تغذیه سالمندان – مصرف کدام غذاها برای سالمندان دشوار است؟

AlimentacionDeAdultosMayores - تغذیه سالمندان – مصرف کدام غذاها برای سالمندان دشوار است؟

تغذیه سالمندان – مصرف کدام غذاها برای سالمندان دشوار است؟

افزایش امید به زندگی سبب شده تعداد افراد سالمند جهان به طور چشمگیری افزایش یابند. به همین علت تحقیق پیرامون تغذیه سالمندان همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است.

اهمیت تغذیه سالمندان:

در دوران سالمندی احتمال ابتلا به بیماری های مختلف بیشتر است. از سوی دیگر، ترکیب بدن تغییر کرده و بافت عضلانی آن کاهش می یابد. بنابراین، تغذیه سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تغذیه مناسب در این دوران با پیشگیری از بروز بیماری های مختلف کیفیت زندگی این افراد را بهبود می بخشد.

مطلب مرتبط: تغذیه سالمندان : غذاهایی که بعد از 50 سالگی باید به رژیم غذایی خود بیفزایید

۶ غذا که مصرف شان برای برخی سالمندان دشوار است:

۱- سبزیجات خام

اگر به پوسیدگی دندان مبتلا هستید و یا دندان های خود را از دست داده اید ممکن است مصرف سبزیجات خام برای شما دشوار باشد. سبزیجات غنی از ویتامین و فیبر هستند. در صورتی که نمی توانید از سبزیجات خام استفاده کنید می توانید آن ها را به شکل پخته شده که نرم تر هستند مصرف کنید. همچنین می توانید سبزیجاتی مانند کدو حلوایی، هویج و … را به صورت پوره در سوپ های خود استفاده کنید.

14568159841019210 - تغذیه سالمندان – مصرف کدام غذاها برای سالمندان دشوار است؟

BXE8H2 Senior couple preparing salad together. Image shot 2009. Exact date unknown.

۲- حبوبات

برخی از افراد به دلیل ایجاد نفخ از مصرف حبوبات خودداری می کنند. زیرا بعد از مصرف آن ها به نفخ و دردهای شکمی مبتلا می شوند.

حبوبات یکی از منابع خوب فیبر، پروتئین و آهن می باشند. این دسته از مواد غذایی چربی بسیار کمی دارند. برای آن که بعد از مصرف حبوبات به مشکلات گوارشی مبتلا نشوید:
• قبل از مصرف چند ساعت حبوبات را در آب خیس کرده و آب آنرا دور بریزید سپس حبوبات را بپزید.
• حبوبات را به تدریج وارد برنامه غذایی خود کرده و هر بار حجم کمی از آن ها را مصرف کنید.

۳- لبنیات

شما ممکن است با افزایش سن متوجه شوید که بعد از مصرف لبنیات (به خصوص شیر) به مشکلات گوارشی مبتلا می شوید. برای رفع این مشکل لازم نیست که لبنیات را به طور کامل کنار بگذارید. این دسته از مواد غذایی سرشار از کلسیم و پروتئین هستند.
اغلب افراد می توانند حجم کم لبنیات را به راحتی و بدون ابتلا به مشکلات گوارشی مصرف نمایند. همچنین می توانید به جای شیر از ماست و پنیر کم چرب استفاده کنید. شیر بدون لاکتوز نیز می تواند گزینه ای مناسب برای این افراد باشد.

Beautiful Elderly Lady Drinking Milk - تغذیه سالمندان – مصرف کدام غذاها برای سالمندان دشوار است؟

۴- غذاها و نوشیدنی های دارای کافئین

مصرف غذاها و نوشیدنی های دارای کافئین می تواند در برخی از افراد سبب بروز اضطراب شود. کافئین در برخی افراد ضربان قلب را افزایش داده و در روند خواب اختلال ایجاد می کند. اگر می خواهید میزان مصرف کافئین را کاهش دهید بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید. قطع ناگهانی کافئین می تواند سبب سر درد، تهوع یا استفراغ شود. به تدریج نوشیدنی های کافئین دار را با انواع بدون کافئین و آب جایگزین نمایید.

۵- سبزیجات خانواده کلم

اکثر سالمندان به علت ابتلا به نفخ از مصرف انواع کلم خودداری می کنند. سبزیجات خانواده کلم دارای ویتامین C، بتا کاروتن، فیبر و فولات (ویتامین B9) هستند. در برخی مطالعات مشاهده شده که این سبزیجات احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. شما می توانید کلم را به تدریج وارد برنامه غذایی خود کنید. سعی کنید هر بار حجم کمی از این سبزیجات را استفاده کنید. نوشیدن آب کافی نیز می تواند مفید باشد.

853582 650 - تغذیه سالمندان – مصرف کدام غذاها برای سالمندان دشوار است؟

۶- میوه

میوه های تازه سرشار از ویتامین، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. ممکن است برخی از افراد، به خصوص سالمندان، در جویدن میوه ها با مشکل روبرو باشند. به این افراد توصیه می شود از کمپوت میوه ها (بدون شکر) استفاده کنند. همچنین مصرف میوه های نرم مانند توت ها، موز و … برای این افراد راحت تر است. راهکار دیگر آن است که میوه ها را به شکل پوره در آورند.

سایر نکات در مورد تغذیه سالمندان:

  • اهمیت محدودیت مصرف نمک در تغذیه سالمندان

اگر سن شما بالای ۵۰ سال است توصیه می شود بیش از دیگران مراقب میزان سدیم (یا نمک) دریافتی خود باشید. افراد این گروه سنی باید میزان دریافت سدیم را به ۲۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنند. اگر احتمال ابتلا به بیماری قلبی – عروقی در شما بالا است میزان سدیم دریافتی باید به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز محدود شود.
دریافت زیاد سدیم سبب افزایش فشارخون و افزایش احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی می شود. سدیم علاوه بر نمک در غذاهای فرآوری شده، کنسروها، سوپ های آماده و بسیاری از تنقلات مانند چیپس و پفک وجود دارد.

مطلب مرتبط: تغذیه سالمندان و پیشگیری از بیماری های تغذیه ای دوران سالمندی

55 - تغذیه سالمندان – مصرف کدام غذاها برای سالمندان دشوار است؟

  • تداخل گریپ فروت با داروها

گریپ فروت از جمله مواردی است که می تواند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شما به علت ابتلا به فشارخون بالا، کلسترول بالا، اضطراب و بی خوابی دارو استفاده می کنید این میوه ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد.
به همین دلیل توصیه می شود این بیماران از مصرف گریپ فروت خودداری کرده و برچسب روی آبمیوه ها را نیز به دقت مطالعه کنند. زیرا ممکن است این محصولات دارای آب گریپ فروت باشند.

Untitled 3 8 - تغذیه سالمندان – مصرف کدام غذاها برای سالمندان دشوار است؟

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید