شکستن قولنج انگشتان دست ضرر دارد؟


شکستن قولنج انگشتان دست برای بسیاری به یک عادت روزمره و معمول تبدیل شده است. در اکثر موارد افراد در موقعیت های استرس‌زا یا عصبی، این کار را برای حفظ کنترل و آرامش خود انجام می دهند. برخی دیگر نیز این کار را انجام می دهند تا در مفاصل خود احساس آزادی و رفع خستگی کنند. معمولا هر دو گروه به عواقب احتمالی کار خود فکر نمی کنند. علیرغم این واقعیت که این یک عمل به طور فزاینده ای در سطح جامعه رایج است، بسیاری از مردم از شکستن قولنج انگشتان دست خود احساس بدی پیدا می کنند و نمی دانند انجام این کار برایشان مفید است یا مضر. در مقاله پیش رو، گومگ را همراهی کنید تا به بررسی این موضوع به صورت مختصر و کوتاه بپردازیم.


آنچه در ادامه می خوانید:


آیا شکستن قولنج انگشتان دست ضرر دارد؟

علت وجود قولنج انگشتان دست چیست؟

تمام مفاصل بدن انسان توسط نوعی کپسول که حاوی مایع سینوویال و گازهای مختلف است به هم متصل می شوند. این کپسول وظیفه روان سازی تمام مفاصل را بر عهده دارد و به آن ها اجازه می دهد تا تمام حرکات را به صورت طبیعی انجام دهند. همچنین از تولید اصطکاک و سایش استخوان ها روی یکدیگر جلوگیری می کند.

زمانی که احساس می کنید انگشتانتان قولنج کرده اند، در واقع میزان حباب های گازی درون کپسول های مفاصل افزایش یافته است. به همین علت است که با فشردن انگشتان خود، این کیسه های گاز را منفجر می کنید و آن صدای خاص شکستن قولنج ایجاد می شود.

البته لازم است بدانید که این گازها به مدت چند دقیقه ناپدید می شوند و مجددا به مفاصل بر می گردند. در واقع به همین دلیل است که معمولا در فاصله کوتاهی بعد از شکستن قولنج، مجددا احساس می کنید انگشتانتان نیاز به انجام این کار دارند.

همچنین بخوانید:

گرفتگی عضلات پا؛ علت، درمان و پیشگیری

آیا شکستن قولنج انگشتان دست ضرر دارد؟

شکستن قولنج انگشتان دست مضر است یا خیر؟

آیا شکستن قولنج انگشتان دست خوب است؟ پاسخ منفی است، اگر به طور مکرر انجام شود خوب نیست. فشار دادن انگشتان می تواند با اثرات منفی مختلفی مانند ساییدگی مفاصل و آسیب به ساختار تاندون ها و رباط ها همراه باشد. به همین دلیل، انجام مکرر این عمل می تواند برای مفاصل مضر باشد.

البته در برخی موارد اگر قولنج انگشتان دست و سایر قسمت‌های بدن شکسته شود، می‌تواند خوب باشد.

شما می توانید برای یادگیری نحوه انجام صحیح شکستن قولنج به یک متخصص مراجعه کنید. متخصصان می توانند روش هایی را به شما بیاموزند تا بتوانید بدون ایجاد خطر، قولنج خود را بشکنید. علاوه بر این، متخصصان اطلاعات کافی برای تشخیص وجود التهاب در قسمت هایی از بدن که گرفتگی آن ها با شکستن قولنج از بین نمی رود را دارند و می توانند در از بین بردن آن ها به شما کمک کنند. به همین علت است که نباید به طور مکرر این عمل را انجام دهید و اگر احساس می کنید دائما به آن نیاز دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا در آینده دچار مشکلات مفصلی نشوید.

بیشتر بخوانید:

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

آیا شکستن قولنج انگشتان دست ضرر دارد؟

آیا شکستن قولنج باعث آرتروز می شود؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد شکستن قولنج انگشتان باعث آرتروز می شود. در واقع خطر این کار برای ابتلا به آرتروز بسیار پایین است، اما می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری مانند آسیب دیدگی ساختار رباط ها و تاندون ها یا ساییدگی و پارگی جدی در مفاصل شود. در هر صورت، اگر برای احساس رضایت یا حفظ آرامش، نیاز به شکستن قولنج انگشتان خود دارید، احتمالا مشکل شما ریشه در گذشته دارد که می توانید با مراجعه به متخصص آن را کاهش دهید یا درمان کنید.

همانطور که توضیح دادیم، شکستن قولنج انگشتان بد است، زیرا یکی دیگر از دلایل انجام آن این است که در زمان مواجه شدن با استرس و اضطراب یا عصبی شدن آن را انجام می دهیم. اگر شما هم چنین مشکلی دارید، باید برای رفع عوامل استرس زا تلاش کنید و یاد بگیرید چگونه اضطراب و مشکلات عصبی خود را مدیریت کنید.

برای به دست گرفتن کنترل در موقعیت های عصبی یا استرسی و جلوگیری از اعتیاد به شکستن قولنج انگشتان، می توانید به انواع دیگر آرامش دهنده سالم متوسل شوید. مثلا ما در مطلب با بکارگیری این روش های ساده استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید توضیح داده ایم که چگونه می توانید با انجام کارهای بسیار ساده ای، استرس خود را کاهش دهید. عادت به شکستن قولنج انگشتان خود را کنار بگذارید تا در دراز مدت سلامت مفاصل، رباط ها و تاندون های خود را در معرض خطر قرار ندهید!



Source link