۱۴ ماده غذایی فوق العاده برای رشد موی سر

۱- تخم مرغ و تاثیر آن بر رشد موی سر

تخم مرغ منبع خیلی خوبی از پروتئین و بیوتین می باشد. پروتئین و بیوتین دو ماده مغذی است که می تواند رشد موی سر را تقویت می کند.
پروتئین موجود در تخم مرغ برای رشد مو مهم است زیرا که فولیکول های مو اغلب از پروتئین ساخته شده اند. نشان داده شده است که فقدان پروتئین منجر به ریزش مو می شود (۱).
بیوتین برای تولید یک پروتئین موجود در مو که کراتین نامیده می شود، ضروری است. این نکته نشان می دهد که چرا مکمل بیوتین برای رشد مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان دادند که مصرف دوز بالای بیوتین در افرادی که کمبود بیوتین دارند به بهبود رشد موی سر کمک می کند (۲).
با این حال، در صورتی که رژیم متعادل داشته باشید، کمبود بیوتین غیر معمول است. شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد افراد سالم از مصرف دوز بالای بیوتین سود ببرند (۳)
تخم مرغ یک منبع مهمی از روی، سلنیوم و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت مو است. بنابراین، تخم مرغ یکی از بهترین غذاها برای حفظ سلامت موی سر می باشد (۴).

۳- اسفناج به پیشگیری از ریزش مو کمک میکند

اسفناج از دسته سبزیجات برگ سبز است که غنی از فولات، آهن و ویتامین های A,C است که همگی برای رشد موی سر لازم هستند (۱۱).
ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا سبوم تولید کنند. این ماده چرب به مرطوب نگه داشتن پوست سر کمک می کند و مو را سالم نگه می دارد (۱۲و۱۳).
حدود ۳۰ گرم اسفناج بیشتر از ۵۴ درصد نیاز روزانه شما را به ویتامین A برطرف می کند (۱۱).
اسفناج همچنین یک منبع غنی از آهن می باشد که برای رشد موی سر ضروری است. آهن به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن مورد نیاز متابولیسم را به منظور رشد و تعمیر بخش های مختلف بدن به چرخش درآورد (۱۴).
جالب است بدانید که کمبود آهن منجر به ریزش مو می شود (۱۰).

۴- ماهی های چرب

ماهی های چرب مانند سالمون، هرینگ و ماکرل حاوی مواد مغذی ایی هستند که ممکن است در رشد موی سر نقش داشته باشند. این ماهی ها منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای رشد مو لازم است.
یک مطالعه که بر روی ۱۲۰ زن انجام شد نشان داد که مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ باعث کاهش ریزش مو و افزایش تعداد مو ها می شود (۱۵).
مطالعات دیگر نشان دادند که مصرف مکمل های روغن ماهی به طور چشمگیری ریزش موی سر را کاهش و رشد مو را در زنان با موهای نازک افزایش می دهد (۱۶).با این حال، مطالعات بیشتری لازم است تا بتوان آن را به همه افراد توصیه کرد.
ماهی های پر چرب منبع غنی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین های گروه D۳, B است، مصرف این ماده غذایی سبب تقویت و سلامت مو می شود (۱۷).

۵- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک منبع غنی از بتا کاروتن می باشد. بدن این ماده را به ویتامین A تبدیل می کند که برای سلامت موی سر لازم است. مصرف حدود ۱۱۴ گرم سیب زمینی شیرین مقادیر کافی ایی از بتاکاروتن فراهم می کند که بیش از نیاز روزانه به ویتامین A است (۱۸).
جالب است بدانید ویتامین A می تواند سرعت رشد موی سر به ویژه موهای ضخیم را افزایش دهد (۲۰و۱۹).

۱۳- لوبیای سویا

مطالعات نشان داده اند که سویا حاوی اجزایی است که می تواند سبب افزایش رشد موی سر شود. یکی از این اجزا اسپرمیدین است (۴۲).
یک مطالعه که بر روی ۱۰۰ فرد سالم انجام شد نشان داد که مکمل هایی بر پایه اسپرمیدین فاز رشد فعال مو که فاز آناژن نامیده می شود را طولانی تر می کند. هر چه فولیکول مو بیشتر در این فاز بماند، رشد مو بیشتر خواهد شد (۴۳).
به این دلیل که تحقیقات بر روی اثرات اسپرمیدین بر روی مو کم است، به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوانیم با اطمینان توصیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید