تغذیه سالم در دوران بارداری

رژیم غذایی متعادل

انجمن بارداری آمریکا توصیه میکند که زنان باردار در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری بیشتر از نیازشان در حالت عادی باید غذا مصرف کنند، از رژیم های کاهش وزن و لاغری و همینطور پرخوری در دوران بارداری خودداری کنید. این باور قدیمی که باید در دوران بارداری به اندازه دو نفر غذا بخورید یک جمله اشتباه است، واقعیت این است که شما باید متعادل غذا بخورید.
برای دریافت رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری و تنظیم انرژی دریافتی روزانه حتما با متخصص تغذیه و رژیم درمانی مشورت کنید.

ویتامین های ضروری در دوران بارداری

در صورتی که در طی دوران بارداری از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال استفاده میکنید حتما برچسب اطلاعات دارویی آن را بخوانید تا از مصرف بیش از اندازه ویتامین ها پیشگیری کنید، توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه از انواع ویتامین ها و مینرال ها میتواند به سلامت جنین و مادر آسیب برساند و نباید بیش از اندازه مصرف شوند. بهترین مولتی ویتامین برای مادر باردار نوعی از آن است که انواع ویتامین ها و املاح مختلف مورد نیاز مادر باردار را به اندازه نیاز تامین کنه و نه بیشتر.
همیشه به این نکته توجه کنید که برای مصرف مکمل ها و یا داروهای خارج از نسخه با پزشک و کارشناس تغذیه خود مشورت کنید.

چه املاحی در بارداری مورد نیاز است؟

کلسیم

همانطور که میدانید کلسیم برای استحکام استخوان ها و دندان مورد استفاده قرار میگیرد. اما چیزی که بسیاری از افراد نمیدانند این مسئله است که کلسیم در عملکرد صحیح قلب و سایر ماهیچه ها نیز نقش مهمی دارد و در لخته شدن خون هم دخالت دارد.
جنین در طی تکامل نیاز زیادی به کلسیم دارد، در بدو تولد نوزاد ۲۵ گرم کلسیم در بدن ذخیره دارد که همگی را از مادر دریافت میکند. مادران باردار روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند که میتوانند این مقدار نیازشان را از شیر، محصولات لبنی و آبمیوه های غنی شده با کلسیم تامین کنند. لوبیای پخته شده، بادام و سبزیجات برگ تیره مثل بروکلی هم مقداری کلسیم در خود دارند.
مولتی ویتامین مینرال های قبل از بارداری به طور معمول تا ۲۰۰ میلی گرم کلسیم دارند که نیاز روزانه مادر باردار را تامین نمیکند و باقی مانده نیاز مادر باید از طریق رژیم غذایی در طی بارداری تامین شود.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

مکمل های دوران بارداری

مصرف مولتی ویتامین ها در دوران پیش از بارداری به اطمینان از تامین نیاز های اساسی مادران باردار کمک میکند، با این حال مصرف غذاها، میوه ها و سبزیجات تازه حاوی ویتامین ها و املاح موجب تامین بیشتر نیاز های مادر و جنین میشود.
اگر نگران تامین نیاز های روزانه خود هستید میتوانید با متخصص تغذیه و پزشک برای استفاده از مکمل های غذایی و تنظیم رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری مشورت کنید.
توجه داشته باشید که به طور خودسرانه از مصرف انواع دارو ها و مکمل های غذایی بخصوص در دوران بارداری جدا پرهیز نمایید.

توضیحات برای عکس ثبت نشده

دیدگاهتان را بنویسید