چرا آهن لیپوزومال مهم است؟


آهن لیپوزومال ترکیبی است که در آن آهن، میکرونیزه شده و به قطعات ریز تقسیم شده و توسط یک پوشش دو لایه فسفولیپیدی محصور می شود. به کمک این تکنولوژی پیشرفته آهن توسط لیپوزوم ها حمل شده و در تماس با مخاط روده قرار نمی گیرد. آهن مستقیما توسط سلول های M روده جذب شده و از طریق سیستم خونی و لنفاوی وارد کبد شده و آهن را در اختیار سلول های کبدی قرار می دهد. این روش موجب افزایش جذب، زیست فراهمی بالا و بروز عوارض جانبی کمتر می شود.

لیپوزوم ها چه می کنند؟

لیپوزوم ها کیسه های ریز و محلول در چربی هستند که از لیپیدها به دست می آیند و مانند ابرقهرمانان مکمل هستند. آنها موادمغذی را به مکان های مختلف بدن که می توانند جذب شوند حمل می کنند. مشابه لیپیدها، آب یا سایر عناصر در طول مسیر آنها را اذیت نمی کند و بنابراین ماده مغذی را احاطه کرده، از آن در برابر آسیب محافظت می کنند و آن را بدون آسیب به جایی که باید برود تحویل دهند.

جزئیات تکنولوژیکی آهن لیپوزومال

در طول فرایند تولید آهن لیپوزومال از دو فرآیند میکرونیزه کردن و ریزپوشانی استفاده می شود. میکرونیزه کردن شامل کاهش اندازه ذرات آهن است که حلالیت آن را افزایش می دهد. پردازش به ذرات کوچکتر باعث افزایش سطح تماسی دارو و در نتیجه افزایش سرعت انحلال دارو و منجر به افزایش فراهمی زیستی داروهای محلول در آب می شود.
ریزپوشانی یعنی آهن میکرونیزه شده توسط یک غشای دولایه لیپیدی مانند غشاهای بیولوژیکی محصور و ریزپوشانی می شود. لیپوزوم تشکیل شده دارای غشای دولایه خارجی و هسته داخلی حاوی ذرات آهن است. لایه بیرونی فسفولیپیدی از تخریب آهن ناشی از آنزیم های دهان یا معده، تعامل با شیره های قلیایی، نمک های صفراوی و فلور روده جلوگیری و از رادیکال های آزاد محافظت می کند. بنابراین، لیپوزوم ها از اکسید شدن و تخریب محتویات آهن در هسته جلوگیری می کنند.
در این روش پیروفسفات آهن درون غشای فسفولیپید و لسیتین حمل می شود. این فناوری پیچیده از لیپوزوم ها به عنوان یک حامل استفاده می کند، تا آهن بدون تماس با مخاط دستگاه گوارش مستقیما در روده جذب شود.  پس از آن، لیپوزوم توسط اندوسیتوز در ماکروفاژها گنجانده شده و از طریق سیستم لنفاوی به سلول‌های کبدی می‌رسد. در سلول‌های کبدی، لیپوزوم توسط آنزیم‌های لیزوزومی باز می‌شود و آهن را برای استفاده در دسترس قرار می‌دهد.

آهن لیپوزومال

آهن لیپوزومال چه مزایایی دارد؟

انتقال آهن با لیپوزوم از انتقال آهن با واسطه پروتئین جلوگیری می کند که منجر به فراهمی زیستی بهتر آن می شود. آهن لیپوزومال این ماده مغذی را از اسیدهای دستگاه گوارش (GI) محافظت می کند. این اسیدها اغلب می توانند مواد مغذی را قبل از رسیدن به مقصد تجزیه کنند و بدن مقدار کمتری از مواد مغذی را دریافت می کند. عوارض جانبی گوارشی مانند گرفتگی عضلات، اسهال و حالت تهوع را نیز کاهش می دهد.
اسیدفیتیک در رژیم های غذایی مبتنی بر غلات و حبوبات جذب آهن را مهار می کند. آهن لیپوزومال، به دلیل تکنولوژی ساخت و مکانیسم متفاوت جذب، موجب انتقال بهتر آهن بدون تحت تاثیر قرار گرفتن توسط مهارکننده های غذایی می شود.
آهن لیپوزومال نسبت به آهن خوراکی معمولی به سرعت سطح آهن را در کبد بازیابی می‌کند. همچنین آهن لیپوزومال با کاهش سطح مالون دی آلدئید و افزایش سطح سوپراکسید دیسموتاز، آسیب اکسیداتیو که احتمالاً توسط آهن معمولی ایجاد می شود را به حداقل می رساند. لیپوزوم ها حاوی دولایه لیپیدی هستند که موجب افزایش پایداری و آزاد شدن تدریجی آهن می شوند. انتشار تدریجی ممکن است به جذب بهتر محتویات لیپوزومی کمک کند.

انواع مکمل آهن لیپوزومال

مکمل های آهن لیپوزومال برای درمان کم خونی اهمیت زیادی دارند و برای همه سنین قابل استفاده هستند. با توجه به مزایای این مکمل ها، در این قسمت قصد داریم چند نوع مکمل مناسب لیپوزومال را معرفی کنیم.

ساشه لیپوزومال فروسیس ویواتیون

ساشه لیپوزومال فروسیس با طعم انگور فرنگی سیاه است که به تولید گلبولهای قرمز خون و هموگلوبین، کاهش خستگی، رفع علایم کم خونی نظیر ضعف و بی حالی و تنظیم خلق و خو کمک می کند. این ساشه حاوی 14 میلی گرم آهن المنتال و قابل جذب به فرم لیپوزومال و به همراه فولیک اسید و ویتامین های C, B1, B2 ,B6  ,B12 باطعم خوشایند میوه بلک کارنت است.

شربت فروسیس لیپوزومال ویواکیدز

 شربت فروسیس حاوی آهن به فرم لیپوزومال همراه فولیک اسید و ویتامین ب 12 برای کودکان بالای یک سال است. این شربت به تامین آهن و فاکتورهای ساخت هموگلوبین و پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن کودکان در سنین رشد کمک می کند.
شربت فروسیس ویواکیدز حاوی 15 میلی گرم آهن عنصری به فرم لیپوزومال (فریک پیروفسفات) است که به تشکیل طبیعی گلبول های قرمز خون و هموگلوبین و انتقال طبیعی اکسیژن در بدن کمک می کند. همچنین به آزادسازی طبیعی انرژی و کاهش خستگی و بی حالی کمک می کند. همچنین دارای طعم مطلوب بلک کارنت است که برای بسیاری از کودکان دلچسب است.

قطره فروسیس ویواکیدز

قطره فروسیس ویواکیدز مکمل آهنی است که جهت تامین آهن، فولیک اسید و ویتامین B12 برای کودکان  زیر یکسال تهیه شده است. این قطره به رشد فیزیکی و تکامل مغز، افزایش حافظه و قدرت یادگیری، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از آنمی مگالوبلاستیک و فقر آهن کمک می کند. فاقد گلوتن و دارای تاییدیه GMPاست.
ملح آهن این محصول به فرم فریک دی فسفات است و از طعم دلپذیر میوه بلک کارنت برای خوشایند کودکان استفاده شده است. حاوی شیرین کننده کم کالری مناسب کودکان دیابتی و فاقد هرگونه طعم دهنده مصنوعى و مواد نگهدارنده و فاقد لاکتوز است.

کلام آخر
عوارض گوارشی مانند تهوع، نفخ، درد شکم، اسهال یا یبوست شایع ترین عارضه جانبی مرتبط با آهن خوراکی است. علاوه بر این، فعل و انفعالات غذایی با فیتات ها، تانن های موجود در غذا مانع جذب آهن می شود. با مکمل های آهن معمولی، مدت زمان طولانی تری برای افزایش هموگلوبین (Hb) لازم است و باید از دوزهای بالاتری از آهن استفاده شود. ولی با آهن لیپوزومال این مشکلات به راحتی حل شده و جذب و زیست فراهمی آهن افزایش یافته و مشکلات گوارشی کاهش می یابد.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع:ferosomcanada



Source link