با این 10 خوراکی بینایی خود را تقویت کنید


تقویت بینایی

اولین کلمه‌ای که بعد از تقویت چشم یادمان می‌افتد، معمولا هویج است. چون اغلب هویج یا آب هویج را به عنوان تقویت کننده چشم معرفی می‌کنند.
اما علاوه بر هویج روزانه مواد غذایی مختلف دیگری را به بدن می‌رسانیم. یعنی می‌توانیم تغذیه را مداوم‌ترین عامل برای سلامتی و تندرستی خود معرفی کنیم. تمامی مواد معدنی و ویتامینی که از طریق تغذیه دریافت می‌کنیم روی سلامت چشمانمان تاثیرگذار هستند. با این وجود می‌توانیم به گروهی از مواد غذایی برای تقویت بینایی خود اعتماد کنیم و روزانه آنها را در برنامه غذایی داشته باشیم.
با ادامه این مقاله از مجله کوئیک فیت همراه ما باشید تا لیستی از مواد غذایی مفید برای چشم و بینایی را برایتان معرفی کنیم.

مقالات پیشنهادی مرتبط با تقویت بینایی

1. برای تقویت بینایی کدو سبز میل کنید

به گزارش متخصصین تغذیه روسیه، کدو سبز می‌تواند از خطر بروز تصلب شرایین و تشکیل سنگ صفرا جلوگیری کند.
مصرف کدو سبز در کل دنیا کمتر از سایر سبزیجات است اما به دلیل خواص بسیار خوبی که دارد باید آن را بیشتر مصرف کرد. کدو سبز سرشار از لوتئین (بسیار مفید برای چشم)، کاروتنوئیدها، زیگزانتین و ایزومر است. تمام این موارد برای چشم مفید هستند و می‌توانند با تجمع در بافت‌های چشم، از بینایی به خوبی محافظت کنند.

اسید اسکوربیک و اسید فولیک از دیگر ترکیباتی هستند که در کدو سبز وجود دارند. همچنین مصرف این ماده غذایی به دریافت پتاسیم برای بدن نیز منجر می‌شود. کدو سبز فیبر غذایی و آب کافی برای عملکرد روده را هم تامین می‌کند.

تقویت بینایی

وجود لوتئین و زاگزانتین در کدو سبز به خاصیت ضد پیری آن منجر شده است. همچنین وجود آنها به محافظت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. روزانه می‌توانید از کدو سبز برای محافظت و تقویت بینایی خود استفاده کنید.

2. ماهی مصرف کنید

ماهی‌ها و انواع غذاهای دریایی، منابع خوبی برای دریافت اسیدهای چرب امگا3 هستند. باید سعی کنید ماهی‌های چرب‌تر را برای میل کردن انتخاب کنید تا چربی مفید بیشتری به بدن خود برسانید. از جمله بهترین مواردی که برای دریافت امگا3 می‌توان معرفی کرد، موارد زیر هستند:

  • آنچوی
  • ساردین
  • ماهی تن
  • شاه ماهی
  • ماهی سالمون
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی خال مخالی

طبق تحقیقات انجام شده، روغن ماهی می‌تواند از بروز خشکی چشم‌ها (مانند خشکی چشم ناشی از کار زیاد با کامپیوتر) جلوگیری کند.

3. با هویج چشم‌ها را تقویت کنید

تقویت بینایی

تقریبا همه ما از بچگی می‌دانیم که هویج روی تقویت بینایی ما تاثیر می‌گذارد.
هویج سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A است. رنگ نارنجی هویج به دلیل داشتن بتاکاروتن است. ویتامین A نقش به سزایی در بینایی دارد. بدن برای ساخت ویتامین A به بتاکاروتن موجود در هویج نیاز دارد.
ترکیبی به نام رودوپسین از دیگر ترکیبات مفید در هویج است. این ماده به شبکیه برای جذب نور کمک شایانی می‌رساند.

4. تخم مرغ برای تقویت چشم مفید است

یکی از منابع عالی برای دریافت زیگزانتین و لوتئین، تخم مرغ محسوب می‌شود. این دو ترکیب می‌توانند احتمال افت بینایی ناشی از بالا رفتن سن را در حد به سزایی کاهش دهند. علاوه بر این موارد، تخم مرغ منبعی عالی برای دریافت پروتئین و ویتامین E هم هست.

5. آب بنوشید تا چشم‌های قوی‌تری داشته باشید

آب درصد بالایی از بدن ما را تشکیل داده است.
نوشیدن آب روی عملکرد تک تک اعضاء و حتی سلول‌های بدن تاثیرگذار است. مصرف کافی آب از دِهیدراته شدن بدن جلوگیری می‌کند. هیدراته نگه داشتن بدن از خشکی چشم‌ها هم جلوگیری می‌کند و عملکرد عروق چشمی را بهبود می‌بخشد.

6. سبزیجات پهن برگ سبز برای تقویت بینایی مفید هستند

اسفناج
کلم پیچ
کلم بروکلی
کلم بروکسل
از جمله بهترین منابع سبزیجات پهن برگ هستند که حاوی مقادیری زیگزانتین و لوتئین هستند. همچنین برای دریافت ویتامین C هم منابع خوبی می‌توانند باشند. از آنها برای تقویت و محافظت چشم مصرف کنید. فقط سعی کنید به صورت خام استفاده کنید تا ترکیبات مفید آنها بیشتر حفظ شوند.

7. از مغزها استفاده کنید

گردو
بادام زمینی
آجیل برزیلی
از جمله بهترین مغزهایی هستند که برای سلامت چشم می‌توانند مفید باشند. مغزها سرشار از ویتامین E هستند. این ویتامین از چشم‌ها در مقابل بیماری‌های مرتبط با افزایش سن محافظت می‌کند. علاوه بر آن، مغزها سرشار از امگا3 نیز هستند تا به سلامت چشم کمک کنند.

8. در برنامه غذایی حبوبات داشته باشید

انواع لوبیا
عدس
نخود
از جمله معروف‌ترین و پرکاربردترین حبوبات هستند که به تامین پروتئین و خیلی از مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می‌کنند. می‌توانید از آنها روزانه برای سلامت و تقویت چشم‌ها استفاده کنید.

9. مرکبات بیشتری میل کنید

تقویت بینایی

پرتقال
نارنگی
لیمو ترش
لیمو شیرین
گریپ فروت
از جمله معروف‌ترین انواع مرکبات هستند که ویتامین C فراوانی برای بدن به همراه دارند. ویتامین C آنتی اکسیدانی است که رابطه مستقیمی با مبارزه با افت بینایی ناشی از بالا رفتن سن دارد. انواع مرکبات را به عنوان بهترین منابع ویتامین C می‌توانید دریافت کنید.

10. از دانه‌ها کمک بگیرید

شاهدانه
دانه چیا
تخم کتان
این موارد معمولا پرکاربرد و مقوی هستند. دانه‌ها هم مانند مغزها و حبوبات منابع خوبی برای دریافت پروتئین و امگا3 هستند. همچنین مقادیر مناسبی ویتامین E به همراه دارند تا به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

11. سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی مصرف کنید

سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی هم مانند هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن هستند. می‌توانید از آنها برای تقویت بینایی خود استفاده کنید. همچنین مقادیری ویتامین E هم به همراه دارند.

12. گوشت میل کنید

برای تقویت بینایی لازم است گوشت قرمز را در برنامه غذایی خود به طور متعادل داشته باشید. گوشت قرمز به سلامت طولانی مدت چشم‌ها کمک می‌کند. بیماری‌های مربوط به افزایش سن مانند تباهی لکه زرد را به تعویق می‌اندازد.
شبکیه چشم برای سلامت به روی نیاز دارد. بهترین منبع برای دریافت روی، سینه مرغ و گوشت قرمز است. از آنها به اعتدال در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

13. عسل برای تقویت بینایی مفید است

از دیگر مواد غذایی مفید برای بینایی که شاید کمتر نام آن را برای چشم شنیده باشیم، عسل است. عسل به کاهش ناراحتی‌ها، عوارض و بیماری‌های چشمی کمک شایانی می‌رساند.

مقالات پیشنهادی مرتبط با تقویت بینایی

نکات تکمیلی

برای اینکه بتوانید بهداشت چشم را رعایت کنید، یکی از نکات مهم توجه به تغذیه اصولی است. سعی کنید منابع بیان شده را به اعتدال در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشید تا بروز مشکلات چشمی ناشی از افزایش سن را تا جای ممکن به تعویق بیندازید.



Source link