رژیم مدیترانه ای و پیشگیری از سرطان سینه

نقش رژیم غذایی در سرطان سینه

سرطان سینه یک بیماری پیچیده است که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، در حدود ۱۳% از زنان تحت تاثیر سرطان سینه قرار میگیرند.
برخی از ریسک فاکتور های بروز سرطان ژنتیک و سن نقش مهمی در بروز این سرطان دارند، در این بین نقش سن پر رنگ تر دیده میشود.
با این حال نقش رژیم غذایی را نمیتوان در پیشگیری از بروز سرطان سینه نادیده گرفت.
البته همانطور که گفته شد سرطان سینه یک بیماری پیچیده است و نباید صرفا بر روی تغذیه تاکید کرد و باید عوامل دیگر را در نظر گرفت.
در واقع شما با کاهش هرکدام از ریسک فاکتور های سرطان سینه میتوانید درصدی از بروز سرطان پستان پیشگیری کنید، در صورتی که در اقوام نزدیک شما شخصی مبتلا به سرطان سینه باشد شما باید نهایت تلاش خود را صورت دهید تا سایر ریسک فاکتور ها را کنترل کنید.
رژیم غذایی مناسب
، ورزش منظم و عدم مصرف نوشیدنی های الکلی موجب کاهش خطر بروز انواع سرطان ها میگردد. علاوه بر این کنترل وزن هم یکی از عوامل مهم در پیشگیری از سرطان است، همانطور که میدانید افراد چاق یا دارای اضافه وزن بیشتر در معرض سرطان قرار دارند.
بنابر این در پیشگیری از سرطان ها بخصوص سرطان سینه باید هم نوع رژیم غذایی را در نظر بگیرید و هم میزان غذایی که مصرف میکند باید مد نظر قرار بگیرد.

رژیم خود را به رژیم مدیترانه ای تغییر دهید

تاکید رژیم مدیترانه ای بر مصرف بیشتر گیاهان و غذاهای گیاهی است، در مقابل رژیم غربی که سرشار از چربی، غلات تصفیه شده و غذاهای آماده است.
شما باید تا حد امکان غذا های تازه و سالم را برای مصرف در رژیم غذایی خود انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر میخواهید از خوراک لوبیا برای وعده ناهار خود استفاده کنید سعی کنید لوبیا را خریده و خودتان بپزید و تا حد امکان از مصرف کنسرو لوبیا خودداری کنید.
و یا بجای اینکه صبحانه خود را از مغازه تهیه کنید و در راه محل کار مصرف کنید سعی کنید کمی زودتر از خواب بیدار شده و صبحانه خودتان را در منزل از مواد غذایی سالم تهیه کنید.
از مواد غذایی که حاوی نمک هستند به مقدار زیاد استفاده نکنید، بهتر است غذاهایی که میخورید کم نمک باشند.
اگر دسترسی به میوه ها و سبزیجات تازه ندارید میتوانید از انواع فریز شده آنها هم استفاده کنید، اما اولویت با مصرف غذاهای تازه است.
رژیم غذایی غربی دارای گوشت قرمز و چربی های فراوان است، اما در رژیم مدیترانه ای شما باید از گوشت ماهی و غذاهای دریایی و در درجه دوم از گوشت پرندگان استفاده کنید. شما باید نهایتا یک یا دو بار از گوشت قرمز در طول روز استفاده کنید و در عوض آن را با گوشت ماهی یا پرندگان جایگزین کنید.
مصرف گوشت قرمز و لبنیات متعادل باعث کاهش سطح چربی و فشار خون شما میگردد. بعلاوه از آنجا که رژیم مدیترانه ای باید نمک کمتری هم استفاده کنید باعث میشود که میزان کاهش فشار خون شما دوچندان شود.
رژیم مدیترانه ای دارای ترکیبات امگا ۳ بیشتری است، امگا ۳ یک ترکیب ضد التهاب است که در ترکیباتی چون ماهی، زیتون و… وجود دارد، این ترکیب خطر بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان را کاهش میدهد.
نکته دیگری که در رژیم مدیترانه ای باید مد نظر شما قرار بگیرد استفاده از غذاهای تهیه شده با آرد کامل به جای مصرف غلات تصفیه شده است. به طور مثال نان سبوسدار را جایگزین نان های سفید مثل نان باگت کنید.
زمانی که میخواهید در رستوران غذا میل کنید سعی کنید به غذاهایی که در منوی دریایی هستند را انتخاب کنید، از طرفی دیگر اگر میخواهید سالاد سفارش دهید به جای استفاده از سس از ترکیب روغن زیتون و سرکه برای خوردن آن استفاده کنید.

گرچه استفاده از غذاهای آماده زندگی را راحت تر کرده است اما چندان با سلامتی سازگار نیست، اینکه شما زمان بیشتری را برای درست کردن غذای سالم در منزل صرف کنید به این معنی است که زمان کمتری را در بیمارستان برای درمان بیماری صرف خواهید کرد.

 شما میتوانید راهنمای کامل رژیم میدیترانه ای را در اینجا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید