عوارض جدی و علائم کمبود ید + 9 خوراکی برای درمان


درمان کمبود ید

برای کمبود ید چه بخوریم؟
ید در چه غذاهایی وجود دارد؟
علائم کمبود ید در بدن چیست؟
کمبود ید در بدن را چگونه جبران کنیم؟

ید یک ماده معدنی ضروری است که برای تولید هورمون‌های تیروئید مورد نیاز است. هورمون‌های تیروئید برای رشد و نمو، متابولیسم، عملکرد مغز و تولید انرژی ضروری هستند. کمبود ید یک مشکل بهداشتی مهم در سراسر جهان است که روی حدود 2 میلیارد نفر تاثیرگذار بوده است. به همین دلیل لازم است اطلاع رسانی کافی در این رابطه برای عموم وجود داشته باشد. با ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم و به تمام سوالات پاسخ دهیم.

مقالات پیشنهادی مرتبط با درمان کمبود ید

علائم کمبود ید را بشناسید

برای اینکه به وجود کمبود این ماده معدنی در بدن خود پی ببرید باید به علائمی که در ادامه عنوان می‌کنیم توجه داشته باشید اما تشخیص دقیق را بهتر است بعد از مشاهده علائم به پزشک بسپارید.

احساس بی‌حالی و خستگی

خستگی یکی از علائم رایج کمبود ید است. این موضوع به این دلیل است که هورمون‌های تیروئید برای تولید انرژی به ید نیاز دارند. افرادی که سطح کمی از ید در بدن دارند ممکن است حتی پس از خواب کافی، احساس خستگی و ضعف مداوم داشته باشند.

کمبود ید

داشتن ضعف بدنی

ضعف ماهیچه‌ای هم ممکن است در پی کمبود این ماده معدنی در برخی از افراد بروز داده شود. زیرا هورمون‌های تیروئید برای عملکرد ماهیچه‌ها ضروری هستند. افرادی که کمبود ید دارند ممکن است حتی هنگام انجام فعالیت های روزمره، احساس ضعف و خستگی در عضلات خود داشته باشند.

افزایش وزن در برخی از افراد

کمبود ید می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. در نظر داشته باشید که هورمون‌های تیروئید برای تنظیم متابولیسم و سوخت و ساز بدن به ید نیاز دارند. افرادی که کمبود‌ سطوحی از این ماده معدنی را دارند ممکن است متابولیسم کندتری داشته باشند و به سختی وزن کم کنند.

بروز یبوست

یبوست ناشی از کمبود این ماده معدنی به این دلیل است که هورمون‌های تیروئید برای حرکت روده ضروری هستند. افرادی که کمبود ید دارند ممکن است یبوست بیشتری داشته باشند و دفع مدفوع برای آنها سخت‌تر باشد.

افسردگی ناشی از کمبود ید

افسردگی یکی از علائم جدی کمبود این ماده معدنی است. زیرا در حالت کلی برای عملکرد بهتر مغز هورمون‌های تیروئید باید در سطح متعادلی وجود داشته باشند. افرادی که کمبود ید دارند ممکن است احساس غم، ناامیدی و بی انگیزگی بیشتری را تجربه کنند.

اضطراب و استرس

اضطراب نیز یکی از علائم رایج کمبود ید است. این به این دلیل است که هورمون‌های تیروئید برای تنظیم هورمون‌های استرس ضروری هستند. کمبود این ماده معدنی ممکن است احساس اضطراب، تحریک پذیری و نگرانی را نیز ایجاد کند.

خشکی پوست

هورمون‌های تیروئید برای تولید سبوم، یک ماده چرب که پوست را مرطوب نگه می‌دارد، ضروری هستند. افرادی که کمبود ید دارند ممکن است پوست خشک، پوسته پوسته و خارش پوست را بیشتر از سایر افراد تجربه کنند.

ریزش مو از نشانه‌های شایع

ریزش مو نیز یکی از علائم رایج کمبود این ماده معدنی محسوب می‌شود. هورمون‌های تیروئید برای رشد مو ضروری هستند. افرادی که کمبود ید دارند ممکن است ریزش مو بیش از حد طبیعی داشته باشند. اغلب برای درمان دوز متعادلی از مکمل غذایی و مکمل ید مناسب است.

کمبود ید

تورم غده تیروئید (گواتر)

گواتر یکی از علائم جدی کمبود ید است. این زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید برای تولید هورمون‌های کافی، بزرگ می‌شود. افرادی که گواتر دارند ممکن است احساس تورم در گردن خود داشته باشند.

مشکلات یادگیری و رشد در کودکان

کمبود ید می‌تواند منجر به مشکلات یادگیری و رشد در کودکان شود. زیرا هورمون‌های تیروئید برای رشد و نمو مغز ضروری هستند. کودکانی که کمبود این ماده معدنی را دارند ممکن است دچار مشکلات یادگیری، مشکلات تمرکز و رشد کند باشند.

اگر فکر می‌کنید ممکن است کمبود ید داشته باشید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. این مشکل معمولاً با مکمل ید قابل درمان است.

درمان کمبود ید به چه صورت است؟

این کمبود معمولاً با مصرف دوز مناسبی از مکمل قابل درمان است. دوز مکمل ید بسته به شدت کمبود آن متفاوت است. مکمل ید معمولاً به صورت قرص یا قطره خوراکی مصرف می‌شود.

مکمل ید معمولاً بی‌خطر است. با این حال، مصرف بیش از حد ید می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. بنابراین، مهم است که فقط طبق دستور پزشک مکمل ید را مصرف کنید.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، مهم است که با پزشک خود در مورد مصرف مکمل ید صحبت کنید. مصرف بیش از حد ید در دوران بارداری یا شیردهی می‌تواند خطر نقص هنگام تولد را افزایش دهد.

برای کمبود ید چه بخوریم؟

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل کمبود این ماده معدنی را با ترکیبات غذایی مفید جبران کنید باید در کنار درمان تجویز شده توسط پزشک از گزینه‌های زیر به اعتدال استفاده کنید:

  1. ماهی سالمون
  2. ماهی تن
  3. ماهی ساردین
  4. ماهی قزل آلا
  5. صدف
  6. تخم مرغ
  7. لبنیات
  8. غلات غنی شده با ید
  9. نمک یددار

آیا می‌توان از کمبود ید جلوگیری کرد؟

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از کمبود این ماده معدنی آورده شده است:

  • غذاهای غنی از ید مانند ماهی، صدف، تخم مرغ، لبنیات و سایر موارد بیان شده را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • از نمک یددار استفاده کنید.
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، مطمئن شوید که به اندازه کافی ید دریافت می‌کنید.

مقالات پیشنهادی مرتبط

جمع‌بندی

کمبود ید یک مشکل جدی است که می‌تواند عوارض سلامتی زیادی را ایجاد کند. با پیروی از نکات بالا می‌توانید از کمبود این ماده معدنی جلوگیری کنید و سلامت خود را بهبود بخشید. اما باید با بروز علائم بیان شده در اولین فرصت برای بررسی دقیق‌تر از پزشک مشورت دریافت کنید. تشخیص و درمان این کمبود بدنی، از بروز خیلی از مشکلات در آینده جلوگیری خواهد کرد.



Source link