رژیم مدیترانه ای و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

header onepager 2000x1150 zivilisationskrankheiten tiny - رژیم مدیترانه ای و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

رژیم مدیترانه ای و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

رژیم مدیترانه ای به عنوان یک رژیم غذایی سالم توسط متخصصین تغذیه مطرح می شود. بخش عمده ای از این رژیم غذایی را گیاهان تشکیل می دهند و میزان گوشت قرمز و لبنیات آن برخلاف رژیم های غذایی آمریکا و اروپای شمالی کم بوده و درآن از میوه برای دسر استفاده می‌شود؛ هچنین روغن زیتون نیز از منابع اصلی تامین کننده چربی این رژیم محسوب می گردد.

تحقیقی که به تازگی درمجله Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases به چاپ رسیده است به بررسی ارتباط بین پیروی از رژیم مدیترانه ای و میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (کشنده و غیرکشنده) در میان برزگسالان میانسال سالم از مناطق مدیترانه پرداخته است.

مطلب مرتبط: آشنایی با رژیم غذایی مدیترانه‌‌ ای و مزایای آن برا ی سلامتی

محققین در این تحقیق به بررسی 13609 شرکت کننده (60% زنان و 40 % مردان، با میانگین سنی 38 سال) پرداختند. این افراد در ابتدای مطالعه به هیچ یک از انواع بیماری های قلبی عروقی (CVD)مبتلا نبودند و برای مدت 9/4 سال تحت بررسی قرار گرفتند. در ابتدای مطالعه، رژیم پایه افراد از طریق تکمیل پرسشنامه تکرر مصرف 136 موردی بررسی شد. امتیاز 9 برای پیروی از رژیم مدیترانه ای در نظر گرفته شد.

درنهایت 100 مورد بیماری قلبی عروقی دیده شد. در بررسی های چندگانه، افراد با بیشترین میزان پیروی از رژیم  مدیترانه ای (امتیاز بالای 6) در مقایسه با افراد با امتیاز کمتر( امتیاز پایین تر از 3) ، ریسک کمتری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی CVD نشان دادند. در واقع ارتباط معکوسی بین پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالان میانسال سالم دیده شد.

نتیجه گیری: به آن دسته از افرادی که به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی اهمیت می دهند توصیه می شود که پیروی از یک رژیم غذایی سالم همچون رژیم غذایی مدیترانه ای را پیش بگیرند؛ رژیمی که غنی از روغن زیتون ، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات بوده و در عین حال میزان مصرف گوشت قرمز،  چربی های اشباع و شیرینی ها در آن بسیار کمتر است.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید