علائم و روش‌های درمان پیرگوشی در سالمندان


یکی از مشکلات و عوارضی که در میان سالمندان رواج دارد، پیرگوشی سالمند است. ریسک بروز اختلالات شنوایی با بالا رفتن سن، افزایش پیدا کرده و باید به موقع مورد توجه و رسیدگی پزشکی قرار بگیرند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به علائم پیر گوشی در سالمندان بیندازیم و درمان پیر گوشی در سالمند را مرور کنیم.

از آنجایی که چنین موضوعی، برای هر خانواده‌ای در یک دوره زمانی اهمیت پیدا خواهد کرد، توصیه می‌کنیم که حتما تا انتهای این مطلب از مرکز خدمات پرستاری سلامت اول با ما همراه باشید تا ببینیم پیر گوشی در سالمندان چیست؟ و روش‌های درمان پیرگوشی در سالمندان کدامند.

پیر گوشی در سالمندان چیست؟

کم شنوایی یا پیر گوشی در سالمندان، به کاهش تدریجی یا ناگهانی توانایی فرد در شنیدن صداها اشاره دارد. این یک بیماری شایع مرتبط با سن است که بسیاری از افراد مسن را درگیر می‌کند؛ البته غالبا امکان بهبود پیر گوشی در سالمندان نیز وجود دارد.

پیر.گوشی.سالمندان
پیر گوشی در سالمندان، به کاهش تدریجی یا ناگهانی توانایی فرد در شنیدن صداها اشاره دارد.

با افزایش سن، سلول‌های حسی گوش داخلی ممکن است از بین بروند و در نتیجه، توانایی شنوایی کاهش می‌یابد. این نوع کم شنوایی که با عنوان پری‌بوکوسیس شناخته می‌شود، بر صداهای با فرکانس بالا تأثیر می‌گذارد و می‌تواند درک مکالمات یا شنیدن واضح صداهای خاص را دشوار کند.

از دست دادن شنوایی در سالمندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله قرار گرفتن در معرض صداهای بلند در طول زندگی فرد، عوامل ژنتیکی، برخی شرایط پزشکی (مانند دیابت یا بیماری قلبی عروقی)، داروهای اتوتوکسیک و عفونت‌های مکرر گوش.

پیشنهاد مقاله: روش های جلوگیری از برونشیت حاد در سالمندان

برای افرادی که کم شنوایی را تجربه می‌کنند، مهم است که با یک پزشک متخصص مشورت کنند تا وضعیت شنوایی آن‌ها ارزیابی شده و بتوانند گزینه‌های درمانی مناسب را دریافت کنند. بسته به شدت و علت اصلی کاهش شنوایی، فرایند بهبود پیر گوشی در سالمندان ممکن است شامل سمعک، کاشت حلزون یا سایر مداخلات باشد.

پیر گوشی در سالمندان چه علائمی دارد؟

پاسخ این سوال که پیر گوشی در سالمندان چیست؟ را بیان کردیم، حال، در اینجا نگاهی به تعدادی از مهم‌ترین علائم پیر گوشی در سالمندان خواهیم داشت:

  • مشکل در درک مکالمات به ویژه در محیط‌های پر سر و صدا
  • نیاز به تکرار حرف‌های دیگران به منظور شنیدن و درک آن چه که می‌گویند
  • نیاز به زیاد کردن صدای دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون یا رادیو برای شنیدن اصوات
  • سوء تعبیر یا درک نادرست کلمات یا عبارات در مکالمات
  • کناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی یا دوری کردن از موقعیت‌هایی که گوش دادن و ارتباط کلامی در آن ضروری است.
  • تقلا برای شنیدن صداهای با فرکانس بالا مانند صدای جیرجیر پرندگان یا زنگ در
  • احساس کردن صدای وزوز یا خش خش در گوش
  • احساس خستگی پس از شرکت در مکالمات یا گوش دادن به مدت طولانی به هر چیز
  • مشکل در شنیدن و درک گفتار از طریق تماس تلفنی
  • تغییر در الگوهای گفتار مانند بلندتر یا نامشخص صحبت کردن

به این نکته توجه داشته باشید که این علائم ممکن است بسته به شدت و نوع کم شنوایی یا پیر گوشی در فرد سالمند، متفاوت باشند. به همان تناسب نیز درمان پیرگوشی در سالمندان مشخص می‌شود.

درمان پیرگوشی در سالمندان چگونه انجام می‌شود؟

گزینه‌های درمان پیر گوشی در سالمند ، به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. در اینجا چند رویکرد رایج برای بهبود پیر گوشی سالمندان را دنبال خواهیم کرد:

  1. استفاده از سمعک برای درمان و بهبود پیرگوشی در سالمندان
  2. کاشت حلزون شنوایی برای درمان پیر گوشی سالمند
  3. آموزش لب خوانی و زبان اشاره
  4. استفاده از دستگاه‌های شنیداری کمکی

در ادامه با توضیح کامل‌تری از این مقاله در ارتباط باشید.

پیشنهاد مقاله: زمان مناسب برای شستشوی گوش

1. استفاده از سمعک برای درمان و بهبود پیرگوشی در سالمندان

سمعک‌ها، وسایل الکترونیکی کوچکی هستند که دریافت صدا را تقویت کرده و شنیدن را برای فرد سالمند، راحت‌تر می‌کنند. می‌توان سمعک را برای مطابقت با نیازهای شنوایی فرد سالمند، سفارشی‌سازی کرد و پس از آن، نصب و تنظیم و همینطور نگهداری مناسب از سمعک، نیاز خواهد بود.

2. کاشت حلزون شنوایی برای درمان پیر گوشی سالمند

کاشت حلزون، یک روش جراحی است که مستقیما عصب شنوایی را تحریک می‌کند. معمولا از کاشت حلزون برای آن‌هایی که به کم شنوایی و پیرگوشی شدید تا عمیق مبتلا هستند و سمعک برای رفع و بهبود شرایط کافی نیست، استفاده می‌شود.

3. آموزش لب خوانی و زبان اشاره

زبان اشاره می‌تواند ابزار ارتباطی ارزشمندی برای سالمندانی باشد که قدرت شنوایی خود را به دلیل پیر گوشی از دست داده‌اند. البته برای استفاده از این روش، باید آموزش لب خوانی به سالمند داده شود.

4. استفاده از دستگاه‌های شنیداری کمکی

این دستگاه‌ها شامل تقویت‌کننده‌ها، سیستم‌های هشدار و تله‌کویل‌ها هستند که می‌توانند همراه با سمعک برای افزایش کیفیت صدا و بهبود ارتباطات در محیط‌های مختلف مانند تلفنی صحبت کردن، تماشای تلویزیون یا در مکان‌های عمومی استفاده شوند.

پیر.گوشی.در.سالمند
از دست دادن قدرت شنوایی، ممکن است در هر سنی رخ دهد.

مهم است که برای ارزیابی جامع و توصیه‌های درمانی شخصی، با یک متخصص شنوایی مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند نیازها و توانایی‌های خاص فرد سالمند را ارزیابی کرده و مناسب‌ترین گزینه را توصیه کنند.

پیرگوشی از چه سنی شروع می‌شود؟

به طور کلی از دست دادن قدرت شنوایی، ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما به طور خاص پیرگوشی معمولا در سنین بالای 65 سال خودش را نشان می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید جهت اعزام پرستار سالمند با ما در ارتباط باشید.

پیشنهاد مقاله: بیماری گوش شناگر چیست و روشهای پیشگیری و درمان این بیماری چگونه است؟

پیرگوشی سالمندان را به موقع تشخیص دهید

در این مطلب به این سوال که پیر گوشی در سالمندان چیست؟ پاسخ دادیم و علائم این عارضه را بیان کردیم. اگر سالمندی در نزدیکی شما زندگی می‌کند و علائمی که بالاتر گفتیم را در او مشاهده می‌کنید، حتما موضوع را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید. پزشک، با توجه به میزان پیر گوشی و مشکلات شنوایی، یکی از روش‌های درمانی بالا را تجویز خواهد کرد. درست است که درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد، اما با اقدام به موقع، می‌توان از شدت گرفتن پیرگوشی جلوگیری و مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرد.


سوالات متداول

آیا بهبود پیر گوشی در سالمندان ممکن است؟

اگر چه درمان قطعی پیر گوشی در سالمندان وجود ندارد، اما با استفاده از وسایل کمکی یا جراحی، می‌توان شنوایی را تا حدود زیادی بهبود بخشید.

درمان‌های رایج پیرگوشی کدامند؟

دو درمان رایج برای پیر گوشی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از سمعک بوده و دیگری کاشت حلزون است.

بهترین روش جلوگیری از پیر گوشی در سالمند چیست؟

تشخیص به موقع و چکاپ‌های دوره‌ای سالمند نزد پزشک گوش و حلق و بینی، به جلوگیری از این عارضه کمک زیادی خواهد کرد.

درمان پیرگوشی در طب سنتی چیست؟

مصرف جینکو، به عنوان یک داروی گیاهی، برای تقویت گردش خون در نواحی نزدیک به گوش، درمان وزوز گوش و جلوگیری از پیرگوشی، توصیه شده است.

چه ویتامینی برای پیرگوشی سالمند مناسب است؟

اگر چه هیچ ویتامینی‌ به صورت مستقیم در جلوگیری و درمان پیر گوشی موثر نیست، اما ویتامین‌های گروه B می‌توانند به طور کلی روند پیری در تمامی اعضای بدن را به تعویق بیندازند.

آیا امکان بروز پیر گوشی در جوانی وجود دارد؟

امکان بروز اختلالات شنوایی در هر سنی وجود دارد، اما دیگر نمی‌توان در چنین سنی نام آن را پیر گوشی گذاشت.



Source link