هشت درس‌هایی درباره رژیم غذایی کتوژنیک که باید قبل از رسیدن به 40 یاد بگیرید

این متخصص ادامه داد: این مواد باعث رشد باکتریهای مفید دستگاه گوارش می شوند و عدم رشد باکتریهای مذکور باعث تغییر فلور طبیعی روده و در درازمدت یبوستهای شدید می شود. اگر مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 هستید، بههیچوجه بدون اجازه پزشک و متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک را شروع نکنید. اما ضروری است که قبل از شروع رژیم کتوژنیک ابتدا با یک کارشناس یا متخصص تغذیه مشورت کنید. اما در حالت روزه داری، این کالری با سوزاندن چربیهای بدن تامین میشود. نسخه امروزی این رژیم متفاوت است و شامل مصرف غذاهای پرچرب با پروتئین متوسط و کربوهیدرات بسیار کتو و کرونا: آیا رژیم کتو می تواند به مبارزه با آنفولانزا کمک کند؟ کم می باشد. این رژیم از ترکیب دو رژیم کتو و فستینگ (روزه داری متناوب) تشکیل شده رژیم کتو اصلاح شده چیست؟ است.

همانطور که گفته شد این رژیم از ترکیب دو رژیم کتو و فستینگ به وجود آمده است. برای پیش گیری از نا متعادلی آب و املاح معدنی هم می توانید نمک را در رژیم تان به اندازه مناسبی مصرف کنید. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا (High-Protein Ketogenic Diet) یا HPKD که به عنوان رژیم اصلاحشده اتکینز هم شناخته میشود، شبیه به سیستم استاندارد است اما میتوانید پروتئین بیشتری نوش جان کنید. رژیم های غذایی معمولی کتوژنیک شامل محدود کردن مصرف کربوهیدرات به اندازه ۲۰ تا ۳۰ گرم خالص در روز و دنبال کردن لیست غذای رژیم کتوژنیک می باشد. کربوهیدرات ها موادی هستند که در بسیاری از غذاها پنهان شده اند و ممکن است ناخودآگاه روزانه مقدار زیادی کربوهیدرات مصرف کنید.

ممکن است قبل از شروع این رژیم غذایی سوالاتی داشته باشید که ما در این مطلب از سایت زوم لایف به شایعترین سوالات قبل از شروع رژیم کتوژنیک پاسخ دادهایم. رژیم های کتوژنیک MCT در درمان صرع نیز استفاده می شوند زیرا مصرف MCT باعث می شود که فرد به رغم مصرف کربوهیدرات و پروتئین همچنان در شرایط کتوزیس باقی بماند. در یک مطالعه که به بررسی 120 فرد چاق پرداخت و آنها را در دو گروه رژیم کم کربوهیدارات و رژیم کم چرب قرار داد و به این نتیجه رسید که در مقایسه با یک رژیم کم چرب، افراد چاق بایک رژیم کم کربوهیدرات کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند. یکی از انواع رژیم کتوژنیک دورهای شامل پنج روز رژیم کتوژنیک استاندارد و دو روز رژیم غیر کتوژنیک در طول هفته است.

در حقیقت، در مطالعه ای که در آن شرکت کنندگان به مدت هشت و هفته تحت رژیم کتوژنیک قرار گرفتند و سپس مجدداً به یک رژیم غذایی استاندارد وارد شدند، شرکت کنندگان در کتوز کاهش غلظت در گردش چندین هورمون و مواد مغذی را که بر اشتها تأثیر می گذارد، را نشان داده اند. با این حال، به هرگز نباید آن را بدون مشورت با متخصص شروع کرد؛ به خصوص برنامه لاغری کتوژنیک 28 روزه که برای مدت طولانیتری هم بدن را درگیر میکند. برخی از مطالعات افزایش و برخی از مطالعات کاهش کلسترول خون را نشان داده اند، اما از تاثیرات طولانی مدت آن اطلاعی در دست نیست. اما بسیار مهم است که افرادی که درگیر بیماری هستند قبل از شروع رژیم با پزشک خود مشورت کنند.

این رژیم اغلب به ورزشکاران جهت جایگزینی کربوهیدرات از دست رفته طی ورزش و تکمیل ذخایر گلیکوژن کمک می کند. رژیم کتو محدود به مصرف غذاهای پرچرب با پروتئین متوسط و کربوهیدرات است و رژیم فستینگ تعداد ساعات خوردن غذا را محدود می کند. انواع مختلفی رژیم فستینگ وجود دارد که محبوب ترین نوع آن روش 8/16 است. دکتر سهراب یکی از عللی که باعث اقبال عمومی بالا نسبت به این نوع رژیم شده است را عدم وجود کالری شماری برشمرد که در آن اجباری نیست کالری مورد مصرف فرد دایما شمارش شود. 2-رژیم کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات (VLCKD): این نوع رژیم کوژنیک بسیار کم کربوهیدرات است و در بیشتر مواقع سخت گیرانه تر از رژیم کتوژنیک استاندارد است. چرا در رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات محدود می شود؟

الگوهای رژیمی YO-YO : در برخی از موارد رژیم کتوژنیک می تواند منجر به حالت YO-YO شود چرا که ماندن روی این رژیم محدود سخت است و افراد به دلیل محدودیت ها، به طور مرتب از رعایت این رژیم سرباز می زنند. در جریان شکستن چربی ها، بدن کتون بادی ها را تولید می کند که دفع این مواد باعث ادرار بیشتر می شود، که این امر منجر به از دست دادن آب بدن (دهیدره شدن) و بروز علائم مشابه آنفلونزا مانند خستگی، گیجی، تهوع و تحریک پذیری و درد عضلانی می شود. رژیم گرفتن کار سختی به نظر می آید، اما رژیم غذایی کتوژنیک کار شما را بسیار راحت می کند.

یکی از فواید این رژیم این است که بدن سریعتر وارد فاز کتوز می شود. این عضو هیئت علمی دانشگاه به افرادی که تمایل به استفاده از رژیم کتوژنیک دارند تاکید کرد حتما با مشورت یک متخصص تغذیه اقدام کنند تا رژیم علمی و صحیح برای آنها طراحی شود و با تجویز مکملهای مناسب از بروز عوارض کمبود مواد مغذی پیشگیری شود. 3-رژیم کتوژنیک فرموله شده: این نوع رژیم کتوژنیک را استیو فینی (Steve Phiney) که یکی از سردمداران رژیم کتوژنیک بود، به افراد معرفی کرد. از طرفی پیش از این افراد بر این باور بودند که رژیم های پرجرب در ایجاد بیماری های قلبی و عارضه های سلامتی موثرند.

قبل از شروع این رژیم، بهتر است با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا شما را در نظارت بر رژیم کتو و تأثیر آن بر سلامتی شما راهنمایی کند. ریون همچنین این وضعیت را به پیامدهای سلامتی گستردهتر، از جمله بیماری قلبی، در آنچه در آن روزهای اولیه به عنوان “سندرم X” (که اکنون بهطور رسمی به عنوان سندرم متابولیک شناخته میشود) مرتبط دانست. برای ورود به شرایط کتوزیس، فرد می بایست روزانه کمتر از 20-50 گرم کربوهیدرات استفاده کند که این اتفاق مستلزم حذف برخی مواد از جمله غلات، شکلات ها و نوشیدنی های غیر الکلی از رژیم غذایی است. ولی در دهه اخیر افراد به این نتیجه رسیده اند که رژیم های کم کربوهیدرات تاثیر بیشتری در درمان بیماری های غیر واگیر از جمله چاقی دارد.

در نتیجه ترکیب کتوزیس و گلوکونئوژنز می تواند در رژیم های بسیار کم کربوهیدارت تامین کننده انرژی سلول های مغزی باشد. در رژیم کتوژنیک بخش عمده ای از سلول های مغزی توانایی استفاده از کتون ها را برای تولید انرژی مورد نیاز خود دارند. 4-رژیم کتوژنیک MCT: این رژیم نیز از قواعد رژیم کتوژنیک استاندارد پیروی می کند ولی تمرکزش بر استفاده از تری گلیسیرید های متوسط شاخه (MCT)، برای فراهم کردن بخش زیادی از چربی های رژیمی است. رژیم کتوژنیک استاندارد : رایجترین نوع این رژیم با مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۲۰٪ پروتئین و ۷۵٪ چربی. در مسیر کاهش وزن افراد به سراغ رژیم های متعددی می روند تا هرچه سریعتر وزن خود را کاهش دهند و لاغر شوند.

اگر قرار است روزی 30 گرم کربوهیدرات مصرف کنید و اگر واقعاً نمیتوانید از خوردن خرما اجتناب کنید، آن را حداکثر تا یک یا 2 عدد نگه دارید (اگر خرمای خشک میخورید باید بیشتر مراقب باشید). با اینحال باید منظم باشید، غذاهای مناسب بخورید و از خوردن غذاهای با کربوهیدرات بالا اجتناب کنید.علاوه بر این، انتقال به رژیم کتوژنیک گاهی اوقات میتواند باعث علائم منفی شود که اغلب به آن “آنفولانزای کتو” گفته میشود. گاهی رژیم کتوژنیک ممکن است بدن شما را وادار کند تا میزان دفع آب را افزایش دهد. در این روش میتوانید ۵ روز هفته را بهطور عادی غذا بخورید و سپس در ۲ روز باقیمانده کالری مصرفیتان را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری کاهش بدهید. Th is content was c re᠎at ed with GSA Con᠎te nt Gen᠎erator D emov᠎er᠎sion !

البته اگر در ابتدای کار روش ۶ هفته ای را انتخاب کنید بهتر است. برای اغلب افراد این علائم نهایت یک هفته به طول می انجامد. و اگر شما به انتخاب مواد غذایی نامناسب ادامه دهید ، در نهایت غذاهای پرکالری میخورید که نمیتوانید آنها را بسوزانید ، و این امر منجر به افزایش وزن میشود . کمبود الکترولیت ها منجر به ضربان قلب نامنظم و کشنده می شود. چربیهای سالم موجود در موادی مانند آووکادو در رژیم کتو میتواند سلامت قلب را با کاهش سطح کلسترول بهبود بخشد. همچنین دهیدراسیون باعث بی نظمی ضربان قلب نیزمی شود چرا که الکترولیت ها برای ضربان طبیعی قلب ضروری هستند. همچنین گزارشات نشان داده است که افراد در رژیم کتوژنیک احساس گرسنگی کمتر و انرژی بیشتری را به دلیل وجود حالت کتوزیس داشته اند.

از این بین رژیم کتوژنیک بوسیله مطالعات علمی به خوبی حمایت می شود. اگرچه برخی مطالعات به تاثیر گذاری رژیم کتوژنیک فارغ از محدودیت کالری تاکید کرده اند. دکتر سهراب در ادامه گفت: رژیم کتوژنیک برای افرادی که می توانند با سایر رژیمهای معمولی لاغر شوند توصیه نمی شود. برای جلوگیری از این مورد می بایست وعده ها در تعادلی از MCT و سایر چربی های باشد. چربی در این رژیم می بایست بیشترین میزان کالری را شامل شود. در این نوع رژیم های کتوژنیک می بایست میزان زیادی از سبزیجات به خصوص سبزیجات غیرنشاسته ای (حاوی میزان کمی از کربوهیدرات) حضور داشته باشد. شرایط کتوزیس، علاوه بر رژیم های بسیار کم کربوهیدارت؛ در بارداری، نوزادی و گرسنگی های طی روزه داری نیز رخ می دهد. ᠎Post h as been g en​erat​ed ᠎wi th the help of GSA Con te᠎nt Ge nerator DEMO.

6-رژیم کتوژنیک دوره ای: این رژیم به این صورت است که دو روز بارگیری کربوهیدرات با مصرف مقادیر بالای کربوهیدرات و پنج روز به شکل رعایت رژیم کتوژنیک استاندارد رخ می دهد. هدف اصلی رژیم کتوژنیک هم همین است تا بدن از چربی استفاده کند و کتوز رخ دهد. همچنین به شکل ایکوزاپنتانوئیک اسید و اسید ایکوزاپنتانوئیک، در مکمل های روغن ماهی و ماهی های چرب هم وجود دارن. همچنین روزه داری متناوب توده عضلانی را در طول کاهش وزن حفظ میکند و باعث بهبود سطح انرژی می شود. روزه داری متناوب می تواند سرعت ایجاد کتوز را افزایش دهد. غذاهایی که باعث اختلال در وضعیت کتوز میشوند باید از رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه حذف شود. این رژیم شامل کاهش شدید کربوهیدارت و جایگزینی آن با چربی می شود.

1-رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): یک رژیم بسیار کم کربوهیدرات، با پروتئین متوسط و بسیار پرچرب است. وی با اشاره به این که در این رژیم تولید کتون بادیها در بدن باعث سرکوب کردن و کنترل اشتها می شود گفت: این موضوع باعث می شود فرد کمتر احساس گرسنگی کند که یکی از دلایل مهم علاقه افراد به این رژیم است . رژیم کتو حتی اگر محدود کننده تر از اتکینز باشد، ممکنه به کاهش وزن هم کمک کند. در واقع قصد داریم گزینه ای رو انتخاب کنیم که در کنار حفظ سلامتی، کاهش وزن و سایز خوبی رو هم به همراه داشته باشه. این رژیم به کاهش سطح گلیسرید خون هم کمک میکند. مصرف کدام مواد غذایی در رژیم کتو فستینگ ممنوع است؟

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت 9 روش استفاده از روغن MCT.