علم ورزش | همه چیز در مورد خشکی و سفتی مفاصل


سفتی مفاصل زمانی اتفاق می‌افتد که مفاصل، فاقد تحرک لازم جهت انجام حرکت پیوسته در تمام مسیر دامنه حرکتی خود هستند. هنگامی که مفاصل سفت دارید، حرکت دادن قسمت‌هایی از بدن ممکن است دشوار و گاهی دردناک نیز باشد. سفتی مفاصل همچنین در بیشتر مواقع، همزمان با سفتی عضلانی رخ می‌دهد که باعث می‌شود دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری شما محدودتر شود.

این مقاله علائم سفتی مفاصل، علل و درمان‌ها و همچنین زمان مراجعه به یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی را مورد بحث قرار می‌دهد. اگر سفتی ناگهانی مفصل همراه با درد قابل توجه، کبودی، قرمزی و یا تورم را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این موارد می‌توانند نشانه‌های آسیب، عفونت یا وضعیت خودایمنی باشند.

علل سفتی مفاصل

سفتی مفاصل می‌تواند ناشی از صدمات یا شرایط ایجاد کننده التهاب مفصل، یا به دلیل‌عدم حرکت و یا بی‌حرکتی طولانی مدت باشد. شایع‌ترین علت سفتی مفاصل‌عدم تحرک است. عدم تحرک یکی از شایع‌ترین دلایل سفتی مفاصل، عدم حرکت است که می‌تواند به دلیل ماندن در یک وضعیت طولانی مدت مانند نشستن یا خوابیدن، یا بی‌حرکتی برای محدود کردن حرکت شما پس از آسیب، ناشی از پوشیدن بند، گچ، یا بریس ایجاد شود.

صدمات و آسیب‌ها

آسیب به مفاصل، استخوان‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌ها می‌تواند باعث تجمع تورم در داخل و اطراف مفاصل شود که باعث سفتی مفاصل شده و دامنه حرکتی شما را محدود می‌کند.

آرتروز

استئوآرتریت ناشی از تجزیه غضروف داخل مفاصل است که باعث سفت شدن، دردناک شدن و تورم مفاصل می‌شود. استئوآرتریت بیشتر نواحی گردن، پشت، انگشتان دست و دست ها، زانوها و باسن را درگیر می‌کند.

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی است که باعث می‌شود بدن به مفاصل خود حمله کند و باعث ایجاد التهاب مفاصل، مفاصل دردناک، قرمز، سفت و متورم می‌شود. آرتریت روماتوئید معمولاً مفاصل یکسانی را در هر دو طرف بدن درگیر می‌کند که بیشتر در دست‌ها، مچ دست و زانو مشاهده می‌شود.

آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک (PsA) یک بیماری خودایمنی است که اغلب به عنوان عارضه پسوریازیس شناخته می‌شود. آرتریت پسوریاتیک یک بیماری التهابی پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های پوستی قرمز، خشک و خارش‌دار می‌شود. این بیماری بیشتر نواحی انگشتان دست و پا را درگیر می‌کند و در نتیجه مفاصل سفت و ظاهری متورم و شبیه سوسیس ایجاد می‌کند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب ستون فقرات می‌شود که اغلب منجر به کمردرد و خستگی می‌شود. اسپوندیلیت آنکیلوزان همچنین می‌تواند زانوها، لگن و شانه‌ها را درگیر کند و باعث درد مفاصل، سفتی و تورم شود.

نقرس

نقرس یک بیماری التهابی است که از افزایش سطح اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود و باعث رسوب کریستال‌ها در مفاصل می‌شود که اغلب بر انگشتان بزرگ پا تأثیر می‌گذارد و باعث درد، تورم و سفتی مفاصل می‌شود.

عفونت (آرتریت سپتیک)

یک عفونت باکتریایی می‌تواند مفاصل، معمولاً زانوها و باسن را آلوده کند و منجر به آرتریت سپتیک شود که باعث تورم مفاصل، سفتی و مشکل در حرکت مفاصل، درد، تب و لرز می‌شود.

علائم سفتی مفاصل

سفتی مفصل با دشواری حرکت مفصل در دامنه کامل حرکتی مشخص می‌شود. این می‌تواند توانایی شما را برای حرکت و هماهنگی قسمت‌های مختلف بدن شما محدود کند. سفتی مفاصل همچنین ممکن است علائم دیگری مانند موارد زیر را ایجاد کند:

  • درد
  • کاهش دامنه حرکتی
  • افزایش فشار داخل مفاصل
  • تورم
  • کرپیتوس یا سروصدائی است که ممکن است در حین حرکت مفصل شنیده شود.

نحوه درمان سفتی مفاصل

درمان سفتی مفاصل بسته به علت زمینه‌ای متفاوت خواهد بود. برای سفتی مفاصل به دلیل‌عدم تحرک یا آرتروز، ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به گرم کردن و شل شدن مفاصل کمک کند.

اگر سفتی مفصل شما به دلیل آسیب باشد، مدتی طول می‌کشد تا سفتی شما بهبود یابد. فیزیوتراپی و ورزش منظم می‌تواند به تسریع بهبودی و بهبود توانایی شما در حرکت مفاصل تا حد امکان کمک کند.

سایر درمان‌هایی که به کنترل سفتی مفاصل شما کمک می‌کنند، به‌خصوص اگر درد زیادی هم دارید، شامل داروهایی مانند NSAIDs (آسپرین و ایبوپروفن) و تزریق کورتیزون به مفاصل آسیب‌دیده شما می‌شود. تزریق کورتیزون داروهای استروئیدی ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب و سفتی و درد مربوطه کمک کند.

اگر سفتی مفاصل شما مربوط به یک بیماری خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک یا اسپوندیلیت آنکیلوزان باشد، پزشک شما ممکن است مصرف انواع خاصی از داروها مانند DMARDs یا داروهای بیولوژیک را نیز توصیه کند.

این داروها می‌توانند به کاهش پاسخ خود ایمنی برای درمان التهاب و سفتی مفصل کمک کنند و معمولاً از طریق فیوژن IV تجویز می‌شوند.  داروهای دیگری مانند کلشی سین یا آلوپورینول برای درمان نقرس یا آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت ممکن است برای کاهش سفتی و درد مفاصل شما مورد نیاز باشد.

عوارض و عوامل خطر مرتبط با سفتی مفصل

سفتی مفاصل همراه با تورم و درد، خواه ناشی از یک آسیب، اختلال خود ایمنی یا شرایط دیگر باشد معمولاً نشان دهنده نوعی التهاب است که در بدن شما وجود دارد.  در صورت‌عدم درمان، این مسائل می‌تواند پیشرفت کند و منجر به آسیب جدی و گاهی دائمی مفصل و ناتوانی شود. تعیین یک قرار ملاقات با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی برای تعیین علت اصلی سفتی مفاصل برای محافظت از مفاصل مهم است.

آیا آزمایش‌هایی برای تشخیص علت سفتی مفاصل وجود دارد؟

سفتی مفاصل در ابتدا از طریق معاینه فیزیکی به منظور مشاهده ظاهر فیزیکی مفاصل و توانایی حرکت آن‌ها ارزیابی می‌شود. با آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و MRI می‌توان به راحتی استخوان‌ها و ساختارهای داخل و اطراف مفاصل را بررسی کرد.

اگر احتمالا نقرس یا یک بیماری خودایمنی باعث سفتی مفاصل شما شده باشد، پزشک شما آزمایش خون را به شما توصیه می‌کند.  اگر سفتی مفاصل شما با تورم قابل توجهی همراه باشد، پزشک شما ممکن است روشی به نام آرتروسنتز را انجام دهد که در آن مایع از مفصل شما خارج می‌شود.

چه زمانی باید به یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کرد؟

اگر شروع ناگهانی درد و سفتی مفاصل را تجربه کردید، باید با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی ملاقات کنید تا علائم آسیب یا عفونت را بررسی کند. همچنین اگر چندین هفته یا ماه در مفاصل خود دچار سفتی و تورم مزمن شده اید، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا علت اصلی آن مشخص شود و درمان مناسب دریافت شود.

اگر مفاصل سفتی دارید که قرمز، داغ، متورم و بسیار دردناک می‌شوند، فورا به پزشک مراجعه کنید. اینها نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد ممکن است یک عفونت جدی یا تشدید یک حمله خود ایمنی داشته باشید.

خلاصه
سفتی مفاصل می‌تواند ناشی ازعدم حرکت، آسیب، عفونت، استئوآرتریت، نقرس، یا بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و اسپوندیلیت آنکیلوزان باشد.

استفاده از گرما، حرکات کششی و ورزش منظم و فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش سفتی مفاصل کمک کند تا مفاصل شما راحت‌تر حرکت کنند، اگرچه ممکن است برای درمان سفتی دردناک به داروهای مسکن و تزریق کورتیزون نیز نیاز داشته باشید.  سفتی مفاصل ناشی از شرایط خودایمنی اغلب نیاز به داروهای خاصی دارد که از طریق انفوزیون یا IV برای کمک به کنترل التهاب مزمن مفصل داده می‌شود.

جمع‌بندی

سفتی مفاصل اغلب به دلیل‌عدم حرکت یا آرتروز رخ می‌دهد و هر دو مورد می‌توانند از ورزش منظم برای بهبود تحرک، انعطاف‌پذیری و دامنه کلی حرکت مفاصل سود ببرند. اگر سفتی مفاصل شما با تورم و درد قابل توجهی نیز رخ می‌دهد، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید. مفاصل دردناک، سفت و متورم ممکن است نشان دهنده مشکل جدی‌تری باشد که نیاز به درمان تخصصی برای جلوگیری از آسیب دائمی به مفاصل شما دارد.

سوالات متداول

علت سفتی مفاصل چیست؟

سفتی مفاصل به دلیل‌عدم حرکت، صدمات یا شرایطی ایجاد می‌شود که باعث التهاب مفاصل مانند نقرس، استئوآرتریت، یا اشکال خود ایمنی آرتریت مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و اسپوندیلیت آنکیلوزان می‌شود.

آیا آرتریت می‌تواند باعث سفتی مفاصل شود؟

آرتریت می‌تواند با ایجاد التهاب مفاصل ناشی از تجزیه غضروف، باعث سفتی مفاصل شود. اشکال التهابی خودایمنی آرتریت همچنین می‌تواند باعث سفتی مفاصل شود. زمانی که بدن یک پاسخ خودایمنی ایجاد می‌کند و به مفاصل خود حمله می‌کند باعث درد مفاصل، التهاب، سفتی و تورم می‌شود.

چگونه می‌توانم از سفتی مفاصل رهیی پیدا کنم؟

می‌توانید با اعمال گرما، حرکات کششی و ورزش منظم و داروهای مختلف برای درمان علت زمینه‌ای به درمان سفتی مفاصل کمک کنید.

تهیه و ترجمه: diet.com

  تبلیغات






Source link