همه چیز در مورد شستشوی گوش


آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که در چه زمانی باید گوش را  شستشو دهید؟ بهترین تایم برای شستن گوش چه تایمی است؟ تمیز کردن گوش زمانی واجب می‌شود که یک عامل خارجی باعث عدم عملکرد بهینه گوش شود. یعنی فرد دچار اختلالات شنوایی شده باشد. ایجاد جرم در گوش یکی از مهم‌ترین دلایلی است که منجر به عدم شنوایی در گوش می‌شود. در این شرایط لازم است که به شستشوی گوش در منزل بپردازید. آیا به مراقب بیمار در منزل هنگام شستشو نیاز دارید؟ اما این که چگونه و در چه تایمی باید گوش را بشویید، چالش بر انگیز است. در ادامه در مورد از مرکز خدمات پرستاری سلامت اول آن صحبت خواهیم کرد.

پیشنهاد مقاله : هر آنچه باید درباره عفونت گوش در نوزادان و کودکان بدانید

چه زمانی باید گوش شسته شود؟

موقع ماسب شستشوی گوش
زمانی‌که علائم ناشنوایی در یک فرد دیده می‌شود، باید سریعاً گوش را شستشو داد.

زمانی که علائم ناشنوایی در یک فرد بروز پیدا کند، ممکن است فرد رنج بکشد؛ بنابراین باید سریعاً گوش شستشو شود. بهترین زمان برای این که گوش شستشو داده شود، زمانی است که کانال‌های شنوایی گوش به دلیل وجود جرم یا جسم خارجی تنگ‌تر شده باشند. در این صورت فرد صداها را به وضوح نخواهد شنید. زمانی که جرم گوش با استفاده از گوش پاک کن به قسمت نهایی گوش رسیده باشد، نمی‌توان آن را پاک کرد. پس باید به بهترین مرکز شستشوی گوش مراجعه شود تا اجرام موجود در گوش از آن خارج شوند. البته شما می‌توانید به شستشوی گوش در منزل نیز بپردازید. اما شستن گوش در کلینیک‌های مربوطه راهکاری عاقلانه و ایمن است. در صورتی که ترشحاتی را در گوش خود مشاهده کردید، بدون درنگ به یک پزشک ماهر مراجعه نمایید.

نحوه شستشوی گوش

شاید بپرسید که چه دلایلی باعث می‌شوند جرم در گوش افزایش پیدا کند و نیاز به خارج شدن داشته باشد. استفاده مداوم از سمعک، وجود مجاری غیر طبیعی در گوش، وجود بیماری‌های مختلف در بدن یک فرد، وارد کردن گوش پاک کن یا اجرام خارجی منجر به افزایش جرم در گوش می‌شوند. در این موارد باید به بهترین مرکز شستشوی گوش مراجعه شود. در این مراکز اقدامات زیر را انجام می‌دهند:

  • ابتدا پزشک از یک سرنگ که با آب تمیز پر شده است، استفاده می‌کند.
  • حال پزشک از بیمار می‌خواهد که به حالت صاف بنشیند و ظرف را در نزدیکی گوش خود نگه دارد.
  • در مرحله بعد گوش به سمت بالا و پایین کشیده می‌شود تا مایع درون آن خارج شود. این مایع تمامی اجرام را نیز با خود به بیرون می‌آورد.
  • در مرحله آخر پزشک بیمار را در مورد مراقبت بعد از شستشوی گوش راهنمایی می‌کند. عدم مراقبت صحیح از گوش می‌تواند تأثیرات مخربی همچون عدم شنیدن صداها به طور واضح را از خود بر جای بگذارد.

بهترین وضعیت برای شستن گوش

شما می‌توانید به شستشوی گوش در منزل هم بپردازید؛ اما قبل از آن باید تکنسین‌های ماهری را به منزل دعوت کنید. بهترین وضعیت برای شستن گوش زمانی است که بیمار به تازگی متوجه تغییرات شنوایی در گوش خود شده است. به هر میزان که روند درمان به تعویق بیفتد، جرم بیشتری در گوش به وجود خواهد آمد. در این صورت ممکن است بیمار قادر به از بین بردن این جرم نباشد. شما باید قبل از شستن گوش خود با عوارض شستشوی گوش آشنا باشید، سپس به بهترین مرکز شستشوی گوش مراجعه کنید تا مشکل به وجود آینده برطرف شود.

آیا شستن گوش درد دارد؟

میزان درد شستشوی گوش
گوش یکی از حساس‌ترین بخش‌ها در بدن انسان است که شستشوی آن باید با دقت صورت بگیرد.

ممکن است بپرسید که آیا شستشوی گوش درد دارد؟ آیا پس از انجام این فرآیند عوارض خاصی بیمار را با خود درگیر می‌کنند؟ پزشک زمانی که می‌خواهد گوش را شستشو بدهد، آن را استریل و ضد عفونی می‌کند. همچنین ممکن است از بی حس کننده استفاده کند تا بیمار دردی را متوجه نشود و پس از طی شدن روند درمان، بیمار با التهابات و دردهایی در گوش خود مواجه خواهد شد که طبیعی هستند. یعنی پس از مدتی از بین می‌روند. گوش یکی از حساس‌ترین بخش‌ها در بدن انسان است که شستشوی آن باید با دقت فراوان صورت بگیرد. چنانچه بهترین پزشک را برای شستشوی گوش در منزل انتخاب کرده باشید یا بهترین کلینیک را برگزیده باشید، امکان کاهش یافتن درد وجود دارد. اما در کل بدانید که درد در گوش پس از خارج شدن جرم یک عارضه شایع است که تا چند روز ادامه دارد. با مصرف داروها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده از سوی پزشک می‌توانید این درد را کاهش دهید.

پیشنهاد مقاله : هر آنچه لازم است در مورد سرطان بینی و سینوس بدانید

مراقبت بعد از شستشوی گوش

با توجه به این که پس از طی شدن روند درمان عفونت می‌تواند به گوش آسیب برساند، باید خیلی مراقب گوش باشید. پس از این که بهترین زمان شستن گوش را یافتید و جرم را از گوش خارج کردید، باید همواره گوش را خشک نگه دارید. رطوبت باعث می‌شود که عفونت‌ها فضای بهتری را برای رشد داشته باشند. به هنگام دوش گرفتن بهتر است پنبه در گوش خود قرار دهید و به هنگام شنا کردن هم از گوش گیر استفاده کنید. تا چند روز پس از خروج جرم از گوش فعالیت‌هایی را که می‌دانید منجر به وارد آمدن فشار به گوش می‌شوند، کنار بگذارید. شما با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توانید عوارض شستشوی گوش را به حداقل برسانید.

شما می‌توانید برای دریافت خدمات پرستاری و استخدام پرستار در منزل با کارشناسان خبره مجموعه تماس حاصل فرمایید.


سوالات متداول

چه زمانی باید گوش شسته شود؟

زمانی که کانال‌های شنوایی گوش به دلیل وجود جرم یا جسم خارجی تنگ‌تر شده باشند. در این صورت فرد صداها را به وضوح نخواهد شنید و باید شستشوی گوش انجام داد.

بهترین زمان در شستن گوش به چه صورتی است؟

بهترین وضعیت برای شستن گوش زمانی است که بیمار به تازگی متوجه تغییرات شنوایی در گوش خود شده است. به هر میزان که روند درمان به تعویق بیفتد، جرم بیشتری در گوش به وجود خواهد آمد.

آیا شستن گوش دردناک است؟

گوش یکی از حساس‌ترین بخش‌ها بدن انسان است که شستشوی آن باید با دقت فراوان صورت بگیرد. چنانچه بهترین پزشک را برای شستشوی گوش در منزل انتخاب کرده باشید یا بهترین کلینیک را برگزیده باشید قرار نیست درد شدیدی را تحمل کنید.

آیا پس از شستشوی گوش مراقبت خاصی نیاز است؟

پس از این که بهترین زمان شستن گوش را یافتید و جرم را از گوش خارج کردید، باید همواره گوش را خشک نگه دارید. رطوبت باعث می‌شود که عفونت‌ها فضای بهتری را برای رشد داشته باشند.



Source link