بدن برای این‌که این مواد سمی وارد جریان خون نشوند آن‌ها را در سلول‌های چربی ذخیره می‌کنند بنابراین شما هر بار یک رژیم لاغری چربی‌سوز را شروع می‌کنید این مواد وارد جریان خود شده و باعث بروز التهاب در بدن می‌شوند. چاره کار از بین بردن این مواد سمی و پاکسازی بدن است.

چطور اسموتی‌ها را برای رژیم اسموتی ۱۲ روزه سالم سازی کنیم؟

قبل از این‌که به این فکر کنید که رژیم لاغری اسموتی ۱۲ روزه چیست و آیا می‌توانید آن را اجرا کنید یا خیر، بد نیست بدانید که شما می توانید تقریبا هر چیزی را به یک اسموتی تبدیل کنید. اما بیشتر موادی که برای اسموتی مناسب هستند شامل مایعاتی مثل آب، شیر غیر لبنی یا کفیر، میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل (یا کره آجیل‌ها مثل کره بادام زمینی یا کره پسته)، مکمل‌هایی مانند پودر پروتئین، ماچا یا تارا و تاپینگ‌ها (مانند گرانولا، نارگیل و کاکائو) ) هستند.

به عقیده کارشناسان تغذیه یک اسموتی تا زمانی سالم است که توازن درست و اصولی از سبزیجات، میوه، پروتئین و چربی در آن رعایت شود. در واقع انواع اسموتی وعده‌های مناسبی برای صبحانه و میان وعده‌ها محسوب می‌شوند.

پروتئین اسموتی را می‌توان از کره‌های آجیل بدون شکر و شیرین نشده، دانه چیا، بذر کتان، ماست ساده یا شیر دانه‌هایی مثل سویا یا بادام تهیه کرد. چربی مورد استفاده از اسموتی هم اهمیت زیادی دارد که به سیر نگه داشتن شما در مدت طولانی کمک می‌کند. به عقیده متخصصان تغذیه “منابع خوب چربی برای درست کردن اسموتی‌ها عبارتند از کره انواع آجیل، دانه چیا، کتان، کنجد یا دانه‌های کنف، روغن کنجد، نارگیل، ماست نارگیل، یا ماست ارگانیک کامل.

برای تکمیل مواد مغذی اسموتی می‌توانید موادی مثل ماکا (که به جنسینگ پرویی مشهور است)، پودر آکا، پودر میوه لوکوما، کاکائو، اسپریولینا و سیب زمینی یا جعفری و ادویه‌هایی مانند دارچین، جوز هندی، زنجبیل و زردچوبه استفاده کنید.

در رژیم اسموتی ۱۲ روزه تنوع را رعایت کنید تا هم از مزه‌های یکنواخت خسته نشوید و هم مطمئن شوید مواد مغذی از گروه‌های مختلف به بدن شما می‌رسد. برای شما اگر یک هفته از کلم، کفیر و زغال اخته استفاده کردید، بعد از آن اسفناج، شیر کنجد و آناناس را امتحان کنید. علاوه بر این اگر احساس گرسنگی می‌کنید همراه با اسموتی از وعده‌های غذایی سالم مثل گوشت ماهی یا مرغ آب‌پز، تخم مرغ آب‌پز یا میان وعده‌های حاوی آجیل و دانه‌های روغن در حد چند عدد استفاده کنید. تصویری که ملاحظه می‌کنید نمونه‌ای از وعده‌های غذایی مجاز در یک رژیم اسموتی ۱۲ روزه است.

آیا اسموتی میوه برای رژیم اسموتی لاغری نوشیدنی سالمی است؟

در حالی که میوه‌ها سرشار از خواص آنتی‌اکسیدان و ضد‌التهاب هستند اما اسموتی‌ها معمولا منبع غنی از قندهای میوه هستند. به همین دلیل بهترین کار این است که با اضافه کردن یک برگ سبز تیره مثل اسفناج، کلم یا برگ چغندر (که سرشار از فیبر، کلسیم، ویتامین c، k، A هستند) یک ترکیب فیتوشیمیایی قدرتمند را فراهم می‌کنند. علاوه بر این پروتئین هم برای کنترل قند خون و کنترل گرسنگی بسیار موثرند.

اما نکته مهم این است که اسموتی را خودتان تهیه کنید. اگر اسموتی‌ها را از بیرون خریداری کنید نمی‌توانید مواد موجود در آن را کنترل کنید. این اسموتی‌های آماده به احتمال زیاد حاوی مقادیر فراوانی شیرین کننده مصنوعی، آب میوه، چربی و مواد لبنی شیرین هستند. این اسموتی‌ها در نهایت به جای کاهش وزن باعث افزایش میزان قند، چربی و کالری و در درازمدت سبب بیماری دیابت و بیماری‌های گوارشی شوند.

آیا اسموتی سبز برای رژیم اسموتی لاغری نوشیدنی سالمی است؟

بله اسموتی‌های سبز سالم هستند. اصلا یک قاعده کلی این است که همه اسموتی‌ها حاوی یک سبزی با برگ سبز تیره مثل اسفناج، کلم و یا برگ چغندر که حاوی فیبر، کلسیم، و ویتامین‌های A، C و K هستند سالم هستند و این برگ‌های سبز اسموتی را به یک نوشیدنی مقوی و یک ماده مغذی ضد سرطان تبدیل می‌کند. سبزیجات برگ سبز یک عامل مهم برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ هستند و از کاهش شناخت و زوال عقل با بالا رفتن سن پیشگیری می‌کنند. یک یا دو مشت سبزیجات برگ سبز یکی از بهترین اسموتی‌ها را درست می‌دهند. اما بهتر است این اسموتی را برای میان وعده مصرف کنید تا احساس ضعف نکنید.

آیا رژیم اسموتی ۱۲ روزه برای کاهش وزن و لاغری مناسب است؟

اسموتی‌ها اغلب این ادعا را دارند که یک رژیم غذایی عالی برای سم‌زدایی از بدن هستند. اما زمانی که بحث سم‌زدایی از بدن مطرح می‌شود کارشناسان تغذیه بر این باورند که نه اسموتی و نه هیچ ماده غذایی دیگری به تنهایی راه‌حلی برای پاکسازی بدن و اندام‌هایی مثل کبد و کلیه‌ها نیست و این کار باید همراه با ورزش انجام شود.

از سوی دیگر هیچ شواهد علمی مبنی بر این‌که اسموتی یا هر ماده دیگری برای سلامت کلی بدن می‌تواند مثمرثمر باشد وجود ندارد. به نظر کارشناسان تغذیه بهتر است برای کاهش وزن و تناسب اندام به جای تمرکز بر رژیم غذایی و این‌که چه غذاهایی بهتر است بخشی از رژیم غذایی ما باشند بهتر است تمام رفتارهایی که سبب می‌شوند یک بدن سالم همراه با تناسب اندام داشته باشیم را در پیش بگیریم. برای رعایت رژیم لاغری اسموتی بهتر است در کنار نوشیدن اسموتی‌های سبز و میوه‌ای، یک رژیم غذایی متعادل، تحرک لازم و انجام حرکات ورزشی، خواب مناسب، ایجاد ارتباطات اجتماعی و مدیریت استرس را در پیش بگیرید.

در رژیم اسموتی ۱۲ روزه یک لیوان نوشیدنی می‌تواند جایگزین یک وعده غذایی باشد؟

قطعا پاسخ منفی است. به عقیده کارشناسان تغذیه برای یک وعده غذایی اصلی نمی‌توانید یک لیوان اسموتی سبز یا میوه‌ای بنوشید و ادعا کنید که یک وعده غذایی سالم داشته‌اید. اما اگر به اسموتی انواع آجیل و مغزها، کفیر ماست یا برخی پودرهای پروتئین مجاز و دانه‌هایی مثل چیا و کتان اضافه کنید می‌توانید یک وعده غذایی کامل و سالم داشته باشید. با این‌همه همان‌طور که گفتیم لازم نیست به خودتان عذاب دهید و از خوردن غذاهای سالم و آب‌پز (سرخ کردنی ممنوع است) محروم باشید.

به نظر کارشناسان تغذیه برای رژیم لاغری اسموتی یک تا دو قاشق غذاخوری چربی غیراشباع مثل کره نارگیل یا پسته و یا بادام زمینی همگی بدون شکر و نمک، یک فنجان میوه، یک یا دو مشت سبزیجات برگ سبز و یک فنجان پروتئین لازم است. این‌که چه مقدار اسموتی هم بخورید بستگی به مقدار دریافتی لازم برای شما دارد و این‌که در طول روز چه خورده‌اید و چه مقدار کالری دریافت کرده‌اید. برای مثال یک لیوان اسموتی برای صبحانه به عنوان یک وعده کامل برای صبحانه شامل مواد زیر است:

۱ فنجان زغال اخته یخ زده، ۱/۲ موز یخ زده، ۱/۲ فنجان گل کلم یخ زده، ۱ تا ۲ برگ کلم، ۱ تا ۲ فنجان شیر غیر لبنی بدون شکر مثل شیر بادام، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دانه‌های مخلوط (چیا، کنف، کتان)، ۱ اسکوپ پودر پروتئین و مقداری گرانولا.

سالم‌ترین نحوه خوردن نوشیدنی اسموتی در رژیم لاغری اسموتی چیست؟

زمانی که شما سبزیجات یا میوه‌ها را به شکل اصلی خودشان و قبل از پوره شدن می‌خورید بدن خودش کار شکستن مولکول‌های میوه و سبزیجات را انجام می‌دهد. به گفته کارشناسان تغذیه هضم غذا در اصل با فرایندن جویدن آغاز می‌شود و اسموتی‌ها فاقد این مرحله از خوردن غذا هستند. پس یک جای کار می‌لنگد و یک مرحله از هضم غذا را میکسر یا غذاساز پیشاپیش برای شما انجام داده است.

شاید به همین دلیل است که برخی افراد حتی بعد از خوردن یک اسموتی کامل از نظر تغذیه‌ای هنوز احساس می‌کنند گرسنه هستند. اسموتی‌ها ممکن است کالری بالایی داشته باشند اما به نسبت سایر مواد غذایی پرکالری خیلی زود به معده می‌رسد و به همین دلیل فرد به سرعت احساس گرسنگی می‌کند چون مغز به معده فرمان سیری نداده است و منتظر جویده شدن لقمه‌هاست. به همین دلیل است که کارشناسان تغذیه می‌گویند بهتر است یک لیوان اسموتی را به جای سر کشیدن با قاشق بخورید و کمی هم بجوید، درست مثل یک وعده غذایی کامل.

مزایای رژیم اسموتی

اسموتی‌ها یک راه سریع و نسبتاً ساده برای مصرف مواد غذایی سالم هستند. آن‌ها مزایای بیشتری نسبت به آبمیوه‌های خانگی دارند. یکی از این مزایا این است که اسموتی‌ها تمام فیبر موجود در گیاه را حفظ می‌کنند.

این برنامهٔ رژیمی غنی از فیبرهای رژیمی است که مزایای سلامتی زیادی مانند متعادل کردن قند خون و تنظیم سطوح کلسترول دارد.

پیروی از آن تقریباً آسان و تهیه وعده‌های غذایی در این رژیم سریع است. رژیم گیرندگان با پیروی از این رژیم احتمال کاهش وزن بیشتری دارند زیرا این رژیم کالری کمی دارد.

مضرات رژیم اسموتی

  • علاوه‌ بر هزینه‌بر بودن، بیشتر افراد ممکن است ندانند که چگونه برخی از مواد غذایی غیرمعمول را تهیه کنند و توانایی تبدیل این غذاها و اسموتی‌ها را به وعده‌های خوشمزه نداشته باشند.
  • در این رژیم مواد غذایی مورد نیاز بدن حذف شده‌اند، به همین دلیل برخی افراد ممکن است خستگی‌های مداوم و سردردهایی را در این رژیم تجربه کنند.
  • مصرف مقادیر نامحدود میوه‌ها و سبزیجات ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی (پایین بودن قند خون) مناسب نباشد در این رابطه، در مطلب “آیا قند موجود در میوه‌ها برای دیابتی‌ها مضر است؟” توضیح کامل داده‌ایم.
    .
  • این رژیم غذایی، یک رژیم گیاهی خام است که اگر به دقت برنامه‌ریزی نشده باشد، ممکن است در مواد مغذی مهمی مانند پروتئین، ویتامین B12، ویتامین D، آهن، روی و سلنیوم کمبود ایجاد کند.

نظر کارشناسان و متخصصان تغذیه درباره رژیم اسموتی

رژیم اسموتی یک رژیم کم کالری، بر پایهٔ مایعات است و خاصیت سم زدایی دارد. سوزان مور، سخنگوی انجمن تغذیه آمریکا هشدار می‌دهد که رژیم‌های غذایی سم‌زدا غیر ضروری هستند و حتی ممکن است خطرناک باشند.

پیروی کردن از رژیم‌های غذایی سم‌زدا که فاقد مواد غذایی جامد هستند، ممکن است کمبود ویتامین‌ها، اختلالات عضلانی و مشکلات قند خون را ایجاد کنند. متخصصان گوارش نیز معتقدند که بدن به خودی خود قادر به از بین بردن سموم است.

با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، هر رژیم غذایی، چه برای سلامتی و چه برای کاهش وزن، باید از لحاظ پزشکی و تغذیه‌ای ایمن باشد و توسط یک پزشک و یا متخصص تغذیه معتبر تأیید شود.

توصیه می‌شود از رژیم‌های غذایی که روی گروه‌های غذایی خاصی بیش از حد تمرکز دارند و گزینه‌های انتخاب غذا در آن‌ها محدود است، اجتناب شود.

هزینه‌ رژیم غذایی اسموتی

هرچند کتاب‌های رژیم اسموتی نسبتاً ارزان هستند، اما مخلوط کنندهٔ مناسب برای تهیه اسموتی گران است.

یک مخلوط کننده پرقدرت برای شکستن و پوره‌کردن میوه‌های حاوی فیبر و به خصوص سبزیجات ضروری است. چنین مخلوط کنی در سال ۲۰۱۰ از ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار قیمت داشت. فرض کنید امسال و با قیمت دلار در حال حاضر وضعیت آن چگونه است!

به علاوه، بعضی از مواد غذایی غیرمعمول مانند دانه‌های چیا و گردهٔ زنبورعسل باید از فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی تهیه شوند که می‌تواند هزینه را افزایش دهد.

اگر قصد پیروی از رژیم اسموتی را دارید…

اگر در مورد رژیم اسموتی نیز با وجود این کمبودهای ذکر شده، به هر دلیل اصرار بر پیروی از این رژیم دارید، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

1. سبزیجات سالم و توت‌ها را در اسموتی‌های خود بگنجانید

اسموتی‌هایی با مقدار زیاد سبزیجات سبز رنگ و میوه‌های کم‌کالری مثل توت‌ها تهیه کنید. توت‌ها به طور معمول قند و کالری کم‌تری نسبت به سایر میوه‌ها دارند. برای مثال، یک فنجان توت‌فرنگی خردشده یا یک کرن بری (زغال‌اخته) کامل، تقریباً ۵۰ کالری دارد، در حالی که یک فنجان آناناس ۸۴ کیلوکالری دارد.

توت‌ها هم‌چنین غنی از فیبر هستند. هر فنجان توت‌فرنگی ۱۳ درصد از فیبر روزانه را تأمین می‌کند. همچنین یک فنجان زغال‌اخته می‌تواند ۱۸ درصد از فیبر روزانه را فراهم کند.

حتی اگر هیچ تغییر دیگری در رژیم غذایی خود ندهیم، مصرف روزانه ۳۰ گرم فیبر برای کمک به کاهش وزن بسیار موثر است.

سبزیجات برگی مقدار کمی فیبر برای کاهش وزن عرضه می‌کنند. هر فنجان اسفناج و کلم به ترتیب ۲ و ۳ درصد از فیبر روزانه را تأمین می‌کنند. مهم‌تر از این، سبزیجات اسموتی شما را بزرگتر می‌کنند بدون این که کالری زیادی داشته باشند. یک فنجان سبزی حدوداً ۱۰ کالری دارد.

2. پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید

به اسموتی‌های خود پروتئین اضافه کنید تا بیشترین سود را از رژیم غذایی خود ببرید. پروتئین یک مادهٔ مغذی کلیدی برای کاهش وزن است. برای هضم پروتئین، نسبت به چربی و کربوهیدرات، نیاز به صرف انرژی بیشتری داریم. بدین معنا که ما کالری بیشتری برای شکستن آن مصرف می‌کنیم و بعد از خوردن مواد غذایی پروتئینی، رضایت غذایی برای جلوگیری از گرسنگی افزایش می‌یابد.

یک قسمت ۴ اونسی پنیر خامه‌ای ۱۳ گرم پروتئین به اسموتی شما اضافه می‌کند. یک تکهٔ ۳ اونسی توفوی ابریشمی ۴ گرم و یک ظرف ۶ اونسی ماست یونانی ۱۷ گرم پروتئین به اسموتی شما می‌بخشد.

سبزیجات برگی درون اسموتی نیز مقدار خیلی کمی پروتئین به نوشیدنی شما می‌افزاید. هر فنجان اسفناج یا کلم حدوداً حاوی ۱ گرم پروتئین است.

3. به اسموتی‌های خود طعم دهنده‌های کم کالری اضافه کنید

اسموتی‌های خود را ادویه دار کنید و با اضافه کردن چاشنی‌های کم کالری در اسموتی‌های خود تنوع ایجاد کنید. آن‌ها به نوشیدنی شما طعم می‌دهند، بنابراین شما نیازی به افزودنی‌های شیرین یا چرب پیدا نخواهید کرد.

مصرف شکلات خود را تنظیم و ثابت کنید، برای مثال یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو به اسموتی خود اضافه کنید. این مقدار فقط ۱۱ کیلو کالری دارد. کاکائو ۸ درصد از ارزش فیبر روزانه را فراهم کند، مقدار کمی از مواد معدنی مثل منگنز و مس را عرضه می‌کند و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید است.

اضافه کردن دارچین به اسموتی می‌تواند بدون افزودن کالری قابل توجه، طعم شیرین‌تری به اسموتی بدهد.

می‌توانید اسموتی خود را با فلفل قرمز ادویه‌دار کنید که به کاهش اشتها کمک می‌کند.

حالا که صحبت از دستور غذایی اسموتی شد، این ویدئوی جذاب و خوشمزه را با هم ببینیم.

4. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

هرچند اسموتی‌ها می‌توانند به شما در دریافت مواد مغذی بیشتر و پیروی از رژیم غذایی سالم‌تر کمک کنند، اما وعده‌های غذایی شما نباید به طور کامل با اسموتی جایگزین شوند.

طبق یافته‌های دانشگاه ویسکانسین، رژیم غذایی که به طور کامل بر پایه اسموتی‌ها به منظور حذف سایر غذاهای سالم باشد، به‌عنوان یک رژیم غذایی سالم محسوب نمی‌شود.

اگر چه از لحاظ تئوری نوشیدن اسموتی‌ها به عنوان هر وعده غذایی می‌تواند باعث کاهش وزن شود، اما زمانی که شما این رژیم را رها می‌کنید، چون این رژیم پایداری دائمی ندارد، احتمال بازگشت به عادات و رژیم غذایی قبلی بیشتر می‌شود.

به جای رژیم اسموتی، اسموتی را در رژیم متعادل خود بگنجانید

اگر برای صبحانه از خوردن اسموتی لذت می‌برید، به جای آن می‌توانید سالاد اسفناج با ماهی سالمون یا بوقلمون را امتحان کنید. برای ناهار هم ساندویچ گوجه و کاهو با نان کامل می‌تواند جایگزین مناسبی برای اسموتی باشد.

همچنین برای شام ماهی تون کباب‌شده با سبزی خردشده وعدهٔ مناسبی است. اگر می‌خواهید اسموتی را به طور کامل به جای ناهار مصرف کنید، سعی کنید صبحانهٔ کاملی میل کنید؛ مثل تخم مرغ با سبزیجات یا میوه با بلغور جو دوسر. برای شام یک وعدهٔ غذایی سالم معمول مثل مرغ سرخ شده مصرف کنید.

اگر فکر می‌کنید که برای کاهش‌وزن، بیش از حد به اسموتی وابسته هستید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید که می‌تواند به شما کمک کند، یک رژیم غذایی کاهش وزن، مناسب سلیقه‌تان داشته باشید.

محبوب‌ترین اسموتی‌ها

در انتها، ۹ مدل از معمول‌ترین و محبوب‌ترین اسموتی‌هایی که در این رژیم نیز مصرف می‌شوند، برایتان آورده‌ایم.

یکی از مزایای این اسموتی‌ها،تنوعی است که به رژیم شما می‌بخشد و رژیم را از یکنواختی درمی‌آورد.

1. اسموتی میوه با افزودنی جو دو سر

شما با این اسموتی که حاوی توت‌فرنگی، موز همراه با مقداری جو دوسر می‌باشد، سریع‌تر احساس سیری می‌کنید.

2. اسموتی انبه و ماست

با مصرف این اسموتی شیرین حاوی تکه‌های منجمد انبه، وقت صبحگاهی با ارزش خود را برای پخت و پز از دست نمی‌دهید.

3. اسموتی اسفناج، هلو و زنجبیل

اسفناج علاوه بر بخشیدن رنگ سبز به این ترکیب، این اسموتی را از مواد مغذی غنی می‌کند.

4. اسموتی بلوبری گرمسیری

افزودن پرتقال تازه و آناناس خرد شده طعم بهتری به این اسموتی می‌بخشد.

5. اسموتی جو دوسر

یک صبحانهٔ محبوب؛ این اسموتی با تمشک یخ‌زده، موز و جو دو سر به عنوان یک غذای سریع و آسان، بدون نیاز به پخت تهیه می‌شود.

6. اسموتی توت فرنگی، انبه و ماست

۴ عنصر آب سیب، ماست کم‌چرب، توت‌فرنگی منجمد و تکه‌های انبه، تمام آنچه که شما برای تهیهٔ این اسموتی نیاز دارید.

7. اسموتی میوه

این اسموتی دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و سرشار از ویتامین C است و به طور کامل از میوه‌های تازه و یخ‌زده درست شده است؛ هیچ مادهٔ اضافی لازم نیست.

8. اسموتی ماست و پسته

این اسموتی غالباً از ماست تشکیل شده که پسته و زنجبیل در طعم‌دارکردن آن نقش ویژه‌ای دارند.

9. اسموتی زمستانه

این اسموتی با آبمیوه و موز پر می‌شود و برای صبحانه مناسب است، اگرچه بیشتر به عنوان دسر مصرف می‌شود.



Source link