رژیم غذایی سالم در دیابت بارداری

майка - رژیم غذایی سالم در دیابت بارداری

رژیم غذایی سالم در دیابت بارداری

رژیم غذایی سالم در دیابت بارداری حائز اهمیت است به خصوص اگر یک زن مبتلا به دیابت بارداری باشد. سطح قند خون بالا ممکن است برای زن و جنین در حال رشد مضر باشد. برای کمک به کنترل سطح قند خون، مهم است بر تعداد، نوع و چگونگی مصرف کربوهیدراتها نظارت داشته باشیم.

یک برنامه غذایی سالم را با اهداف زیر را پی گیری نمایید:
• کنترل میزان قند خون با هدف دستیابی به سطح قند خون در محدوده طبیعی
• تامین تغذیه مناسب برای شما و همچنین برای جنین در حال رشد
• دستیابی به تغییرات مناسب وزن در طول دوران بارداری

1- نظارت بر کربوهیدرات:

خوردن کربوهیدرات های پیچیده به جای کربوهیدرات ساده توصیه می شود. وعده های غذایی و تنقلات حاوی کربوهیدرات ها به طور یکنواخت در طول روز می تواند به جلوگیری از فشار قند خون کمک کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سه وعده غذایی کوچک و متوسط و دو تا چهار وعده تنقلات در روز بخورند. راه های دیگر برای تنظیم قند خون عبارتند از:

  • اجتناب از مصرف کربوهیدرات بیش از حد در یک زمان
  • مصرف کربوهیدرات های پیچیده ای که دارای فیبر زیاد هستند
  • ترکیب کربوهیدرات با پروتئین یا چربی سالم
  • فراموش نکردن وعده غذایی
  • خوردن صبحانه با کربوهیدرات غنی از پروتئین و فیبر
  • خوردن غذاهای با شاخص گلیسمی پایین
  • خوردن غذاهای دارای گلیسمی پایین یکی دیگر از عوامل مهم در رژیم غذایی دیابتی ها است.

gestational diabetes diet - رژیم غذایی سالم در دیابت بارداری

گلیسمی توسط ضرب مقدار گرم کربوهیدرات در نوع خاصی از غذا توسط شاخص گلیسمی آن (GI) محاسبه می شود. این تعداد تصویر دقیقی از تاثیر واقعی غذا بر قند خون را نشان می دهد. غذاهایی با میزان گلیسمی پایین آهسته تر از کربوهیدرات های ساده شکسته می شود، که معمولا به عنوان مواد غذایی با GI بالا شناخته می شود. بار گلیسمی 10 یا کمتر پایین در نظر گرفته می شود اما برای مبتلایان به دیابت حاملگی مقدار ایده آل است. غذاهای کم گلیسمی عبارتند از:

  • 100 درصد نان و غلات کامل
  • سبزیجات غیر نشاسته ای
  • برخی از سبزیجات نشاسته ای مانند نخود و هویج
  • بعضی از میوه ها مانند سیب، پرتقال، گریپ فروت، هلو و گلابی
  • لوبیا
  • عدس
  • نخود

تمام این غذاهای کم GI به آرامی قند را به خون می رسانند و به حفظ سطح قند خون کمک می کند.

2- خوردن پروتئین بیشتر

خوردن پروتئین همراه با کربوهیدرات ها، یا انتخاب کربوهیدرات هایی که پروتئین در آنها دارند، به تعادل قند خون کمک میکند. زنان مبتلا به دیابت حاملگی باید سعی کنند غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنند. مانند:

  • ماهی، مرغ و بوقلمون
  • تخم مرغ
  • توفو
  • لوبیا
  • آجیل
  • حبوبات

96 07 c07 1261 - رژیم غذایی سالم در دیابت بارداری

3- انتخاب چربی های اشباع نشده

چربی های غیر اشباع نیز بخشی از هر رژیم سالم هستند. نمونه هایی از چربی های اشباع شده عبارتند از:

  • روغن زیتون
  • روغن بادام زمینی
  • آووکادو
  • بیشتر آجیل و دانه
  • ماهی سالمون
  • ساردین ها
  • ماهی تن

در دیابت بارداری از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

اجتناب از غذاهایی که ممکن است سطح قند خون را افزایش دهند ضروری است:

1- پرهیز  از غذاهای شیرین

اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین برای کمک به محدود کردن تاثیر دیابت حاملگی توصیه می شود. سطح قند خون هنگامی که غذاهای شیرین، مخصوصا آنهایی که فراوری شده اند، مصرف می شود، افزایش می یابد. زنان مبتلا به دیابت حاملگی توصیه می شود که تا حد امکان از غذاهای شیرین استفاده نکنند. غذاهای شیرین برای جلوگیری از این موارد عبارتند از:

  • کیک ها
  • بیسکوییت
  • شیرینی
  • پودینگ
  • جوش شیرین
  • آب میوه با قند اضافی

2- پرهیز از غذاهای بسیار نشاسته ای

غذاهای نشاسته ای دارای کربوهیدرات بالا هستند و تأثیر بیشتری بر قند خون دارند، بنابراین مهم است که آنها را تنها در مقادیر کم بخورید. بهتر است از غذاهای بسیار نشاسته ای اجتناب کنید. این غذاها عبارتند از:

  • سیب زمینی سفید
  • نان سفید
  • برنج سفید
  • پاستا سفید

3- پرهیز از قندهای مخفی و کربوهیدرات ها

برخی از غذاها به وضوح منبع شکر یا کربوهیدرات نیستند، اما ممکن است هنوز هم حاوی سطوح ناسازگار از هر دو نوع مواد غذایی باشند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

  • غذاهای بسیار فراوری شده
  • برخی از چاشنی ها، مانند سس ها و دسرها
  • فست فود
  • الکل
  • شیر و میوه حاوی قندهای طبیعی هستند و میتوانید با آرامش مصرف کنید.

4- رژیم غذایی منظم

  • سعی کنید در روز سه وعده غذا در فواصل منظم و به مقدار ثابت مصرف کنید.
  • سعی کنید غذاهای متعادل مصرف کنید که به معنی ترکیب پروتئین، کربوهیدرات و سبزیجات در هر وعده غذایی است

بسیار مهم است که برای ارزیابی رژیم غذایی خود به یک کارشناس یا دکتر تغذیه مراجعه  کنید. متخصص تغذیه با محاسبه ی مقدار کربوهیدارت مورد نیاز شما در  غذاها و میان وعده ها به شما آموزش می دهد که چگونه مقدار کربوهیدراتها ی موجود  در هر غذا را شمارش کنید. با رعایت توصیه های تغذیه ای شما می توانید به کنترل  مقدار قند خون خود بپردازید.

gebelikte doneminde tuketilmesi gereken besinler hangileri e1492800986433 - رژیم غذایی سالم در دیابت بارداری

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید👇👇👇

رژیم غذایی سالم 

دیدگاهتان را بنویسید