علم ورزش | راهنمای مبتدی برای کیک بوکسینگ


یکی از مزیت‌های بزرگ رفتن به باشگاه، از بین‌بردن استرسی است که در روز ممکن است تجربه کرده باشید. خواه این استرس به خاطر سیاست اداری محل کارتان باشد یا یک نشتی آزاردهنده در سقف، ورزش می‌تواند شما را از آن منحرف کرده و تسکین بخشد و به تمرکز دوباره‌تان کمک کند. گاهی اوقات تغییر جریان معمول یوگا یا مسیر دویدنتان می‌تواند مفید باشد، اما در دیگر اوقات یک قالب کاملاً جدید از تمرینات دقیقاً همان چیزی است که برای از بین‌بردن استرسی که دارید نیاز دارید. در حالیکه کیک بوکسینگ مانند پیلاتس یا دیگر نوع ورزش‌ها رایج نیست، اما یک ورزش سرگرم‌کننده بوده که می‌تواند هیجان را به جلسات تمرینی‌تان اضافه کند – از بین‌بردن استرس روزانه با کوبیدن مشت به کیسه بوکس یکی از سالم‌ترین روش‌ها برای کاهش استرس روزانه است. شاید حتی آنقدر آن را دوست داشته باشید که بعداً بخواهید این تمرین را در روتین معمول خود بگنجانید.

تاریخچه کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ یک هنر رزمی تمام تماس است که در تایلند به شکل اولیه به نام موی تای سرچشمه گرفته است. موی تای برای دفاع شخصی توسعه یافت اما وقتی که جنگ غیرمسلح دیگر مفید نبود به یک ورزش تبدیل شد. کیک بوکسینگ با ترکیبی از موی تای و الهام از سایر هنرهای رزمی به وجود آمد.

بعد از مدتی، این ورزش تبدیل به یک ورزش تمام تماس با راندهای زمان‌دار شد و در نهایت به رینگ بوکس هدایت شد. بعد از این اسم کیک بوکسینگ بر زبان‌ها افتاد.

اگر به کیک بوکسینگ علاقه دارید، شما نها نیستید. به لطف ویدئوهای تمرینی پرفروش تا بو (Tae Bo)، کیک بوکسینگ در دهه 1990 و اویل 2000 میلادی در محافل آمادگی جسمانی رایج شد. در نهایت به عنوان کیک بوکسینگ کاردیو شناخته شد. بسیاری از مربیان دیگر، ویدئوها و کلاس‌هایی براساس کیک بوکسینگ کاردیو ایجاد کردند. نه تنها آن، بلکه دیگر انواع هنرهای رزمی و تمرینات بوکس نیز در مراکز گروه‌های آمادگی جسکمانی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفتند.

ورزش‌کردن می‌تواند به بهبود سطوح انرژی کمک کند، فشار خونتان را کنترل کند و به خواب بهتر کمک کند. فواید زیادی برای ورزش وجود دارد – کیک بوکسینگ نیز به نوبه خود فواید مخصوص به خود را دارد.

فواید جسمانی

کیک بوکسینگ می‌تواند عضلات زیادی را هدف قرار دهد، اگرچه این امر تا اندازه ای به نوع کیک بوکسینگی که انجام می‌دهید بستگی دارد. کیک بوکسینگ کاردیو بیشتر روی کاردیو متمرکز است و روی عضلات شکمی تمرکز دارد. کیک بوکسینگ منظم یک هنر رزمی است و می‌تواند همه عضلات را در بدنتان هدف قرار دهد. معمولاً، کیک بوکسینگ بیشتر قدرت بالاتنه را هدف قرار می‌دهد.

کیک بوکسینگ می‌تواند قدرت بالاتنه را بهبود بخشد و توان هوازی، آمادگی بی‌هوازی، انعطاف‌پذیری، سرعت و چابکی را نیز بهبود بخشد.

فواید روزانه

به دلیل مقدار کاردیوی درگیر در کیک بوکسینگ، این ورزش یک روش عالی برای بهبود سلامتی قلبی-عروقی است. سلامتی قلبی-عروقی شما به قلب و رگ‌های خونی‌تان مرتبط است. داشتن یک قلب سالم می‌تواند به کاهش بیماری قلبی و دیگر مشکلات قلبی کمک کند.

کیک بوکسینگ همچنین به شما کمک می‌کند تا روی هماهنگی و تعادلتان کار کنید. کیک بوکسینگ نیازمند هماهنگی دست-چشم، آگاهی فضایی و واکنش سریع است. کار مداوم برای بهبود این نواحی می‌تواند به شما در زندگی روزانه نیز کمک کند.

تامی دیبرناردو مربی و فایتر درباره کیک بوکسینگ می‌گوید که”: کیک بوکسینگ انواع حرکات در صفحات مختلف حرکتی را برای حرکات ضروری روزانه ترکیب می‌کند.

چطور کیک بوکسینگ را شروع کنیم

کیک بوکسینگ یک ورزش تمام تماس (full-contact) است که نیازمند تمرینات متمرکز کل بدن است. اگر به کیک بوکسینگ علاقه دارید، می‌توانید با روش‌های زیر برای شروع آن اقدام کنید.

انتخاب یک مربی و سبک

کوری نلسون مربی شخصی توصیه می‌کند که اگر مبتدی هستید، همراه با یک کلاس آمادگی جسمانی کیک بوکسینگ بدون تماس (هیچ تماسی با سایر افراد انجام نمی‌گیرد. یعنی بدون مبارزه است) را شروع کنید. این نوع تمرین در بیشتر باشگاه‌های ورزشی ارائه می‌شود. کیک بوکسینگ کاردیو می‌تواند یک روش غیر ترسناک برای شروع تمرینات کیک بوکسینگ باشد و آمادگی جسمانی گروهی در مقایسه با یک مربی شخصی، به صرفه‌تر و در دسترس‌تر است.

اگر در کیک بوکسینگ کمی تجربه دارید یا نوع تماس آن را ترجیح می‌دهید، کیک بوکسینگ رقابتی در کلاس‌های کوچک‌تر توصیه می‌شود. اگر در نهایت یک تصمیم جدی درباره کیک بوکسینگ گرفته‌اید، شما می‌توانید دنبال یک مربی شخصی باشید تا در کنار مسابقات با شما کار کند.

مهم نیست چه نوع مربی و کلاسی را انتخاب می‌کنید، شما باید با مربی‌تان درباره سطح آمادگی جسمانی و سلامتی کلی‌تان مشورت کنید. اطمینان حاصل کنید که هر گونه عوارض یا آسیبی را که باید از آن‌ها آگاه بود با وی به اشتراک می‌گذارید.

خرید وسایل مناسب کیک بوکسینگ

طبق نظر دیبرناردو، بیشتر باشگاه‌ها نیاز دارند تا باند بوکس و دستکش بوکس داشته باشید. این دستکش‌ها به منظور محافظت شما از مصدومیت هستند. البته، شما باید یک بطری بزرگ آب هم تهیه کنید. اینها الزامات اساسی هستند، اگرچه شما همیشه باید با مربی‌تان برای بررسی هر گونه نیازمندی برای وسایل موردنیاز مشورت کنید.

نلسون می‌گوید که برای شروع این رشته به یک کفش چسبنده و در صورت داشتن موهای بلند به یک گیره مو نیاز خواهید داشت. وسایل‌ ایمنی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دستکش‌ بوکس
  • سرپوش بوکس
  • محافظ لثه یا دهان
  • محافظ ساق

هر لباسی که می‌پوشید باید راحت باشد اما نه خیلی گشاد یا حساس که به هر چیزی گیر کند. همچنین، مطمئن شوید که قبل از تمرین هر گونه جواهری را بیرون می‌آورید – چون می‌تواند باعث مصدومیت شده یا به وسایل دیگر گیر کند.

کیک بوکسینگ و فواید ذهنی

کیک بوکسینگ معمولاً در یک محیط با فشار بالا انجام می‌شود و باید با انگیزه و اراده قوی باشید. شکست برای هیچ کس راحت نیست، و به عنوان یک کیک بوکسر، شما نمی‌توانید هر مسابقه‌ای را برنده شوید. بسیاری از کیک بوکسرها باید روی اعتمادبنفس‌شان کار کنند تا بتوانند ماهیت رقابتی مسابقات کیک بوکسینگ را تحمل کنند.

کیک بوکسینگ یک نبرد دائمی بین مغز و بدن برای فشارآوردن به خودتان برای بهتر عمل‌کردن است بنابراین داشتن طرز فکر مناسب ضروری است. به صورت منظمی، آمادگی جسمانی‌تان را بهبود بخشید، زیاد به باخت‌هایتان سخت نگیرید و مطمئن شوید که بهبودی از هر مصدومیتی که با آن روبرو می‌شوید را اولویت قرار خواهید داد.

جمع‌بندی

کیک بوکسینگ یک روش هیجان‌انگیز برای تغییر روتین و داشتن یک تمرین عالی است. شاید آنقدر از آن خوشتان بیاید که این ورزش تبدیل به یک بخش منظمی از روتین‌تان شود. مهم نیست که چقدر خودتان را در محیط کیک بوکسینگ ببینید، حفظ یک ذهنیت سالم و تکنیک‌های ایمنی مناسب حیاتی است.




Source link