عوامل افزایش فشار خون و درمان آن


یکی از مهم‌ترین بیماری‌های زمینه‌ای که ابتلا به آن باعث به‌ وجود آمدن بیماری‌های مختلف می‌شود، فشار خون است. امروزه به دلیل سبک زندگی نامناسب و تغذیه‌ی غلط موارد ابتلا به این بیماری خطرناک بسیار زیاد شده است. جالب است بدانید نه تنها بالا بودن فشار خون بسیار خطرناک است بلکه پایین بودن فشار خون نیز مشکلات زیادی را به همراه دارد. در ادامه‌ی این مقاله از سایت سلامت اول قصد داریم ۸ عامل افزایش فشار خون، همچنین راه‌های درمان و کاهش فشار خون را به شما عزیزان بگوییم.

فشار خون چیست؟

قلب وظیفه پمپاژ خون را در بدن دارد. این خون از طریق رگ‌ها به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسد. در این بین به میزان فشاری که خون به دیواره‌ی رگ‌ها می‌آورد فشار خون گفته می‌شود. افزایش این فشار بسیار خطرناک است زیرا موجب آن می‌شود که قلب دچار سختی بیشتری شود و در اغلب موارد اگر درمان نشود به نارسایی‌های قلبی ختم می‌شود.

درمان و کاهش فشار خون

بیشتر بخوانید:دستورالعمل ها و درمان فشار خون در سالمندان

درمان فشار خون بالا

فشار خون ممکن است دلایل مختلفی داشنه باشد که متاسفانه شناسایی این دلایل آسان نبوده و ممکن است بروز آن سال‌ها طول بکشد. به طور کلی می‌توان فشار خون بالا یا پرفشاری خون را به دو نوع تقسیم کرد، این دو نوع عبارتند از فشار خون اولیه و فشار خون ثانویه. در فشار خون ثانویه دلیل به‌وجود آمدن فشار خون، یک علت اولیه می‌باشد. یعنی بیمار به دلیل یک مشکل اولیه مانند نارسایی کلیه، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات تیروئیدی، بیماری‌های مادرزادی و … دچار این بیماری خطرناک شده باشد.

برای درمان این نوع فشار خون، باید دلیل اولیه ابتلا به این بیماری تشخیص داده شود‌. در بیشتر بیمارانی که از فشار خون بالا نوع ثانویه رنج می‌برند، درمان مشکل اولیه باعث درمان بیماری فشار خون خواهد شد. فشار خون اولیه یا همان پرفشاری خون نوع دیگر و رایج‌تر این بیماری مزمن است که امروزه بزرگسالان زیادی را درگیر کرده است. به طوری که از هر چهار نفر یک نفر درگیر این بیماری است.

همان طور که پیشتر گفتیم، ابتلا به فشار خون فقط یک دلیل ندارد و بر اثر دلایل مختلفی ممکن است به وجود بیاید. یکی از فاکتورهای مهم که باعث خطرناک شدن این بیماری می‌شود این است که می‌تواند تا سال‌ها مخفی بماند.

علت بالا رفتن فشار خون

سوالی که ممکن است همین الان ذهن شما را مشغول کند، این باشد که چه عامل یا عواملی می‌توانند باعث ابتلا به فشار بالا یا اصطلاحا پرفشاری شوند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که عواملی همچون ژن، محیط زندگی، تغذیه نامناسب، استرس و اضطراب بالا، چاقی، عدم تحرک، مصرف الکل و سیگار، اعتیاد و … از مهم‌ترین مواردی هستند که باعث ایجاد فشار خون در افراد می‌شوند. اگر مبتلا به فشار خون هستید و به دنبال راهی برای درمان آن می‌باشید، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که این عوامل را کنترل کنید.

عوارض مربوط به فشار خون فقط به خاطر افزایش فشار خون یا پرفشاری نیست، بلکه برعکس آن نیز مشکلات  زیادی را ممکن است برای فرد مبتلا به وجود بیاورد. فشار خون پایین‌تر از فشار خون نرمال نیز باعث اختلال در اندام‌ها و مغز شده و عوارضی همچون سرگیجه و غش را به دنبال دارد. در ادامه به بررسی درمان فشار خون پایین می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:آیا فشار خون بالا با اختلال بینایی ارتباط دارد ؟

درمان فشار خون پایین

در پزشکی فشار خون 120 روی 80 به عنوان بهترین فشار خون برای افراد بزرگسال در نظر گرفته می‌شود. فشار خون پایین‌تر یا بالاتر از این مقدار نیازمند توجه و مراقبت بیشتری است تا فرد مبتلا به عوارض خطرناک آن دچار نشود. فشار خون پایین‌تر از فشارخون نرمال که به آن افت فشار نیز گفته می شود، با توجه به شرایط مختلف می‌تواند تغییر کند. به طور کلی عواملی همچون سن، وضعیت سلامت فرد، بارداری و میزان فعالیت بدنی شخص از جمله مواردی هستند که برای بررسی فشار خون باید در نظر گرفته شوند.

سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، خستگی، اختلال در بینایی، غش کردن و عدم تمرکز از جمله عوارض ناشی از افت فشار در افراد می‌باشند. همچنین در صورتی که شخصی به طور ناگهانی دچار افت فشار خون شود، رنگ پریدگی، تنفس کم عمق و سریع، تعریق سرد و نبض ضعیف ولی تندی را تجربه خواهد کرد. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که فشار خون پایین نیز مانند پرفشاری ممکن است عوارض خطرناکی را به وجود بیاورد. حمله قلبی، سکته، شوک و همچنین آسیب به کلیه‌ها از خطرناک‌ترین عوارض احتمالی ناشی از افت فشار خون می‌باشند.

طبق مطالبی که تا اینجا در مورد افت فشار و بالا بودن فشار خون گفتیم، اهمیت کنترل و درمان این مشکلات در فشار خون روشن می‌شود. در ادامه روش‌هایی برای درمان فشار خون در منزل را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا با امکانات در دسترس در منزل فورا فشار خون خود یا عزیزان‌تان را پایین بیاورید یا در صورت افت فشار خون، آن را افزایش دهید.

درمان و کاهش فشار خون

درمان فشار خون در منزل

اگر فشار خون بالایی دارید و یا به تازگی متوجه داشتن پرفشاری خون خود شده‌اید، باید بدانید که وقت آن رسیده که کمی سبک زندگی خود را تغییر دهید. در ادامه مهم‌ترین راهکارهای خانگی و ساده که به شما کمک می‌کند تا به مرور فشار خون خود را به نرمال نزدیک کنید را بیان می‌کنیم:

انجام فعالیت بدنی روزانه منظم

حذف مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسترول و چربی‌های اشباع شده

ترک مصرف سیگار و دخانیات

افزایش مصرف غذاهای حاوی پتاسیم همچون سیب زمینی، حبوبات، آجیل، کلم پیچ، اسفناج، آووکادو، موز، خربزه، ماهی تن و سالمون

کنترل استرس و اضطراب با انجام ورزش‌هایی همچون یوگا و انجام مراقبه یا مراجعه به روان‌پزشک باعث درمان فشار خون عصبی خواهد شد.

درمان فشار خون با عرقیات سنتی همچون ترکیب عرق دارچین و عرق گیاه کاسنی به نسبت مساوی و مصرف این ترکیب دو مرتبه در روز به مدت دو تا چهار ماه تا رسیدن فشار خون به اندازه نرمال

اگر افت فشار را به دفعات زیاد تجربه می‌کنید، موارد زیر را انجام دهید:

مصرف مایعات بیشتر

افزایش مصرف نمک در وعده‌های غذایی

افزایش مصرف کافئین

افزایش تعداد میان وعده در روز



Source link