مراقبت‌های تغذیه‌ای بعد از سقط جنین

3a07dd20577e300582a41974b82d410d - مراقبت‌های تغذیه‌ای بعد از سقط جنین

مراقبت‌های تغذیه‌ای بعد از سقط جنین

از دست دادن جنین و فرزند طی بارداری واقعه‌ای تلخ است که مادر برای جبرانش نیاز به زمان دارد. سقط جنین می‌تواند چالش فیزیکی و روانی زیادی برای او و همسرش ایجاد کند و در طول این مدت، فشار و استرس زیادی را تحمل خواهد کرد. افزون بر حمایت عاطفی، مراقبت‌های تغذیه‌ای بعد از سقط جنین برای تقویت جسمی مادر ضروری است. چون این وضعیت سبب ضعف بدن، سرگیجه و خون ریزی می‌شود بنابراین کیفیت و کمیت غذایی که می‌خورد بر سلامت جسم و روان او تاثیرگذار است. با برخی از مواد‌غذایی مناسب و نامناسب بعد از سقط جنین آشنا می‌شویم.

مراقبت‌های تغذیه‌ای بعد از سقط جنین

مواد غذایی غنی از آهن

سقط جنین سبب خونریزی شدید و کمبود آهن در بدن مادر می‌شود. مادر در این شرایط کم‌خونی و نشانه‌های مرتبط با آن مثل خستگی مفرط، ضعف و… را تجربه می‌کند. بهترین نوع آهن که باید بعد از سقط‌ مصرف کرد، آهن هم ( heme-iron)  است که در گوشت قرمز فراوان یافت می شود و به‌راحتی توسط بدن جذب می گردد. فراموش نشود که گوشت قرمز به صورت کاملا پخته مصرف شود. دیگر خوراکی‌های غنی از آهن شامل لوبیا، عدس، روغن کنجد، سبوس برنج، سویا، سبزیجات برگ‌دار، تخمه کدو، کشمش و … هستند. در کنار این نوع مواد غذایی، مواد غذایی حاوی ویتامین C مثل توت‌فرنگی و گریپ‌فروت نیز توصیه می‌شود چون سبب جذب بهتر آهن می شود.

مطلب مرتبط:  مواد غذایی سرشار از آهن و خوراکی هایی که جذب آهن را در بدن افزایش می دهند

پر آهن - مراقبت‌های تغذیه‌ای بعد از سقط جنین

مواد غذایی غنی از کلسیم

در طول بارداری، کلسیم ذخیره شده در بدن کاهش میابد. پس کلسیم از دست رفته را با خوردن شیر، محصولات لبنی، غذاهای دریایی ، میوه های خشک‌شده ، سویا و سبزیجات برگ‌دار تیره تامین کنید.

مطلب مرتبط: معرفی مواد غذایی سرشار از کلسیم

calcium rich foods e1515395270638 - مراقبت‌های تغذیه‌ای بعد از سقط جنین

مواد غذایی که با خوردن شان احساس خوبی دارید

مادر بعد از سقط جنین ممکن است تا مدتی دچار افسردگی شود. سازگار شدن با این تجربه تلخ و فراموشی آن، ساده‌ نیست. مدت زمان کنار آمدن با آن در افراد مختلف، متفاوت است. مصرف بعضی از مواد غذایی نه تنها شدت این احساس بد را کم بلکه به تولید انرژی، بهبود سلول‌های عصبی و توانایی عضلات هم کمک می‌کند مثل خوراکی‌های غنی از منیزیم که در لوبیا، آجیل‌ها و شکلات وجود دارد.

مطلب مرتبط: بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

میوه‌ها و سبزیجات

این دسته از خوراکی‌ها باید به مقدار زیاد مصرف شود تا به تامین مواد مغذی از دست رفته بدن در طول بارداری کمک کند.

57889188 - مراقبت‌های تغذیه‌ای بعد از سقط جنین

نوشیدن آب زیاد

اگر مادر تمایل به نوشیدن آب ساده ندارد آن را با برش‌های تازه از لیمو، خیار یا توت‌فرنگی طعم‌دار کند.

ممنوعیت های غذایی بعد از سقط‌جنین

حبوبات و نشاسته کم فیبر برخلاف کربوهیدرات که تامین‌کننده سوخت و کنترل‌کننده قند بدن است، سبب تغییرات آنی قند در بدن می‌شود. به همین دلیل مصرف نشاسته کم‌فیبر را باید کاهش داد مثل برنج، تخم مرغ، چوب‌شور، شیرینی‌جات و… . از مصرف مواد غذایی شیرین که قند خون را افزایش می دهد، مثل آب نبات، نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار و همچنین مصرف شیر پرچرب و گوشت خودداری شود.

بعد از سقط، باید از التهاب دردناک بدن کم کرد. چربی گوشت و محصولات لبنی سبب ایجاد تورم و التهاب می‌شود بنابراین از خوردن گوشت گاو و گوسفند، کره، پنیر، شیر پرچرب پرهیز شود. در این دوران، غذاهای ناسالم و بدون کالری از رژیم غذایی حذف گردد. هر چند سویا سرشار از مواد مغذی است اما دارای فیتات است و مانع از جذب آهن می‌شود. از مواد غذایی همچون پنیر نرم، محصولات لبنی غیر پاستوریزه، گوشت خام، غذاهای دریایی که محیطی مناسب برای رشد باکتری‌هاست و میتواند سبب عفونت شود، اجتناب گردد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

دیدگاهتان را بنویسید