علم ورزش | معرفی بهترین نوشیدنی ورزشی برای بعد از تمرین


آنچه در این مقاله می‌خوانید

آب، در بهترین شرایط هم می‌تواند خسته کننده شود! اما به هر حال آب رسانی به بدن بعد از تمرین و ورزش، یک ضرورت است، مخصوصاً اگر بخواهید ریکاوری خوبی داشته باشید و به استقامت خوبی هم دست پیدا کنید انتخاب بهترین نوشیدنی ورزشی کار عاقلانه‌ای است. خوشبختانه آب، تنها چیزی نیست که می‌توانید برای جبران مایعات از دست رفته‌ی بدن‌تان از آن استفاده کنید. شما گزینه‌های بیشتری از آب یا نوشیدنی‌های ورزشی پیش رو دارید.

برای اینکه آب رسانی به بدن‌تان را بهینه کنید، ۵ نمونه از بهترین نوشیدنی ورزشی را به شما معرفی می‌کنیم که به اندازه‌ی آب می‌توانند بدن‌تان را هیدارته کنند، بعضی از این نوشیدنی‌ها حتی ممکن است شگفت زده‌تان کنند.

نوشیدنی ورزشی کربوهیدارت‌های شکلاتی

یک خبر خوب برای طرفداران شکلات؛ شیر شکلات در مقایسه با کربوهیدرات تنها، دو برابر کربوهیدرات دارد که می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای ریکاوری بعد از تمرین باشد. مصرف کربوهیدرات بعد از ورزش، با تامین مجدد گلیکوژن از دست رفته حین تمرین، عضلات را سوخت رسانی مجدد می‌کند. همراه کردن کربوهیدرات با پروتئین، بهترین راه ریکاوری عضلات خسته‌ی شماست.

از دست دادن الکترولیت زیاد از راه تعریق می‌تواند موجب علائمی چون خستگی، گرفتگی‌های عضلانی و آشفتگی ذهنی شود. شیر شکلات می‌تواند از این جهت به شما کمک کند. محتوای بالای آب آن می‌تواند بدن‌تان را هیدارته کرده و مواد از دست رفته‌اش را تامین کند، مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم. مطالعات نشان داده که شیر شکلات می‌تواند بسیار سودمند باشد، به ویژه برای دوچرخه سوارها، ورزشکاران استقامتی و دونده‌ها.

مطالعه‌ای در سال 2010 نشان داده که شیر شکلات نسبت به نوشیدنی‌ ایزوکالریک کربوهیدرات، ریکاوری و عملکرد را در دوچرخه سوارها، موثرتر کرده بود. مطالعه‌ای در سال 2011 نیز دریافت در زمنیه‌ی مبارزه با دهیدراته شدن ناشی از ورزش در کودکان، موثرتر از آب است.

آب نارگیل

همه‌ی ما با فواید بی شمار آب نارگیل آشنا هستیم، شامل میزان بالای مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های آن. بنابراین جای تعجب نیست که آب نارگیل، یک از بهترین نوشیدنی ورزشی برای بعد از ورزش هم باشد. آب نارگیل، مانند گاتورید و سایر نوشیدنی‌های معروف ورزشی، حاوی مقادیر زیادی الکترولیت مانند پتاسیم و منیزیم است.

مطالعه‌ای در سال 2012 دریافت آب نارگیل درست به اندازه‌ی آب و نوشیدنی‌های ورزشی برای ریکاوری بعد از تمرین مفید است. اما یافته‌ها این را هم نشان دادند که نوشیدن آب نارگیل و کنستانتره آب نارگیل می‌تواند موجب نفخ و ناراحتی معده هم بشود.

آب نارگیل نسبت به نوشیدنی‌های ورزشی، حاوی سدیم کمتری نیز هست؛ سدیم برای تامین نیاز بدن بعد از یک جلسه‌ تمرین سخت ضروری است. ممکن است ورزشکاران استقامتی، نوشیدنی دیگری را انتخاب کنند اما ثابت شده که برای تمرینات سبُک‌تر، آب نارگیل انتخاب بسیار خوبی است.

نوشیدنی ورزشی برای تسکین درد عضلات

معرفی ۵ نوع از بهترین نوشیدنی های ورزشی برای بعد از تمرین

چیزی که برای ریکاوری عضلات خسته و دردناک نیاز دارید، احتمالاً همین الان در یخچال‌تان موجود است. آب آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان به کاهش التهاب کمک کرده و برای ریکاوری عضلات و عملکرد آنها سودمند است، بنابراین جزء بهترین نوشیدنی ورزشی پیشنهادی این مطلب است.

مطالعه‌ای در سال 2010، دوندگان ماراتن را که قبل و بعد از دویدن آب آلبالو نوشیده بودند مورد آزمایش قرار داد و نتیجه گرفت که این نوشیدنی موجب ریکاوری سریع‌تر شده بود. دلیل آن هم افزایش آنتی اکسیدان‌ها در بدن و کاهش التهاب و پروکسیداسیون لیپید است.

مطالعه‌ای در سال 2006 نیز نشان داد آب آلبالو نه تنها آسیب عضلانی را کاهش می‌دهد، بلکه در مقایسه با یک دارونما، مانع از دست دادن قدرت می‌شود. هر چند آب آلبالو هم برای ورزشکاران استقامتی مفید است و هم برای تمریناتی که هر روز انجام می دهید، اما حتما نوع بدون قند آن را تهیه کرده و فقط یک وعده از آن استفاده کنید.

نوشیدنی ورزشی برای آرام سازی با چای سیاه و سبز

یک فنجان چای که در زمان استراحت‌ می‌نوشید، فوایدی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید دارد. تحقیقات نشان داد که چای، هم سبز و هم سیاه، می‌تواند در اکسیداسیون چربی (فرایندی که چربی به مولکول‌های کوچک‌تری تجزیه شده، ذخیره شده و جهت انرژی مصرف می‌شود) حین ورزش‌های هوازی و ریکاوری مفید باشد.

چای هم مانند آب گیلاس، آنتی اکسیدان فراوانی داشته و پژوهش‌ها نشان داده که به تسکین درد عضلات و ریکاوری سریع‌تر کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که در سال 2010 صورت گرفت، ورزشکاران مرد، با نوشیدن چای بعد از انجام اسپرینت سخت، فواید زیادی نصیب‌شان شده بود. آزمایش خون این افراد نشان داد بعد از مصرف چای غنی از آنتی اکسیدان، میزان آنتی اکسیدان خون‌شان بالا بوده و سطح کورتیزول‌شان هم پایین است. ضمناً چای، از درد عضلانی بعد از تمرین‌شان هم کاسته بود.

تهیه و ترجمه:diet.com




Source link