چند بار در هفته مجاز به شستن مو هستیم؟ + جایگزین شامپو |کوئیک فیت


نحوه درست شستن مو
Hairdresser salon. Woman during hair wash

شستن مو آن هم بیش از اندازه باعث می شود تا چربی متناسب برای پوست سر از بین برود. این نوع چربی برای داشتن موهای سالم و درخشان حیاتی هستند. با این حال این را می دانیم که موها و پوست سر نیاز به شستشو دارند. 

اما این در ذهن ایجاد می شود که چه اندازه باید موهای خود را بشوییم؟!

چربی متعادل کف سر همیشه بد نیست

بدون شک موهای چرب ابدا خوب نیستند اما سبوم تولید شده در پوست سر برای داشتن موهای سالم و براق بسیار حیاتی هستند. علیرغم آنچه تبلیغات بسیاری از شامپوها نشان می دهد شستن مو می تواند عامل اصلی آسیب به موهای شما باشد.

موهایی که چربی متعال کف سر را نداشته باشند بسیار آسیب پذیر هستند و بسیار کدر خود را نشان می دهند.

دختران و پسران ایرانی  وسواس زیادی به پاک بودن موهای خود دارند. اغلب آن ها روزانه موهای خود را با شامپوهای تبلیغاتی روزانه می شویند. اما باید بدانید  تمام این تمیز کردن می تواند به موهای خشک و آسیب دیده منجر شود.

اما به نظر می رسد که این فرهنگ حداقل تا حدی به سمت دیگری در حال تغییر است. تبلیغات مثبت زیادی برای کنار گذاشتن این استفاده زیاد شامپو در فضای مجازی از سمت افراد آگاه وجود دارد.

اتفاقی که در حال رخ دادن است برای مردم رایج تر شده که شامپو را برای شستن مو کنار بگذارند و اجازه دهند روغن های طبیعی مو با کمک شامپوهای جایگزین یا آب معمولی متعادل شوند.

اکثر مردم نیازی به شستن موهای خود به صورت روزانه یا حتی یک روز در میان ندارند. اینکه هر چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید به عوامل زیادی بستگی دارد. به گفته متخصصان پوست یکپارچه این است تا زمانی که بعد از دست زدن به موها حس کثیفی احساس نکنید نیاز به شستن آن ندارید.

چه چیزهایی بر تعداد دفعات شستن مو تاثیر می گذارد؟

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند نیاز شما به شستن موها را افزایش دهند. در ادامه به طور کامل به آن ها پرداخته ایم.

1. چربی پوست

چربی پوست بزرگترین مقصر، پشت موهای کثیف است. این عامل می تواند موها سست کند. میزان تولید چربی پوست به سن، ژنتیک، جنس و محیط بستگی دارد.

کودکان و افراد پیر به اندازه نوجوانان یا بزرگسالان 20 تا 30 ساله سبوم تولید نمی کنند. این بدین معناست ممکن است زمانی با پوست سر چرب دست و پنجه نرم کرده باشید و با افزایش سن، پوست سرتان به تدریج خشک‌ تر می‌ شود.

با خشک شدن پوست سر برخی از افراد با موهای واقعا شکننده و آسیب پذیر روبرو می شوند. به گونه ای که به راحتی با هر بار شستن موهایشان آسیب بیشتری می بیند. در نتیجه این افراد ترجیح می دهند شستن مو را به هفته ای یکبار موکول کنند.

پوست سر برخی از افراد به اندازه کافی چربی تولید می کند. به گونه ای که نیاز به شستشوی روزانه موهای خود دارند. اما آن ها در اکثریت  نیستند. اکثر مردم فقط هر چند روز یکبار روغن کافی برای شستشو تولید می کنند.

2. نوع مو

موهای صاف و نازک باید بیشتر از موهای مجعد یا موج دار شسته شوند. موهای صاف به راحتی توسط سبوم پوشانده می شوند، به این معنی که خیلی سریع تر چرب به نظر می رسند.

موهای ضخیم، موج دار یا مجعد معمولاً خشک هستند. زیرا روغن به راحتی رشته های مو را نمی پوشاند. از این رو باید بسیار کمتر شسته شود تا سبوم بیشتر تولید شود. از طرفی موهای مجعد برای نرم ماندن و جلوگیری از وز شدن به رطوبت بیشتری نیاز دارند.

موهای آفریقایی و آمریکایی کمترین نیاز به شستن دارند. شستشوی بیش از حد، به ویژه با شامپوهای خشن، می تواند به موها آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود، به ویژه هنگامی که با درمان های شیمیایی یا مدل های مو مانند قیطان های تنگ که ریشه ها را می کشد، ترکیب شود.

طبق گفته آکادمی پوست آمریکا شستن مو برای افرادی که دارای موهای ضخیم یا فر هستند باید تنها هفته ای یک بار در هفته باشد.

3. عرق کردن و شستن مو

همه می دانیم بعد از ورزش یا فعالیت های سنگین عرق کردن پوست کاملا طبیعی است و این می تواند روتین شستن مو شما را بهم بریزد.

میزان عرق کردن، عامل مهمی در تعداد دفعات شستن یا حداقل آبکشی موهایتان است. عرق می تواند سبوم را پخش کند و موهای شما را کثیف تر کند.

همچنین می تواند باعث شود موهای شما بوی تازگی نداشته باشد. توصیه می‌ شود بعد از تمرینات عرق‌ ریز یا هر زمان که کلاه یا کلاه ایمنی به مدت طولانی استفاده می‌کنید حتما به موهایتان شامپو بزنید.

4. کثیفی یا گرده های فیزیکی

باغبانی، نظافت و سایر کارها ممکن است دلیلی برای شستن موها باشد. کثیفی، گرد و غبار و گرده همه می توانند روی موها گیر کنند. این ها نه تنها موهای شما را کدر نشان می دهند، بلکه می توانند آلرژی شما را نیز تشدید کنند.

5. محصولات حالت دهنده

محصولات حالت دهنده می توانند روی موها و پوست سر شما جمع شوند و منجر به تحریک و آسیب شوند. استفاده مکرر یا زیاد از محصول ممکن است به این معنی باشد که شما باید موهای خود را بیشتر از زمانی که کرم ها و اسپری ها را حذف می کنید، بشویید.

6. شوره سر و شامپو

شوره سر شما ممکن است در واقع به دلیل شستشوی بیش از حد باشد. خشکی مو، خارش و پوسته پوسته شدن مداوم یا شوره سر همگی از علائم خشکی بیش از حد پوست سر هستند. اما این بدان معنا نیست که همه ما باید شستن موهای خود را برای همیشه کنار بگذاریم. بلکه باید به دنبال درمان آن باشیم

معرفی راهکار آسان

شامپو برای تمیز کردن پوست سر و از بین بردن چربی اضافی طراحی شده است. اما اگر بیش از حد از آن استفاده کنید باید بدانید شامپو می تواند به موهای شما آسیب برساند

 شامپو روغن های مهمی که پوست سر تولید می کند را از بین می برد و می تواند مو و پوست سر را بیش از حد خشک کند. برای جلوگیری از زیاد شستن مو، فقط ریشه موهای خود را شامپو کنید. هنگامی که کف را از ریشه به سمت پایین حرکت دهید انتهای آن تمیز می شود.

شامپو زدن به دفعات کمتر یک ترجیح شخصی است. برخی از افراد ممکن است هنگام شستشوی کمتر دچار خارش سر شوند. اما در بیشتر موارد، شامپو زدن کمتر فقط ظاهر و احساس مو را تغییر می دهد.

شامپوهای جایگزین

بسیاری از وبلاگ ها و مجلات زیبایی از جایگزین های زیر برای شامپوهای سنتی استقبال کرده اند:

  • شامپو خشک
  • شستشو با شامپوی بدون سولفات
  • فقط آب

بهترین روش شستن مو برای شما

بهترین روش شستن مو برای شما
Man with a beard. Hairdresser with a client. Man wash a head

هیچ رویکرد یکسانی برای مراقبت از مو وجود ندارد. تعداد دفعات شستن مو های خود و با چه چیزی شستن موهایتان بستگی زیادی به بدن، سبک زندگی و ترجیحات شما دارد. هر چه کثیف‌تر شوید و روغن بیشتری تولید کنید، باید موهایتان را بیشتر بشویید.

اگر فکر می کنید موهایتان را بیش از حد می شویید، سعی کنید یک بار در هفته موهایتان را بشویید یا زمان بین شستشو را یک روز افزایش دهید. هر هفته آن را کاهش دهید تا زمانی که حالت مو و پوست سر خود را دوست داشته باشید.

شامپوهای جایگزین یا شستشو با شامپوهای بدون سولفات نیز گزینه‌های عالی هستند. اگر می خواهید شامپوهای مبتنی بر شوینده را کاهش دهید، سعی کنید هر هفته یک روش تمیزکننده دیگر را برای یکی از شستشوهای خود اضافه کنید.

در آخر:

شامپو شما فقط برای تمیز کردن پوست سر شما است. انتهای موهای خود را با آن نشویید. انتهای موهای شما قدیمی ترین و شکننده ترین قسمت ها هستند و به مراقبت خاصی مانند رطوبت اضافی نیاز دارند.

شامپوهای بدون سولفات یکی از مهم ترین گام ها برای داشتن موهای سالم است. در حالی که همه می توانند از این نوع شامپو ها برای شستن مو بهره ببرند.

افرادی که موهای خشک دارند باید هر بار که موهای خود را می شویند از نرم کننده استفاده کنند. هنگام استفاده از نرم کننده به انتهای موهای خود توجه ویژه ای داشته باشید.

منبع:
Webmd
healthline



Source link