نقش کلسیم دربدن و علائم کمبود کلسیم در افراد

Depositphotos 99781394 l 2015 1 - نقش کلسیم دربدن و علائم کمبود کلسیم در افراد

نقش کلسیم دربدن و علائم کمبود کلسیم

نقش کلسیم در بدن

در بین مواد معدنی ، کلسیم جایگاه ویژه ای دارد ، زیرا بیشترین ماده معدنی که در بدن ما وجود دارد کلسیم است . از اینرو کمبود کلسیم در بدن می تواند موجب بروز مشکلات متعددی گردد. در استخوانهای یک فرد بالغ حدود 90 تا 140 گرم کلسیم وجود دارد . بدن ما تقریباً 1 کیلوگرم کلسیم دارد. البته در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت ، مسلما این میزان فرق می‌کند. بیشتر کلسیم در استخوانها و دندانها نشسته است و تنها 1% آن در بقیه بدن وجود دارد که همین 1 درصد اعمال زیادی انجام می‌دهد از جمله:

  • ضربان قلب  را تنظیم می‌کند.
  • بی خوابی را کاهش می‌دهد.
  • در متابولیسم آهن بدن مؤثر است.
  • در تنظیم کار سیستم اعصاب بدن بخصوص در انتقال تحریکات نقش اساسی دارد.
  • کلسیم عامل استحکام استخوان ها است. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود اشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند.
  • برای عملکرد عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد حرکت امکان پذیر نمی‌باشد.
  • انتقال پیامهای عصبی با واسطه یون کلسیم صورت می‌گیرد.
  • کلسیم در یکی از مراحل انعقاد خون دخیل است.

تأثیر کلسیم بر سلول‌های چربی

مصرف کلسیم با کاهش چاقی و کاهش خطرات و عوارض ناشی از آن در انواع مطالعات اپیدمیولوژیک در ارتباط است. علاوه بر این، مصرف مکمل کلسیم نشان داده شده که برای کمک به کاهش وزن در افراد چاق مؤثر است.

میزان مناسب کلسیم برای هر فرد

متوسط میزان مناسب کلسیم به میلی‌گرم

  • نوزادان تا سن ۳ سال = ۴۰۰
  • کودکان ۴ تا ۶ سال سن =۷۰۰
  • کودکان ۷ تا ۱۰ سال سن = ۸۰۰
  • مردان نوجوان و بالغ = ۸۶۰ الی ۱۲۰۰
  • زنان نوجوان و بالغ = ۱۰۰۰
  • زنان حامله= ۱۳۰۰
  • زنان شیرده= ۱۳۰۰

درصورت وجود بیماری‌های همراه مانند بیماری روماتیسمی یا مصرف بعضی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها نیاز به کلسیم و ویتامین D افزایش میابد که دوز مورد نیاز باید با نظر پزشک معالج تعیین شود. مصرف میزان مناسب کلسیم در رژیم غذایی روزانه و همچنین انجام ورزش‌هایی مانند قدم زدن و دویدن و آئروبیک مخصوصاً در سنین جوانی بهترین روش برای افزایش تراکم و استحکام استخوان‌ها می‌شود و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

علائم کمبود کلسیم

وقتی صحبت از کلسیم به میان می آید همه یاد استخوان ها و پوکی آن ها می افتند. درست است که کلسیم ماده ضروری و لازم برای سلامت استخوان ها است؛ اما تأثیر آن فقط به همین جا ختم نمی شود. علاوه بر آن، مشکلات دندانی، ریزش مو، خشکی پوست و شکنندگی دندان ها و همچنین بی خوابی و برخی مسائل دیگر نیز می تواند ناشی از کمبود کلسیم باشد.

7053 1 760x400 - نقش کلسیم دربدن و علائم کمبود کلسیم در افراد

  1. کمبود کلسیم و گرفتگی عضلات

کرامپ ها یا گرفتگی عضلانی می تواند در نتیجه کار زیاد و خستگی عضلات یا کمبود پتاسیم بروز کند. با این حال اگر اهل ورزش باشید و به طور روزانه فعالیت بدنی داشته باشید اما باز دچار گرفتگی عضلات شوید ممکن است پای کمبود کلسیم در میان باشد. اگر درد در ران، بازوها یا پشت ساق پا بروز می کند حتماً مصرف کلسیم تان را افزایش دهید.

  1. کمبود کلسیم و بی خوابی

بیشتر اختلالات مزمن خواب می تواند در نتیجه کاهش میزان کلی کلسیم بدن بروز کند. بی خوابی یا بیدار شدن مدام نشان می دهد که بدنتان کمی بیشتر به کلسیم نیاز دارد.

  1. کمبود کلسیم و مشکلات دندانی

دندان های ما در بافت خود حاوی میزان زیادی کلسیم هستند. به همین دلیل نیز کاهش میزان کلسیم در بدن به طور مستقیم روی سلامت آن ها تأثیر می گذارد. اگر دچار پوسیدگی یا دیگر عفونت های دندانی می شوید یا اینکه دندان هایتان بیش از اندازه زده و شکننده است بهتر است نسبت به میزان کلسیم بدنتان شک کنید.

  1. کمبود کلسیم: پوست خشک، ناخن های شکننده

با توجه به نقش احیاکننده سلولی کلسیم می توان گفت که این ماده معدنی نقش مهمی در سلامت پوست و ناخن ها دارد. اگر بدن کلسیم کافی نداشته باشد مشکلاتی مانند خشکی پوست یا بروز ترک پوستی و همچنین شکنندگی ناخن ها غیرقابل اجتناب می شود. اگر با این مشکلات مواجه شده اید باک کلسیم تان را پر کنید.

  1. کمبود کلسیم و موهای ناسالم

خشکی، ریزش و شکنندگی موها نیز از عوارض واضح کمبود کلسیم در بدن هستند. البته این مشکلات ممکن است در نتیجه عوامل متعدد دیگری نیز بروز کنند. بنابراین لازم است که به تغذیه تان اهمیت ویژه ای بدهید و مواد غذایی متنوعی در برنامه غذایی تان بگنجانید.

  1. کمبود کلسیم: درد مفاصل و استخوان درد

دردهایی که در مفاصل و استخوان ها بروز می کنند ممکن است نشانگر بروز بیماری های مزمن مانند آرتریت یا آرتروز باشند. با این حال گاهی این دردها در اثر شکستن یا کاهش تراکم استخوانی ناشی از کمبود کلسیم نیز بروز می کنند.

  1. کمبود کلسیم و فشارخون بالا

مواد معدنی متنوعی در تنظیم فشارخون نقش دارد. کلسیم در کنترل فشارخون موثر است و به همین دلیل نیز کمبود آن می تواند از عوامل افزایش فشارخون شود.

  1. کمبود کلسیم و دردهای قاعدگی

گرچه دردهای قاعدگی در خانم های مختلف متفاوت است و به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود اما در برخی موارد این دردها از ناکافی بودن میزان کلسیم بدن نیز بروز می کنند.

به عقیده متخصصان میزان کافی کلسیم در بدن به کاهش دردها، ورم شکم، احتباس آب، اضطراب و حتی افسردگی کمک می کند. اگر همیشه از دردهای قاعدگی رنج می برید حتماً به میزان کلسیم بدنتان توجه داشته باشید.

  1. کمبود کلسیم و شکنندگی استخوان ها

کمبود کلسیم باعث کاهش تراکم استخوان شده و زمینه را برای شکستن استخوان ها و کوفتگی تاندون ها فراهم می کند. کلسیم برای محکم ماندن استخوان ها ضروری است و کمبود آن باعث بروز بیماری های مزمنی مانند پوکی استخوان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید