10 غذای پیر کننده که باید مراقب مصرف آن ها باشید


غذای پیر کننده کدام ها هستند

دو عامل اصلی وجود دارد که باعث می شوند تا روند پیری سرعت پیدا کند. اولین آن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است و دومی غذاهای پیر کننده هستند.

این نوع غذاها دارای گلیکاسیون پیشرفته هستند و زمانی تشکیل می شوند که پروتئین یا چربی با قند ترکیب شود. این ترکیبات نه یه طور آنی بلکه به مرور کمک می کند تا چین و چروک های صورتتان بیشتر و زودتر خود را نشان دهند.

در حالی که این ها صددرصد تحت کنترل ما نیستند، اما استفاده از کرم ضد آفتاب و توجه به رژیم غذایی می تواند به نحوه محافظت و بهبود بدن از پوست کمک کند.

10 غذای پیر کننده کدام ها هستند؟

این را به خاطر داشته باشید غذاهای پیر کننده را اگر متعادل و به میزان کم مصرف کنید موجب کاهش کلاژن پوست شما نمی شوند. بلکه مصرف زیاد آن ها است که چین و چروک را سریع روی صورتتان پیدا می کند.

غذای پیر کننده تند

1. غذاهای ادویه دار

برخی عاشق غذاهای بسیار تند هستند و کنار گذاشتن آن برایشان بسیار دشوار است. اما اگر به دنبال جوانی طولانی هستید باید بدانید این ها جزو غذاهای پیر کننده هستند.

غذاهای تند باعث متورم شدن رگ‌های خونی و حتی پاره شدن آن‌ها می‌شود. این اتفاق منجر به ایجاد لکه‌ های بنفش روی صورت شما می‌شود.

اگر دچار بیماری روزاسه هستید باید بدانید گرمای ناشی از از ادویه می تواند باعث تشدید آن شود. همچنین دمای بدن شما را بالا می برد. در نتیجه بسیار بیشتر از حالت عادی عرق خواهید کرد.

زیاد عرق کردن باعث می شود تا آب زیادی از بدن خود را از دست بدهید در نتیجه بدن هیدراته نمی ماند و به مرور موجب پیری پوست خواهد شد.

2. سیب زمینی سرخ کرده

مضرات سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی سرخ کرده یکی از پیش غذاهای مورد علاقه همه ما است. اما این خوراکی خوشمزه و بی نظیر جزو غذاهای پیر کننده است. چرا که هم در دمای فوق العاده بالا سرخ می شود و شور است.

غذاهای سرخ شده در روغن در دمای بالا رادیکال های آزاد را رها می کنند که می تواند باعث آسیب سلولی به پوست شود. قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد به دلیل عملی روند پیری را تسریع می بخشد.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد نمک می تواند آب را از پوست خارج کند و منجر به کم آبی شود. این می تواند پوست شما را بیشتر مستعد چین و چروک کند.

3. نان با آرد سفید و غذای پیر کننده

نان با آرد سفید در سفره ما ایرانی ها همیشه وجود دارد. اما باید این را بدانید هنگامی که کربوهیدرات های تصفیه شده با پروتئین ادغام می شوند ترکیبی را تولید می کنند که تاثیر مستقیمی بر بیماری های مزمن و همچنین روند پیری دارند.

نان با آرد سفید علاوه بر آن که غذای پیر کننده است می تواند باعث بالارفتن التهابات در بدن شود. التهابات خود بیماری های بسیاری را به دنبال می آورد.

4. شکر سفید

شکر یکی از رقبای بدنام مشکلات پوستی مانند آکنه است. شکر به تشکیل ترکیبات های آسیب رسان کلاژن منجر می شود. در نتیجه جزو غذاهای پیرکننده محسوب می شود.

حال اگر پوستتان با نور خورشید مستقیم درگیر باشد، سرعت روند پیری پوست بیشتر هم می‌شود. بنابراین به جای خوردن بستنی در هوای گرم، میوه های تازه یخ زده یا بستنی بدون شکر را انتخاب کنید.

وقتی هوس چیزی شیرین می کنید، به جای آن که به سراغ میوه یا شکلات تلخ بروید. می توانید از زغال اخته شیرین استفاده کنید. چرا که این میوه به طور خاص می تواند به از دست دادن کلاژن جلوگیری می کند.

5. کره 

پوست ما بزرگترین عضو بدن ماست و هر چیزی که می خوریم روی آن تاثیر می گذارد. کره یک خوراکی و غذای پیر کننده است. اکثر کره ها دارای چربی ترانس هستند. 

آن ها کلسترول بد ما را افزایش می دهند و کلسترول نوع خوب ما را کاهش می دهند و در سراسر بدن ما التهاب ایجاد می کنند. التهاب با بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است. دو وضعیتی که می توانند ظاهری پیر به ما بدهد.

6. سوسیس و کالباس

هات داگ، پپرونی، بیکن و سوسیس همگی نمونه هایی از گوشت های فرآوری شده هستند که می توانند برای پوست مضر باشند. یعنی جزو غذای پیر کننده هستند

این گوشت ها سرشار از نمک، چربی های اشباع شده هستند که همگی می توانند پوست را کم آب کرده و با ایجاد التهاب کلاژن را ضعیف کنند. 

7. نوشابه و نوشابه های انرژی زا

هر چه نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا بیشتری مصرف کنید، سلول های بافت های شما سریع تر پیر می شوند. علاوه بر این آن ها کالری و شکر زیادی دارند. در نتیجه جزو نوشیدنی و غذای پیر کننده هستند.

این قند در ترکیب با باکتری‌ های موجود در دهان، اسیدی را تشکیل می‌دهد که مینای دندان را از بین می‌برد و باعث پوسیدگی می‌شود. دیگر معایب آن ها شامل افزایش وزن و خطر بالای سکته مغزی و زوال عقل است.

8. لبنیات

جالب است بدانید لبنیات ها جزو غذای پیر کننده هستند. البته باید به این موضوع اشاره کنیم واکنش بدن هر فردی نسبت به لبنیات متفاوت است. نشان داده شده برخی از افراد تغییرات پوستی مثبتی را از حذف لبنیات دیده اند.

برای برخی، لبنیات ممکن است التهاب را در بدن افزایش دهد که منجر به استرس اکسیداتیو می شود. استرس اکسیداتیو یکی از دلایل اصلی پیری زودرس است.

رژیم های کم لبنیات ممکن است از پوست در معرض آفتاب در برابر چین و چروک محافظت کند. از طرفی کلسیم برای سلامت کلی پوست ضروری است. برای تامین کلسیم بدن می توانید از سایر منابع کلسیم مانند دانه ها، لوبیاها، بادام، سبزیجات برگ دار و انجیر کمک بگیرید.

9. گوشت های زغالی

گوشت زغالی از غذاهای پیر کننده

سرخ کردن یا کباب کردن گوشت در دمای بالا باعث ایجاد ترکیب گلیکاسیون پیشرفته می شود. سطوح پایین AGE خوب است (بدن شما آنها را تولید می‌کند)، اما مقادیر زیاد گوشت‌های زغالی باعث التهاب می‌شود که بدن شما را «التهاب» می‌کند و باعث بیماری قلبی و دیابت می‌شود.

10. الکل

الکل آب بدن شما را بسیار کم می کند. در نتیجه می تواند به پوست شما آسیب وارد کند و جزو غذای پیر کننده قرار دارد. این کمبود آب تاثیر زیادی روی پوست شما می گذارد.

این کمبود آب به گونه ای است که حتی اگر یک لیوان بزرگ آب بنوشید، همه اندام های دیگر شما را قبل از پوست آبرسانی می کند. 

وقتی بدن شما سیر آب نباشد

وقتی به اندازه کافی هیدراته نمی‌شوید، پوست شما خشک به نظر می‌رسد و نمی‌تواند از خود در برابر چین و چروک دفاع کند.

در آخر:

اعتدال در مصرف غذاهای پیر کننده به شما کمک می کند تا روند پیر و چروک شدن صورت و سلول هایتان به تعویق بیفتد. در نتیجه کیفیت زندگی بالاتری نسبت به افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی نمی کنند خواهید داشت.

منابع:
Webmd
healthline



Source link