رژیم ذهن

اگر می‌خواهید در کاهش وزن موفق شوید ، باید چربی‌های ذهنی را از بین ببرید و این منجر به از دست دادن چربی دور کمر خواهد شد. پس در حقیقت اولین قدم کاهش وزن از ذهن آغاز می‌شود.

قبل از اینکه از تغییرات جسمی همراه با کاهش وزن سالم لذت ببرید ، ابتدا باید یک تغییر ذهنی انجام دهید که به شما کمک کند عادت‌های بد قدیمی خود را از بین ببرید. کلید شروع تحول شما فکر صحیح درباره آن است – شما به‌جای رژیم لاغری سریع ، می‌خواهید یک تغییر سبک زندگی واقعی ایجاد کنید. به هدف خود به‌عنوان کنترل وزن فکر کنید و به یاد داشته باشید که می‌خواهید در آینده نزدیک به رژیم غذایی جدید و سالم خود پایبند باشید.

کاهش وزن

هرکسی بهانه‌های خاص خودش را دارد. هنگام تلاش برای بهبود شیوه زندگی و رژیم غذایی ، بیشتر افراد تا زمانی که مشکل خاصی نباشد ، خوب عمل می‌کنند  .

برای لاغر شدن باید صبر داشته باشید

یکی از اصلی‌ترین مشکلات ذهنی در کاهش وزن ، زیاد یا خیلی سریع خواستن است و خوب است بدانید که  کاهش وزن برای جلب رضایت اکثر افراد رژیم غذایی خیلی کند است.درواقع وقتی به‌آرامی لاغر می‌شوید بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

خودتان را در وزن ایده ال تصور کنید

اگر می‌خواهید لاغر باشید ، خود را لاغر نشان دهید. آینده خودتان را ، شش ماه تا یک سال آینده را  تجسم کنید و به این فکر کنید که بدون اضافه‌وزن چقدر خوب خواهید بود و چه  احساسی خواهید داشت .

 عکس‌های قدیمی از زمان لاغرتر بودن  خود را پیدا کنید و آن‌ها را در مکانی قرار دهید تا یادآور آنچه برای آن تلاش می‌کنید ، باشد. از خود بپرسید که در آن زمان چه‌کاری انجام داده‌اید که می‌توانید امروز در سبک زندگی خود بگنجانید. به فعالیت‌هایی فکر کنید که دوست دارید انجام دهید اما به دلیل وزنتان نمی‌توانید آن‌ها را انجام دهید.

انتظارات واقع بینانه داشته باشید

وقتی پزشکان از بیماران خود می‌پرسند که چقدر می‌خواهند وزن کم  کنند ، بیماران معمولاً یک عدد را برای وزن ایده آل خود می‌خواهند ولی این‌گونه نیست . یک محدوده وزن واقع بینانه را شناسایی کنند ، نه یک عدد.

انتظار خود را طوری داشته باشید که در نگاه به آینده خود حس خوب و واقعی به خودتان داشته باشید

اهداف کوچک تعیین کنید

لیستی از اهداف کوچک‌تر تهیه کنید که به شما در دستیابی به اهداف کاهش وزن کمک می‌کند. این اهداف کوچک باید مواردی باشد که باعث بهبود سبک زندگی شما شود بدون اینکه در زندگی شما خللی ایجاد کند ، مانند:

  • هرروز میوه و سبزی‌های بیشتری بخورید
  • داشتن نوعی فعالیت بدنی حداقل برای ۳۰ دقیقه در روز
  • سفارش سالاد به‌جای سیب‌زمینی سرخ‌کرده در کنارغذا
  • اینکه بتوانید از یک پله بالا بروید و نفس‌نفس بزنید

همه ما می دانیم که تغییر سخت است و اگر سعی کنید تغییرات زیادی انجام دهید بسیار دشوار است ، بنابراین از کوچک شروع کنید و به تدریج بهبود سبک زندگی خود را انجام دهید.

از پشتیبانی  نزدیکان بهره مند شوید

همه ما خصوصاً در شرایط سخت به حمایت نیاز داریم. یک دوست ، عضو خانواده یا گروه پشتیبانی پیدا کنید که بتوانید به‌طور منظم با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. مطالعات نشان می‌دهند که  افرادی که با دیگران در ارتباط هستند ، چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت آنلاین ، عملکرد بهتری نسبت به رژیم‌های غذایی دارند که سعی می‌کنند این کار را به‌تنهایی انجام دهند.

یک برنامه عملیاتی دقیق داشته باشید

 هر شب ، وعده‌های غذایی سالم و مناسب برای تناسب‌اندام خود را برای روز بعد برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی پیش رو ۸۰٪ نبرد است. اگر به یک برنامه‌ریزی دقیق مجهز باشید ، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

سعی کنید برنامه تناسب‌اندام خود را مانند قرارهای ملاقاتتان  تعیین کنید. به‌طور مثال : میوه‌های خشک و سبزی‌ها را  جایگزین غذاهای ناسالم کنید که وسوسه نشوید .

با ساختن چنین مراحلی در زندگی خود ، سلامتی خود را در اولویت قرار دهید و درنهایت این رفتارهای سالم به روال عادی زندگی شما تبدیل می‌شود.

به خودتان جایزه بدهید.

با سفر به سینما ، مانیکور یا هر چیز دیگری که احساس خوبی نسبت به دستاوردهای خود (به‌غیراز جوایز غذایی) داشته باشید ، به خود جایزه بدهید .

پس از رسیدن به یکی از اهداف کوچک خود یا از دست دادن وزن  یا چند سانتیمتر  دور کمر ، به خود جایزه  دهید ، بنابراین کار سخت خود را به رسمیت می‌شناسید و قدم‌هایی را که برای سلامتی برمی‌دارید جشن بگیرید.

عادات قدیمی را ترک کنید .

عادت‌های قدیمی به‌سختی از بین می‌روند  ، اما اگر می‌خواهید در کاهش وزن موفق شوید نمی‌توانید مانند گذشته کارها را ادامه دهید.

به‌آرامی اما مطمئن سعی کنید رفتارهایی را که منجر به افزایش وزن می‌شوند را مشخص کنید و آن‌ها را با قدم‌های کوچکی که می‌توانید بدون احساس محرومیت به‌راحتی از پس آن‌ها بردارید ، برگردانید.

به‌عنوان‌مثال ، اگر اهل  سیب‌زمینی خوردن هستید ، با تغییر میان وعده خود از کلوچه یا چیپس به یک‌تکه میوه شروع کنید. شب بعد سعی کنید فقط یک نوشیدنی بدون کالری بخورید. درنهایت ، می‌توانید هنگام تماشای تلویزیون ، تمرینات را شروع کنید.

راه دیگری برای شروع عادت‌های بد خود: از غذاهای وسوسه‌انگیز و بدون کالری در آشپزخانه خود خلاص شوید و گزینه‌های سالم را جایگزین آن‌ها کنید.

حتماً با یک متخصص مشورت کنید

کار با یک متخصص تغذیه به شما امکان می‌دهد یک برنامه کاهش وزن متناسب با سبک زندگی ، نیازهای غذایی و هر شرایط پزشکی داشته باشید و یکی از آن شامل غذاهای سالم موردعلاقه شما باشد و بخواهید بخورید. دلیل اینکه بیشتر مردم از برنامه‌ی رژیم غذایی   سقوط می‌کنند این است که آن‌ها طرحی را انتخاب کرده‌اند که برای آن‌ها مناسب نباشد. یک متخصص تغذیه همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا ازنظر ذهنی برای چالش پیش رو آماده شوید.

پیگیری کنید

مرتباً وزن خود را حفظ کنید . مطالعات نشان می‌دهند که پیگیری این اطلاعات به ارتقا رفتارهای مثبت و به حداقل رساندن رفتارهای ناسالم کمک می‌کند. صرف دانستن اینکه در حال پیگیری مصرف مواد غذایی هستید می‌تواند در مقاومت در برابر آن تکه کیک کمک کند!

خودتان را باور داشته باشید

ممکن است درگذشته با کاهش وزن شکست‌خورده باشید ، اما این بدان معنا نیست که اکنون شکست خواهید خورد. مطمئناً ، روزهایی پیش رو خواهید بود که بیشتر از حد مجاز غذا می‌خورید یا یک تمرین برنامه‌ریزی‌شده را کنار می‌گذارید ، اما مثبت ماندن و ادامه دادن برنامه خود ضروری است. درک کنید رسیدن به اهداف کاهش وزن شما زمان‌بر است حتی از دست دادن ۲ کیلو نیز برای سلامتی مفید است و می‌تواند انگیزه شمارا برای کاهش ۲ کیلو  بعدی ایجاد کند. تشخیص دهید که کاهش وزن به‌ندرت در یک خط مستقیم اتفاق می‌افتد ، و اگر یک روز بیش‌ازحد غذا می‌خورید ، خود را ناراحت  نکنید – فقط در وعده بعدی غذا به برنامه خود برگردید.

حال اگر با رعایت تمام این موارد همچنان نمی‌توانید وزن کم کنید،می‌توانید دلیل کم نشدن وزن را از اینجا بررسی کنید.

منابع

https://www.webmd.com/diet/obesity/features/8-ways-to-think-thin#3

https://www.everydayhealth.com/weight-pictures/ways-to-mentally-prepare-for-weight-loss.aspx

https://aaptiv.com/magazine/how-to-mentally-prepare-for-weight-loss

دیدگاهتان را بنویسید