علم ورزش | معرفی انواع کیف پول ارز دیجیتال [لیست کیف پول ها]


یکی از اولین گام‌ها در شروع سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال  انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب برای ذخیره و نگهداری رمزارزها است. پس از شناخت بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی برای خرید و فروش ارزها، باید جایی امن برای ذخیره بلند مدت ارزهایی که می‌خواهیم بلند مدت‌تر آن‌ها را نگهداری کنیم پیدا کنیم.

در این مقاله با انواع کیف پول های ارز دیجیتال آشنا می‌شویم. تلاش می‌کنیم از هر نوع، بهترین کیف پول‌های موجود برای ذخیره بیت‌کوین، اتریوم، تتر و دیگر ارزهایتان را به شما معرفی کنیم تا با خیالی راحت به معاملات خود بپردازید و از محل نگهداری رمزارزهای خود مطمئن باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا کیف پول بلاک‌چینی به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های رمزارزی خود را در آن نگهداری و مدیریت کنند و یا با آن معامله انجام دهند. به‌علاوه، این کیف پول‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که با DeFi (امکانات مالی غیرمتمرکز) و  NFTها (توکن‌های غیرمثلی) تعامل و تراکنش داشته باشند.

کارکرد اصلی کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کلید خصوصی  (Private Key)شماست که برای انجام تراکنش‌ها بر روی شبکه بلاک‌چین ضروری است.

لازم به ذکر است که ارز دیجیتال شما در واقع هرگز روی خود کیف پول ذخیره نمی‌شود، بلکه روی بلاک‌چین (مثلاً بلاک‌چین بیت‌کوین یا اتریوم) ذخیره می‌شود. کار کلید خصوصی که در کیف پول نگهداری می‌شود ای است که آدرس بلاک‌چین شما را باز (رمزگشایی) کند. این آدرس جایی است که رمزارز شما در آن ذخیره شده است.

انواع کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال را معمولاً بر اساس معیارهای مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. یکی از این معیارها فیزیکی یا مجازی بودن کیف پول ارز دیجیتال است. معیار دیگر متصل بودن یا نبودن به اینترنت است. معیار سوم برای دسته‌بندی کیف پول‌ها حضانتی یا غیرحضانتی بودن کیف پول است.

ابتدا به دسته‌بندی کیف پول‌ها بر اساس فیزیکی یا مجازی بودن می‌پردازیم.

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی

اولین نوع کیف پول‌ های ارز دیجیتال یعنی کیف پول کاغذی، ساده‌ترین نوع کیف پول است. کیف پول کاغذی یک کاغذ ساده است که کلید خصوصی شما روی آن به‌صورت دستی یا چاپی نوشته شده است. ممکن است این اطلاعات به‌صورت QR Code قابل اسکن‌کردن هم بر روی آن چاپ شده باشد.

گرچه کیف پول‌ کاغذی هیچ اتصالی به اینترنت یا بلاک‌چین ندارد؛ اما کلید چاپ شده روی آن  همان کلید خصوصی مربوط به آدرس رمزارزهای شما بر روی بلاک‌چین است. این کلید کاملاً فعال است و می‌توان از آن برای برداشت دارایی‌های ارز دیجیتال استفاده کرد.

بزرگ‌ترین مشکل کیف پول‌های کاغذی این است که کلید خصوصی یا عبارت بازیابی شما بر روی کاغذ نوشته شده است. درصورتی‌که این کاغذ خیس شود یا آتش بگیرد دیگر قابل خواندن نیست و دارایی‌های رمزارزی شما برای همیشه از دست می‌رود. برای نگهداری امن و صحیح کیف پول کاغذی باید از گاوصندوق‌های ضد آب و نسوز استفاده شود.

از سوی دیگر کیف پول کاغذی فرایند تراکنش با بلاک‌چین را بسیار سخت می‌کند؛ چون کلید خصوصی بیت‌کوین رشته‌ای ۲۵۶ بیتی است.

احتمال گم‌کردن یا دزدیده‌شدن کیف پول کاغذی هم کم نیست و این احتمال را نمی‌شود نادیده گرفت. در حال حاضر استفاده از کیف پول‌های کاغذی چندان معمول نیست و می‌توان این روش را نامعمول دانست.

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

در فناوری بلاک‌چین، کیف پول سخت‌افزاری کیف پولی است که کلید خصوصی کاربر را بر روی یک دستگاه سخت‌افزاری که شبیه یک فلش USB است ذخیره می‌کند.

کیف پول سخت‌افزاری ویژگی‌های کیف پول گرم و سرد را به‌صورت هم‌زمان دارد. در ادامه مطلب به کیف پول گرم و سرد خواهیم پرداخت.

کیف پول سخت‌افزاری از این نظر که به کاربر اجازه می‌دهد به‌صورت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت کلید خصوصی خود را ذخیره کند به کیف پول کاغذی شباهت دارد. گرچه این کیف پول‌ها با نگهداری آفلاین کلید خصوصی شما را در برابر هکرها محافظت می‌کنند، اما این امکان را دارند که در صورت لزوم با اتصال به رایانه تراکنش‌های شما را امضا و تأیید کنند. پس از انجام تراکنش به‌راحتی می‌توانید دستگاه را از رایانه جدا کنید و نگران اتصال طولانی‌مدت آن به اینترنت و دسترسی هکرها و افراد خرابکار نباشید.

کیف پول ارز دیجیتال

دو مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌ها تأمین‌کننده کیف پول‌های سخت‌افزاری شرکت‌های لجر Ledger و  ترزور Trezor هستند.

بهترین کیف پول های سخت افزاری ارز دیجیتال

از جمله بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال موجود در بازار ایران موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • لجر نانو اس | Ledger Nano S
  • لجر نانو ایکس | Ledger Nano X
  • کول ولت اس | CoolWallet S
  • کول ولت پرو | coolwallet pro
  • لجر نانو اس پلاس | Nano S Plus
  • سیف پل SafePal S1 | S1

کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری

مشهورترین و پرکاربردترین کیف پول‌های ارز دیجیتال کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند. این نوع از کیف پول‌ها به‌صورت دائمی و همیشگی به اینترنت متصل هستند. این اتصال همیشگی به کاربر اجازه می‌دهد در هر زمانی بی‌درنگ بتواند تراکنش‌های خود را انجام دهد.

اما این اتصال همیشگی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. وصل بودن همیشگی به اینترنت این کیف پول‌های نرم‌افزاری را همواره در معرض سوءقصد و حمله هکرها قرار می‌دهد. تهدید کیف پول‌های نرم‌افزاری به فضای مجازی محدود نمی‌شود.

اگر دستگاهی را که کیف پولتان بر روی آن قرار دارد بدون رمز جایی رها کنید، هر شخصی که به رایانه یا دستگاه شما دسترسی پیدا کند به‌راحتی می‌تواند به کیف پول شما دسترسی پیدا کند و رمزارزهای شما را سرقت کند؛ بنابراین ضروری است که دستگاهی که کیف پولتان بر روی آن قرار دارد را با رمز عبور مناسبی حفاظت کنید.

کیف پول‌های نرم‌افزاری خود انواعی دارند که این انواع را در زیر بررسی می‌کنیم:

کیف پول افزونه‌ای ارز دیجیتال

این نوع کیف پول‌ ارز دیجیتال به‌صورت افزونه‌ای بر روی مرورگر اینترنت شما قرار می‌گیرند. این نوع کیف پول بسیار سریع و کاربرپسند است و به‌راحتی با بلاک‌چین ارتباط برقرار می‌کند. اما از نظر امنیتی می‌تواند با ریسک‌های مختلفی همراه باشد.

ازآنجاکه این نوع کیف پول‌ها به‌صورت پیوسته می‌توانند تحت حمله بدافزارها قرار گیرند، لازم است پیش از نصب آن‌ها از سلامت رایانه خود مطمئن شوید. داشتن یک آنتی‌ویروس خوب و به‌روز بر روی رایانه می‌تواند تا حد زیادی خیال شما را از امنیت این نوع آنتی‌ویروس‌ها راحت‌تر کند.

بهترین کیف پول‌های افزونه‌ای ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

  • کیف پول متامسک (Metamask)
  • کیف پول فانتوم (Phantom)
  • کیف پول نامی (Nami)

کیف پول موبایلی ارز دیجیتال

در این نوع کیف پول ارز دیجیتال کلید خصوصی بر روی موبایل شما ذخیره می‌شود. کیف پول‌های موبایلی ارز دیجیتال اغلب به شکل اپلیکیشن‌های قابل‌نصب بر روی موبایل عرضه می‌شوند. برنامه‌های کیف پول موبایلی اندروید را می‌توان از روی Google Play Store دانلود کرد. کیف پول‌های مربوط به iPhone و سیستم‌عامل iOS هم از رویApple App Store قابل دانلود است.

کیف پول ارز دیجیتال

بهترین کیف پول‌های موبایلی ارز دیجیتال:

  • کیف پول تراست والت (Trust Wallet)
  • کیف پول اج (Edge Wallet)
  • کیف پول کوینومی (Coinomi)
  • کیف پول کریپتریوم (Crypterium)

کیف پول‌های دسکتاپ ارز دیجیتال

این نوع کیف پول هم شبیه کیف پول‌های موبایلی است. اما به‌جای ذخیره‌شدن کلید خصوصی بر روی اپلیکیشن موبایل این کلیدها بر روی اپلیکیشن و برنامه مربوط به رایانه شخصی شما ذخیره می‌شود.

بهترین کیف پول‌های دسکتاپ:

  • کیف پول دسکتاپ ترزور
  • کیف پول دسکتاپ کوینومی
  • کیف پول دسکتاپ اتمیک

بهتر است برای امنیت بیشتر کیف پول‌های موبایلی و دسکتاپ از احراز هویت دو عاملی استفاده کنید.

کیف پول گرم، کیف پول سرد ارز دیجیتال

  • کیف پول گرم: نوعی کیف پول ارز دیجیتال است که همواره به اینترنت متصل است و به همین خاطر همیشه با ریسک حمله‌های هکری مواجه است.
  • کیف پول سرد: نوعی کیف پول ارز دیجیتال است که به اینترنت متصل نیست. کیف پول کاغذی نوعی کیف پول سرد است.

کیف پول‌های سخت‌افزاری ویژگی‌های کیف پول گرم و سرد را هم‌زمان دارند. زمانی که به رایانه وصل نیستند کیف پول سرد هستند و زمانی که برای امضای تراکنش با usb به رایانه و اینترنت متصل می‌شوند کیف پول گرم هستند.

کیف پول حضانتی و غیرحضانتی

  • در کیف پول حضانتی صرافی کلید خصوصی شما را نگهداری می‌کند.
  • در کیف پول غیرحضانتی کاربر به کلید خصوصی خود دسترسی مستقیم دارد و در نتیجه کنترل کاملی بر دارایی‌های دیجیتال خود دارد.

مورد قابل‌توجه راجع به کیف پول‌های غیرحضانتی این است که قابل تحریم نیستند و حتی در صورت تحریم هم تنها می‌توانند دسترسی IP کشور شما را محدود کنند و به کلید خصوصی شما دسترسی ندارند تا دارایی‌هایتان را مسدود کنند؛ بنابراین می‌توانید با تغییر آی پی به دارایی‌هایتان دسترسی پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا شدیم و تلاش کردیم بهترین کیف پول‌های موجود را به شما معرفی کنیم. به نظر می‌رسد کیف پول سخت‌افزاری برای نگهداری بلندمدت ارزها مناسب‌تر است. اما برای استفاده‌های مداوم کیف پول‌های نرم‌افزاری را می‌توانید مورداستفاده قرار دهید. راه‌حل ترکیبی و نگهداری سرمایه در کیف پول سخت‌افزاری و وجه قابل‌استفاده اندک‌تر در کیف پول نرم‌افزاری هم می‌تواند راهکاری مفید و قابل‌استفاده باشد.




Source link